Van waarde voor Nederland
Vandaag leggen we de laatste hand aan onze jaarlijkse Terugblik. Een mooie coproductie van ons team met de collega’s van strategie en financiën. De Terugblik op 2024 is rijk geïllustreerd met voorbeelden uit onze programmering en laat zien hoe divers en betrokken het publieke aanbod is. Van indrukwekkende documentaires tot spraakmakende journalistiek, van meeslepend drama tot laagdrempelige ontspanning – allemaal mogelijk dankzij de inzet van de omroepen en hun makers
Welke betekenis we hebben voor de Nederlandse samenleving blijkt uit deze reflectie. In 2024 hebben we samen met de omroepen opnieuw laten zien hoe waardevol een pluriform, onafhankelijk en toegankelijk media-aanbod is. In onze jaarlijkse Terugblik tonen we hoe we die publieke taak hebben waargemaakt. We publiceren de Terugblik volgende week op onze corporate site en gebruiken de content om onze homepage te vernieuwen. Die biedt straks rechtstreeks toegang tot de tientallen impactvolle voorbeelden uit de programmering, die we samen met de omroepen verzameld hebben.
Vooruitlopend op de publicatie kan ik alvast een aantal mooie cijfers met jullie delen: met een 8,2 voor publieke waarde en een 8,6 voor kwaliteit mogen we trots zijn op het vakmanschap van onze makers. Maar cijfers zijn niet het hele verhaal. 75% van ons publiek ervaart daadwerkelijk impact van onze programma’s – of het nu gaat om persoonlijke inzichten of maatschappelijke betrokkenheid. En met een stabiel bereik van 81% onder alle Nederlanders (13+) blijven we aanwezig waar het telt: in het dagelijks leven van ons publiek.
We zijn trots op wat we samen als omroepen en NPO hebben bereikt om ook in de toekomst relevant en goed vindbaar te blijven. Juist nu, met alles wat er speelt in de wereld, merken we hoe belangrijk dat is. De publieke omroep is en blijft een vertrouwd kompas voor miljoenen Nederlanders – een plek voor betrouwbare en onafhankelijke informatie. Een plek waar we elkaar kunnen ontmoeten en de ruimte geven, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt. De plek van ons allemaal.
En daarmee is de cirkel met mijn blog van maandag compleet. Ik vond het leuk om jullie mee te nemen in mijn week en ik hoop je deze zomer tegen te komen op één van de festivals, evenementen, of andere plekken waar de publieke omroep aanwezig is.
Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO