Article header image
Article header image

Wereldwijd denken, lokaal verbinden

Vanuit onze basis in Utrecht hebben we een netwerk opgebouwd dat reikt van Barcelona tot Johannesburg en van Londen tot Abidjan. Met de overname van Pixagility in Frankrijk en Ivoorkust hebben we niet alleen onze Europese positie versterkt, maar ook een brug geslagen naar het Afrikaanse continent.

Deze hubs stellen ons in staat om content wereldwijd te distribueren – van TVOD, SVOD, AVOD tot FAST – en tegelijkertijd lokale verhalen een podium te geven. Want in een gefragmenteerde markt is het juist de combinatie van schaal en culturele nuance die het verschil maakt. Wij geloven dat de toekomst van media niet draait om grenzen, maar om verbinding.

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen
Article header image
Article header image

Preferred partner in een veranderend distributielandschap

Van Netflix tot Amazon Prime Video, van YouTube tot Apple en Disney+, ODMedia is niet alleen aangesloten, maar officieel erkend als vertrouwde partner voor lab services, aggregatie, lokalisatie en creatieve workflows. Dat is geen toeval, maar het resultaat van meer dan 20 jaar innovatie, betrouwbaarheid en schaalbaarheid.

ODMedia onderscheidt zich door een full-service aanpak, een wereldwijd netwerk met kantoren in Europa en Afrika, en een team van meer dan 170 professionals dat content perfect weet te verwerken, verrijken en distribueren. We leveren niet alleen aan de platforms, we denken mee, bouwen mee en zorgen dat onze klanten maximaal rendement halen uit hun content.

MIPCOM is de uitgelezen plek om binnen een paar dagen alle grote spelers te spreken en onze partnerships te bespreken.

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen
Article header image
Article header image

Slim, ethisch en effectief: de AI strategie van ODMedia

Wij implementeren AI in slimme tooling en concrete workflows die contentbewerking mogelijk maken op manieren die voorheen ondenkbaar waren. Denk aan automatische versiecreatie, slimme ondertitelingssuggesties, en beeldoptimalisatie die direct aansluit op platformeisen. Geen toekomstmuziek, maar dagelijkse praktijk.

Bij ons wordt innovatie en verantwoordelijkheid altijd in één aanpak benoemd. We omarmen AI als een krachtig hulpmiddel, maar nooit zonder menselijke regie. Data veiligheid is een ander speerpunt met on-premise oplossingen binnen eigen modellen per casus afgestemd. Onze experts bewaken elke stap — van data tot distributie — zodat technologie een verlengstuk blijft van onze kennis en waarden. AI is bij ons geen hype, maar een zorgvuldig geïntegreerd onderdeel in de queste hoe we contentprocessen slimmer, beter en schaalbaarder maken.

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen
Article header image
Article header image

YouTube zet groots in op MIPCOM

Bij ODMedia weten we dat al lang. Al meer dan 15 jaar bouwen en monetisen we YouTube-kanalen voor klanten wereldwijd. Van SVOD tot AVOD, van contentstrategie tot kanaalgroei: wij zijn dé expert in het maximaliseren van bereik én verdienmodellen op YouTube. Terwijl de industrie zich aanpast aan nieuwe kijkgewoonten, blijven wij vooruitdenken. YouTube op MIPCOM is daar een belangrijk piketpaaltje voor.

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen
Article header image
Article header image

Representatie

Laatst moest ik een traan laten toen mijn dochter stond te dansen voor de tv bij Kinderen voor Kinderen. Niet omdat het een zielig liedje was, maar omdat ze opgroeit in een wereld waarin diversiteit zichtbaar en vanzelfsprekend is. En dat raakt me.
Als kind ervaarde ik de baan die ik nu heb nooit als bereikbaar. Presentator zijn bij een actualiteitenprogramma, dat hoorde bij een wereld waar ik naar keek, niet bij een wereld waar ik deel van uitmaakte. Dat gevoel zegt alles over hoe krachtig beelden zijn. Ze vormen niet alleen hoe je naar de wereld kijkt, maar ook hoe je jezelf daarin ziet.

Jaren later sta ik zelf voor de camera. En ook nu zie ik waar de mediawereld nog stappen kan zetten. Op tv is steeds meer representatie zichtbaar, maar op redacties niet altijd. Terwijl diversiteit op de werkvloer geen vinkje op een lijst is.
Als de samenstelling van een redactie verandert, veranderen de verhalen mee. Ze sluiten beter aan bij de volle breedte van de samenleving, verruimen de blik op wat ‘normaal’ is en zorgen voor journalistiek die representatiever én relevanter is. 

