Article header image

Fusiebedrijf smartocto gespecialiseerd in editorial analytics

SmartOcto en Content Insights claimen de heilige graal in de nieuwsindustrie gevonden te hebben: een directe route van inzicht naar omzet. De bedrijven beschouwen het resultaat van hun inspanningen met het grensverleggende Waarde+ project als zo krachtig dat ze besloten te fuseren.

Het nieuwe bedrijf met de naam smartocto zal deze oplossing naar vele newsrooms in de wereld brengen, gesteund door een consortium van prominente internationale investeerders. De organisatie is een combinatie van twee ex-startups. Content Insights (Servië) en SmartOcto (Nederland) zijn opgericht in 2015. Samen ondersteunen zij inmiddels 200 grote media- en nieuwsmerken in meer dan 15 landen in de wereld. Bedrijven als DPG media, Süddeutsche Zeitung, Metro.co.uk en NU.nl zijn inmiddels tevreden klanten.

Inzicht gebaseerd op data is cruciaal voor het succes van de nieuwsredactie van vandaag. Maar de juiste data ‘actionable’ krijgen en zo echte waarde toevoegen was altijd een uitdaging. Het Waarde+ project is opgezet om die puzzel op te lossen.

Erik van HeeswijkErik van Heeswijk, voormalig hoofd internet bij de VPRO

CEO van smartocto, Erik van Heeswijk: “Onze oplossing is gebaseerd op twee radicaal nieuwe elementen: het gebruik van historische data om heel nauwkeurig de echte waarde van artikelen uit te rekenen. En daarnaast een accuraat en individueel meldingssysteem dat aan de juiste mensen laat weten wat er met nieuwe verhalen moet gebeuren.”

Roy Wassink, Insights Manager van DPG media, bevestigt het succes: “De resultaten, conversies naar abonnementen en het bereik zijn opmerkelijk, zelfs in coronatijden. Waarde+ is heel belangrijk voor onze journalisten en voor de datagedreven aanpak in onze newsrooms.”

Bron: smartocto/BM

Bericht delen