Article header image
Article header image

Debat van het Zuiden

De trots zit niet alleen in de mooie productie, de sterke inhoudelijke content, de positieve recensies en het bereik wat we realiseerden op alle onze kanalen, maar juist ook in het uitvoeren van onze publieke taak. Want ervoor zorgen dat de inwoners van onze provincie op alle denkbare wijze onafhankelijke en betrouwbare informatie vinden, zodat zij volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij, daar doen we het voor. Het is ook wat me persoonlijk drijft.

Ik neem het succes van het debat mee in de voorbereiding voor de OB Lunch Break. Elke directeur staat wel eens op een zeepkist, bij een mediabedrijf transformeert die zeepkist in een studio. Vier keer per jaar informeer ik in een live ‘uitzending’ de collega’s over welke successen we bereikt hebben, wat te verwachten in programmering, maar ook waar we mee bezig zijn in onze werkcultuur.
Ik geloof in openheid als voorwaarde voor veiligheid. Collega’s grijpen de OB Lunch Break aan om nieuwe formats voor de socials te laten zien, de doorontwikkeling op web/app uit te rollen en de projectgroep Carnaval presenteert de eerste plannen. In een half uurtje is iedereen weer bij, en daarmee de beste ambassadeur voor de omroep.

Hanneke Koppers
Directeur-bestuurder Omroep Brabant

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Van een leeg Ahoy naar een vol Museumplein

Een idee van Henkjan, ontstaan vanuit het verlangen om, midden in al dat isolement, eindelijk weer samen te komen. Al was het maar met honderd mensen, op veilige afstand. En terwijl ik zelf thuis met corona op de bank lag, OOTRR nog niet eens officieel een bedrijf was (we waren met z’n drieën nog volop in gesprek), en ik met mijn hoofd eigenlijk nog bij het Eurovisie Songfestival zat, produceerden we dat eerste concert.

In een leeg Ahoy. Met het Metropole Orkest. En een indrukwekkende rij artiesten. Ik weet nog hoe ik daar stond. Met kippenvel, tranen in m’n ogen. Omdat het ons gewoon gelukt was. Omdat we, ondanks alles, iets hadden neergezet dat raakte. En omdat 1,3 miljoen mensen thuis ook geraakt werden, al konden ze nergens anders heen dan de bank, het was wél 1,3 miljoen. OOTRR bestond. Niet alleen op papier, maar echt.

En nu, vijf jaar later, staan we opnieuw op een bijzondere plek: het Museumplein. Niet in een lege zaal dit keer, maar in een prachtige dome tent, met een publiek. Met mensen. Met warmte. En met een programma waar ik oprecht trots op ben. Vijf jaar geleden stond ik in een koude, lege hal. Nu in een bruisend hart van de stad, omringd door leven en licht.
En dus, voor de laatste keer deze week, veel liefs vanaf het Museumplein.

Jessica Stam
Managing partner Out of the Rat Race 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Hoog boven de stad

De afgelopen tijd had ik namelijk het voorrecht om – voor een reeks opnames – op de mooiste, hoogste en meest iconische daken van Amsterdam te mogen staan. De A’DAM Toren, de Nieuwe Kerk, het Rabobankgebouw aan de Amstel, de dakgoot van de Johan Cruijff ArenA, het nieuwe Drift-museum… en ga zo maar door. En iedere keer weer gebeurde er iets bijzonders. Zodra ik boven was, viel het stil in mij.

Want wát een uitzicht. Wát een stad. Amsterdam, in al haar schoonheid. En ja, ik ben heus ook weleens klaar met Amsterdam. Met de wietlucht, de eindeloze toeristenstromen. Dan rijd ik met piepende banden de stad weer uit. Maar op die daken, hoog boven het gedoe, ging mijn Amsterdamse hart toch weer net iets sneller kloppen.

Ik hoop dat we dat gevoel kunnen vangen, die trots, die verwondering, op 27 oktober, tijdens de Nationale Viering van Amsterdam 750 jaar. Dat we met de beelden (met grote dank aan Gravity Media en Luchtfilm Producties) iedereen even stil krijgen. Even laten kijken. Even laten voelen hoe bijzonder deze stad is. Zodat we, allemaal, van binnen toch een beetje zingen: “Als ik boven op de Dam sta…”
Voor nu: liefs vanaf het Museumplein en tot morgen!