Dat ik daar nu zelf aan mag bijdragen, voelt soms nog onwerkelijk. Maar vooral: als een grote verantwoordelijkheid.

Whitney Janssen
Journalist en presentator van de live explainer bij EenVandaag

Foto: Nico Kroon 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Pride

Vanuit daar vertel ik Nederland wat elke boot uitdraagt. Ik geniet er intens van: de mensen, de muziek, de energie. Maar wat ik nooit had verwacht, is dat Pride me ook op persoonlijk vlak een boost zou geven.
Lange tijd was ik iemand die aan de telefoon met instanties mijn vriendin Maaike ‘mijn partner’ noemde, om vooroordelen te voorkomen. En als ik in de supermarkt een opmerking kreeg over de blonde krullen van mijn dochter – “Een blonde vader zeker!” – dan sprak ik niemand tegen.

Bang om in dit dorp, waar ik pas een paar jaar woon, buiten de boot te vallen, in een hokje gepropt te worden. Bang dat een simpele correctie opgevat zou worden als een statement, terwijl het gewoon mijn leven is. Mijn dochter heeft er trouwens geen enkele moeite mee om te zeggen dat ze twee moeders heeft. En ze heeft gelijk ook. Want die blonde krullen heeft ze niet van ‘haar vader’. Ze heeft twee moeders. En Pride geeft me het duwtje dat ik soms nodig heb om dat met opgeheven hoofd te zeggen.

Whitney Janssen
Journalist en presentator van de live explainer bij EenVandaag

Foto: Nico Kroon

Bericht delen
Article header image
Article header image

Curaçao

Vanaf het moment dat ik het vliegtuig uitstapte, voelde het als ‘eindelijk’. Eindelijk zien waar mijn familie vandaan komt. En daarmee ook een stukje van waar ík vandaan kom. Curaçao gaf me bij aankomst letterlijk en figuurlijk een warm gevoel. De salsamuziek klonk overal waar ik kwam: uit autoramen, cafés en aan het strand. Ik kende Curaçao alleen van mijn moeders verhalen, maar toen ik er stond, voelde het alsof het klopte.

Mijn moeder ging een paar weken mee. Ze was al meer dan twintig jaar niet op het eiland geweest. Ze vertrok ooit op haar 28e naar Limburg, voor de liefde: mijn vader. Inmiddels was ze 52. Thuis sprak ze Nederlands, aan de telefoon met familie schakelde ze over naar Papiaments. Voor mij bleef de taal altijd onbekend. Volgens mijn moeder was het niet nodig dat ik Papiaments leerde. “Je kunt het alleen gebruiken op drie eilanden in de wereld,” zei ze dan.

En dus leerde ik het niet. Ik herkende de klanken, ving wat woorden op, maar sprak ze nooit zelf. Tijdens die stage liep ik mee met Dick Drayer, de NOS-correspondent voor het Caribisch gebied. De focus lag op radio en geschreven nieuws: zo schreef ik nieuwsbulletins voor Dolfijn FM. ’s Avonds bracht ik tijd door met mijn moeder en, nadat zij terugvloog naar Nederland, met mijn neefjes van een paar jaar jonger: Jonathan en Daniël waren jaren daarvoor met hun ouders van Zaandam naar Curaçao geëmigreerd.

Een paar jaar later ging ik met mijn vriendin Maaike op vakantie naar Curaçao. Ik dacht stiekem dat ik in de loop der jaren wel wat had opgepikt. Tot bleek dat zij – na een paar dagen meeluisteren – het Papiaments net zo goed begreep als ik. Dat was even slikken. 

Ik heb het nog geprobeerd. Ik bestelde een LOI-cursus, begon enthousiast… en kwam nooit verder dan hoofdstuk één. Wat blijft, is dat dubbele gevoel. Aan de ene kant voel ik me toerist als ik op Curaçao ben. Aan de andere kant voelt het eiland, de taal en de cultuur als een stukje van wie ik ben.

