London Calling: Druk jaar voor dealmakers
vrijdag 26 januari 2024

London Calling: Druk jaar voor dealmakers

Wat zijn de grote trends voor dit jaar en wat kunnen we niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland verwachten? Wie wil weten wat voor de langere termijn op de loer ligt, kan het beste zijn licht opsteken bij Evan Shapiro, dé futuroloog van de Amerikaanse TMT-sector.

Volgens Shapiro zijn de waarderingen van Big Tech weer zo onvoorstelbaar omhoog gegaan – Apple en Microsoft zijn bijvoorbeeld inmiddels meer dan 3 biljoen (!) waard – dat het een kwestie van tijd is dat Big Tech de mediawereld echt gaat binnendringen en domineren, op zoek naar advertentiedollars. Deze invasie zal naar verwachting via de sportrechten lopen. In Nederland is het zo ver nog niet, maar wat in de VS gebeurt, komt ongetwijfeld ook bij ons binnenwaaien. De meest opwindende sportrechtendeal gaat dit jaar bij ons over de Formule 1 en het lijkt logisch dat dit een strijd wordt tussen Ziggo en RTL. Amazon Prime zal zich nog niet in deze strijd mengen.

Voorspelling 2: na een jaartje rust gaan mediabedrijven weer energiek op zoek naar schaalvergroting. De eerste gesprekken tussen Warner Bros. Discovery en Paramount hebben al plaatsgevonden. Het wordt een druk jaar voor de dealmakers. Big Tech werpt zijn schaduw zoals gezegd vooruit en dus gaan de traditionele mediaconcerns, die in vergelijking van verwaarloosbare omvang zijn, hun defensie versterken. Het zou kunnen zijn dat Big Tech hen voor zal zijn: de overname van een ‘goedkoop gewaardeerd’ bedrijf als Paramount is een cijfertje na de komma voor de nieuwe heersers. Er komen veel grote deals aan dit jaar, die de laatste (fusie tussen Warner Bros. en Discovery) qua omvang zullen doen verbleken.

Publieke omroepen
blijven hun waarde
in Europa behouden

Voorspelling 3: het gebruik van data gaat een nog veel grotere rol spelen in de mediawereld. De meting van kijk- en luistercijfers is dit jaar op de helling gegaan en zo zullen we nog veel meer veranderingen kunnen verwachten. Welke kant het op gaat, is nog ongewis; op dit moment hebben mediaondernemingen nog baat bij verschillende minder objectieve meetsystemen, maar op de lange termijn gaat dit door de komst van Big Tech veranderen. Er staat op dit terrein een ware revolutie voor de deur.

Voorspelling 4: publieke omroepen blijven hun waarde in Europa behouden. Hoewel we kunnen verwachten dat in Nederland de nieuwe coalitie gaat snijden in het publieke bestel, zal de publieke omroep in de ons omringende landen (en ook hier) overleven. De gevraagde aanpassingen zijn enorm, kijk alleen maar naar het fundingsysteem van de BBC dat heftig onder druk staat. De publieke omroep gaat echter zeker niet naar de slachtbank, waar velen denken dat de laatste jaren geteld zijn.

Laatste voorspelling betreft de wereld van de sportrechten. In het afgelopen jaar kon de Serie A in Italië met moeite zijn rechten kwijt, maar ik verwacht dat, ook door de belangstelling van Big Tech, de prijzen voor sport weer door het plafond gaan. Heel goed nieuws voor sportrechtenhouders!

Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers

Bericht delen