NEP benadrukt belang Nederlandse markt
woensdag 6 juni 2018

NEP benadrukt belang Nederlandse markt

“We zijn de Nederlandse markt niet vergeten,” stelt Ralf van Vegten, kersverse managing director van NEP The Netherlands, het publiek tijdens de NEP Experience Tour 2018 gerust. In de zaal zitten veelal klanten van het facilitaire bedrijf die zich de afgelopen tijd hardop afvroegen of de Amerikaanse overname het oranje speelveld wellicht oninteressant had gemaakt. Van Vegten wil daar niks van weten. “De Nederlandse markt is voor ons superbelangrijk, laat daar geen misverstanden over bestaan.”

Van Vegten is op zijn eigen feestje duidelijk in zijn element. Niet verrassend gezien de financiële koers die het bedrijf momenteel vaart en de door de aandeelhouder beoogde groei van de Nederlandse tak. “We zijn de afgelopen drie jaar gegroeid van vierhonderd naar 750 medewerkers. De prognose is dat we de komende tijd jaarlijks met nog eens honderd man groeien.”

IMG 6560Ralf van Vegten op het podium tijdens de NEP Experience Tour 2018

Exportproduct
Die getallen zijn mogelijk dankzij de opleidingen die het bedrijf sinds kort aanbiedt. Van Vegten: “Je hebt invloed op wat mensen leren en zodoende kun je ze heel gericht klaarstomen. Zijn ze klaar met school? Dan zijn ze klaar om hier aan de slag te gaan. Daarnaast blijven we roepen dat de media in Nederland écht een industrie is. In Den Haag praat men over het algemeen negatief en neerbuigend over wat in Hilversum gebeurt, terwijl we hier met relatief lage budgetten hele knappe dingen voor elkaar krijgen. Het is een exportproduct dat zijn weerga niet kent en waar een hoop werkgelegenheid aan kleeft. Met die boodschap willen we mensen hier naartoe lokken.”

“Dus wij vinden Hilversum heel belangrijk en tegelijkertijd is het voor Hilversum belangrijk dat wij een wereldwijd bedrijf zijn, omdat we daardoor dingen kunnen die we als Nederlands bedrijf nooit voor elkaar hadden gekregen. We kunnen kapitaal aanspreken,” doelt Van Vegten op de 200 miljoen die wereldwijd door NEP wordt geïnvesteerd, “en tegelijkertijd het netwerk. Fijn voor ons en voor de mensen in Hilversum.”

BCD60C3AA19D8121CAABC143DAE32D17Eén van de 4K-HDR registratiewagens van NEP

Expierence Tour
En juist daarom werd de NEP Experience Tour in het leven geroepen. Om Hilversum te laten zien wat het bedrijf allemaal kan. Van Vegten: “De techniek gaat zo verschrikkelijk snel dat wij ons goed kunnen voorstellen dat mensen het lastig vinden om bij te blijven. Vandaag geven we onze visie op waar de techniek naar toegaat en wat je er als maker, omroep of producent mee kunt.”

Dat doet het bedrijf op zes verschillende onderdelen:

Machine learning
Bedoeld om de kracht en het vermogen tot vliegensvlug leren van computers te demonstreren. Alles wat de computer ‘ziet’, kan het metadateren. Van Vegten: “Leuk voor realityprogramma’s waar nu nog heel veel metadata voor wordt ingetypt.”

Server side ad insertion
Maakt het mogelijk om gepersonaliseerde commercials in een on demand video te plaatsen, waardoor de waarde van de content wordt verhoogd.

Remote commentary
Een door NEP bedachte en toegepaste techniek voor Eurosport tijdens de Olympische Spelen, waarbij commentaar in 22 verschillende talen in één computersysteem werd samengebracht en door twee audio engineers werd gemixt. Van Vegten: “Normaal gesproken zouden daar 22 mensen aan werken.”

AR localization
Van Vegten: “AR komt nu op een niveau dat het heel geloofwaardig wordt. Vandaag laten we zien dat je met één studio en één presentator meerdere versies kunt maken van hetzelfde programma, maar dan toegespitst op specifieke merken. Bijvoorbeeld Ziggo en Vodafone of Ajax en Feyenoord.”

IMG 6593AR localization

Centralized production unit
Voor dit onderdeel wordt het publiek naar buiten geleid. Daar stuit men op een trailerversie van de cloud regie die NEP tevens inpandig heeft. Deze is enkel uitgerust met schermen en afstandsbedieningen. “Dit ding kan naar een locatie, prikt daar in op glasvezel en stelt je in staat om op afstand alle resources te gebruiken uit ons datacenter en zo productie te draaien. We hebben laatst een test gedaan waarbij we 24 camera’s in Los Angeles hadden staan en de control room in Sydney. Dat ligt 17.000 kilometer uit elkaar en werkte perfect. Afstand is geen obstakel meer.”

UHD42 registratiewagen
Met plannen voor een nieuwe registratiewagen in de pijplijn, haalde NEP twee regiewagens uit het buitenland (Zwitserland en Zweden) naar het Media Park. Van Vegten: “Het zijn twee totaal verschillende wagens en we willen graag weten wat onze mensen en klanten ervan vinden, zodat we vervolgens zelf de beste regiewagen kunnen maken voor de markt waarin wij opereren.”

Bron: BM/Koen Helder

Bericht delen