Whitney Janssen
Journalist en presentator van de live explainer bij EenVandaag

Bericht delen
Article header image
Article header image

Mijn andere baan

Rond half zeven bepaalt Soy (bijna twee) dat de dag is begonnen. “Mammie!” roept hij dan vijf keer – voor de zekerheid. En dan begint het ochtendritueel. Soms is er nog tijd voor een boekje. Dan kan mijn vriendin Maaike nog héél even rustig wakker worden. Daarna wil Soy steevast zijn grote zus Rosie (4) wakker maken.
Maaike en ik hebben onze vaste taken. Ik kleed Soy aan, poets zijn tanden. Maaike doet dat bij Rosie. Maaike blijft vervolgens boven, maakt zich klaar voor werk. Ik neem de kinderen mee naar beneden, waar de boterham-onderhandelingen beginnen.

De avond ervoor hebben we de bordjes en bekers klaargezet. Het brood ligt te ontdooien in een ‘zipzakje’ op het aanrecht. De schaar ligt ernaast, want Soy weigert korstjes. Bovendien zit ie – na een lange appelstroopfase, nu in zijn pindakaasfase. Rosie wil altijd zelf haar beleg uit de koelkast of lade halen, en verrast me steeds weer met haar gevarieerde keuzes.
Terwijl beide hun boterhammen eten – Rosie zingt en eet meestal tegelijk, Soy plet zijn boterham graag met zijn bord – kam ik hun krulletjes. Die van Rosie met veel geduld, die van Soy zonder moeite. Ondertussen vult Maaike Rosie’s broodtrommel en fruitbakje voor school. Ik worstel Soy in zijn schoenen en doe een poging de juiste jas te kiezen. Hij is nogal kieskeurig. En houdt van klimmen, op mensen, op tafels, maakt niet uit.

Wat helpt, is dat ons huis na maanden verbouwen eindelijk weer leefbaar is. Ons vorige huis net tip top in orde, besloten we vorig jaar dat er nog wel een verhuizing bij kon. Little did we know van het leed dat verbouwen heet. Maar we overleefden het – en onze relatie ook.
Maaike en ik zijn inmiddels acht jaar samen. We leerden elkaar kennen in de sportschool en vormen nu een gezin met onze twee boefjes. We droegen allebei één kind, en besloten dat ik hun ‘mammie’ zou zijn en Maaike hun ‘mama’. Ze kregen beiden mijn krullen, haar achternaam. Een beetje van haar, een beetje van mij.

Tegen de tijd dat ik Rosie naar school heb gebracht en Soy eindelijk zijn middagslaapje doet, heb ik er al een halve werkdag opzitten. Alleen heet het dan geen ‘werk’. Er is geen functietitel voor boterham-onderhandelingen en peuterworstelen. Maar wie dit ook doet, weet: dit is misschien wel de meest veeleisende baan van allemaal, maar dan met salaris in de vorm van liefde.

Whitney Janssen
Journalist en presentator van de live explainer bij EenVandaag

Foto: Nico Kroon

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Een explainer in een dag

Daarna schakelen we door naar productiemodus. In de ochtend regelen we een deskundige die we later die dag via een videoverbinding spreken. We scherpen de hoofdvraag aan en bepalen de structuur. In de middag begint het echte puzzelen: schrijven, schrappen, passende instartjes zoeken, archieven induiken en ondertussen elk pushbericht in de gaten houden. Want soms gaat, bij breaking news, het hele plan nog een paar uur voor uitzending op de schop.

Samen met een redacteur maak ik drieënhalve tot vier minuten televisie, die niet alleen informatief moet zijn, maar je ook moet vasthouden tot het einde. Halverwege de dag schuif ik aan bij de montage: quotes selecteren, titels checken, vertalingen nalopen en beelden kiezen die op het scherm naast me het verhaal versterken. Tegen vijven staat er dan iets waarvan je hoopt dat het landelijk iets losmaakt, maar nog kan worden aangepast tot de laatste minuut voor uitzending.

We repeteren, en dan is het tijd: live om half zeven. Roos, Rik of Hila geeft de voorzet, en ik mag ’m inkoppen. En ergens tussen al die handelingen, keuzes en last minute schuifmomenten door, zit precies waarom ik dit werk zo graag doe. Journalistiek is namelijk niet alleen vertellen wát er gebeurt. Het is vooral uitleggen waaróm het ertoe doet. Juist nu, met alle desinformatie en polarisatie, is dat misschien wel onze belangrijkste taak. Verhalen zo helder en zorgvuldig vertellen dat ze blijven hangen, ook als de tv al uitstaat. Dáár zit voor mij de echte kracht van een goede explainer.

Whitney Janssen
Journalist en presentator van De Nieuwstrend bij EenVandaag

Foto: Nico Kroon

Bericht delen