Broadcast Rental en C1CS wekken interesse met Songfestival-oplossing
woensdag 7 juli 2021

Broadcast Rental en C1CS wekken interesse met Songfestival-oplossing

Om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die de coronapandemie met zich meebracht tijdens het Eurovisie Songfestival in Rotterdam, sloegen Broadcast Rental en Com1 Communication Solutions de handen ineen voor de totstandkoming van innovatieve remote Green Rooms. En er is nog veel meer mogelijk.

Er moest een manier komen waarbij de landen die niet in Rotterdam aanwezig waren, of in quarantaine moesten in hun hotelkamer, alsnog aan de show konden deelnemen door middel van een remote online oplossing van broadcastkwaliteit. Bij voorkeur niet via het Eurovisienetwerk e=n de bijbehorende, schreeuwend dure satellietverbindingen, waarbij mankracht, veel techniek en planning nodig is. Daarnaast was het wenselijk dat snel op de situatie geanticipeerd kon worden als bijvoorbeeld één van de deelnemende landen met een coronabesmetting te maken zou krijgen, vlak voor de show.

Julien Hommes, Technical Producer bij Broadcast Rental: “Door low latency-issues vielen de bekende oplossingen af voor deze crosstalks. Daarnaast waren dergelijke oplossingen niet praktisch voor deze toepassing. Om in 26 landen zo’n systeem neer te zetten, plus de benodigde uitleg is best een klus. Daarnaast moesten we redundantie inbouwen en konden we vanwege veiligheid geen gebruik maken van een publieke server. Bij voorkeur wilden we het via onze eigen infrastructuur laten lopen, zodat we dit konden monitoren.”

Ideale match
Ook gebruiksgemak was belangrijk. De deelnemers moesten thuis of in de hotelkamer eenvoudig een set-up kunnen maken met audio en video, zonder dat daar een externe techneut voor nodig was. Uiteindelijk kwam Broadcast Rental in overleg met de organisatie uit op een innovatieve conference call-achtige oplossing. “Landen konden met hun eigen camera en microfoon connectie maken met ons platform. Daarvoor werd de hulp ingeschakeld van IT-partner Com1 Communication Solutions (C1CS) en dat bleek een ideale match.”

“Toen die vraag kwam, viel
het puzzelstukje op zijn plaats”

Bas Sanders, directeur van C1CS, speelde al langer met het idee voor een oplossing om eenvoudig videosignalen te versturen. “C1CS is vaker betrokken geweest bij evenementen waarbij dergelijke oplossingen goed gebruikt zouden kunnen worden. Flexibel audio en video versturen van A naar B zonder kostbare videoverbindingen. Toen die vraag kwam vanuit Broadcast Rental viel het puzzelstukje op zijn plaats en zijn we als een razende gaan ontwikkelen.”

Super Low Latency
Een groot voordeel van de geboden oplossing is de latency. Ver voor het daadwerkelijke evenement stond al vast dat de Australische delegatie via het platform van Broadcast Rental & C1CS het woord tot de Eurovisiekijker zou gaan richten. Hommes: “De Australiërs hebben zeer intensief gebruik gemaakt van onze remote Green Room. Ze waren erg blij met de geboden oplossing. Naast dat ze het een praktische tool vonden, waren ze verrast door de snelheid. 300 milliseconden delay vanuit Australië is echt heel snel!”

“Je bent natuurlijk altijd afhankelijk van de internetlijnen”, vertelt Sanders. “Van en naar Australië geeft alleen al zo’n 270 milliseconde. Maar bij remote locaties in Europa kunnen we een latency van 40 á 50 milliseconden halen.” Voor de deelnemende landen was de oplossing niet alleen snel, maar ook zeer gebruiksvriendelijk. Er hoefde geen account te worden aangemaakt, geen software gedownload te worden of apparatuur te worden geïnstalleerd. Op het linkje in de browser klikken en je was live in de uitzending. “Vaak zijn dan de eerste woorden die je hoort: ‘Is dit alles’?”, lacht Sanders.

IP & broadcasting
Broadcast Rental en Com1 Communication Solutions werken al jaren samen voor de totstandkoming van de verschillende unilaterale verbindingen voor klanten tijdens een Formule 1-weekend. Tijdens het Eurovisie Songfestival waren de twee bedrijven de schakel tussen alle deelnemende broadcasters, de host broadcaster en de schermen in de venue. Op deze manier kwamen IP en broadcasting bij elkaar.

Hommes: “We hadden de set-up zo uitgevoerd dat in het ergste geval alle 26 landen realtime deel konden nemen aan het Eurovisie Songfestival vanuit hun remote Green Room. Bij ons in de MCR konden we de lijnen voorschakelen die in de regiewagen nodig zouden zijn. Hierdoor hoefden ze daar niet te goochelen met de 26 verschillende verbindingen. Door de oplossing zo simpel te houden, zien veel mensen de mogelijkheden. Zo is er al interesse voor toepassingen zoals het geven van commentaar bij sportwedstrijden vanuit een ander locatie dan waar de wedstrijd plaatsvindt. Bovendien zat tijdens het Eurovisie Songfestival de commentator van IJsland vanuit huis te werken. Hij kreeg de programmafeed te zien en kon vanwege de geboden minimale vertraging prima commentaar leveren. Daar was ons platform in deze opdracht niet zozeer voor bedoeld, maar het werkte wel!”

Optimalisering
En er is nog veel meer mogelijk als het aan Bas Sanders ligt. “We hebben onze RSU als een razende ontwikkeld, passend bij de wensen voor het Eurovisie Songfestival. Dat werkt nu als gehoopt, maar wat mij betreft kunnen we voor toekomstige inzet nog een optimaliseringslag slaan. Zo is nog veel mogelijk met hogere beeldkwaliteit en multi-user toepassingen.”

Julien Hommes: “Het was uiteindelijk fijn dat de meeste landen fysiek aanwezig konden zijn tijdens het Eurovisie Songfestival, maar voor ons was het natuurlijk vele malen leuker geweest als we alle 26 verbindingen in gebruik hadden gehad. Eén ding is zeker: van deze oplossing gaan we in de toekomst nog veel plezier beleven. Het heeft onbegrensde mogelijkheden.”

Bron: BM
Foto: Julien Hommes en Bas Sanders achter de schermen bij het Eurovisie Songfestival

Bericht delen