Jessica Stam
Managing partner Out of the Rat Race 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Nog vijf nachtjes slapen

Ik maak geen papieren kalender meer, maar in mijn hoofd scheur ik nog steeds elke dag een blaadje af. Nog maar vijf nachtjes slapen… en dan is het zover: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. En jeetje, wat vind ik het spannend!
Niet eens alleen omdat de Koning, Koningin en Prinses Amalia erbij zijn (oké, een béétje ook daarom), maar vooral omdat die dag alles samenkomt waar we het afgelopen jaar zo hard aan hebben gewerkt. Alles wat we hebben bedacht, gebouwd, gedroomd – en waar we soms letterlijk slapeloze nachten van hebben gehad. En dan is het zover: iedereen in Nederland kijkt mee. Live op NPO 1. Primetime.

Ik ben zó benieuwd of het overkomt wat we wilden laten voelen: dat Amsterdam niet alleen van de Amsterdammers is, maar van ons allemaal. Want herken je dat niet? Dat moment in een taxi ergens ver weg, wanneer de chauffeur vraagt: “Where are you from?” En je zegt: “From Holland.”
En dan komt het riedeltje: “Ah, Amsterdam! Cruijff, Van Basten, Gullit, Red Light District…” Ook al kom je uit 010 en heb je eigenlijk helemaal niks met 020 – je zegt tóch: “Yes, Holland, near Amsterdam.”

En precies dát is het gevoel dat ik hoop dat mensen gaan voelen. Trots. Verbondenheid. Een beetje van jou, een beetje van mij, een beetje van ons allemaal. Maar voor nu scheur ik in mijn hoofd nog een blaadje af, glimlach even naar het Museumplein… en zeg: Liefs vanaf het Museumplein – en tot morgen!

Jessica Stam
Managing partner Out of the Rat Race 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Teamwork op het Museumplein

Bij OOTRR | Out of the Rat Race werken we graag met een vaste schil van leveranciers en freelancers. Mensen die we door en door kennen, met wie we blind kunnen samenwerken. Hand in hand met ons eigen geweldige OOTRR-team. En dat merk je meteen: het maakt het werk niet alleen beter, maar ook een stuk leuker.

Een belangrijke spil in dit project is Gerben Bakker, freelance creative director. Met hem mocht ik eerder al het Eurovisie Songfestival produceren – en nu mag hij opnieuw zijn creatieve brein loslaten, dit keer op de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Samen met onze eigen creatief en mijn zakelijk partner Henkjan Oosterink heeft hij het concept tot leven gebracht.

Daarnaast heb ik mijn linker- én rechterhanden aan mijn zijde: Esmee Schram, die alles op het Museumplein regelt, en Claudia Jochems, verantwoordelijk voor de showproductie. Een feestje om met deze twee te mogen werken. Want eerlijk is eerlijk: kunnen vertrouwen op de mensen met wie je zo’n groot project doet, is echt key. En op deze twee kan ik dat — voor de volle 200%.

En dan natuurlijk onze technische producent Sightline Productions. Al jaren mijn favoriete club om dit soort avonturen mee aan te gaan. Er zijn nog zóveel anderen die ik eigenlijk nu al zou willen noemen — maar dat bewaar ik voor later deze week. Dus voor nu: liefs vanaf het Museumplein. Tot morgen!

Jessica Stam
Managing partner Out of the Rat Race 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Liefs vanaf het Museumplein

Pas nu, terwijl de constructie echt vorm krijgt, besef ik hoe gigantisch het wordt: een doorzichtige koepel van 80 bij 40 meter, 18 meter hoog. Midden op het Museumplein.
Wie had dat ooit gedacht? Heel eerlijk: ik niet. Zeker niet toen we ruim een jaar geleden mochten pitchen bij de gemeente. Toen was het nog een idee op papier — spannend, ambitieus, bijna te mooi om waar te zijn.

Dat pitchen blijft trouwens elke keer weer een avontuur op zich. Ook vandaag staan we weer ergens met kloppend hart onze plannen te presenteren. Hoopvol dat de mensen aan de andere kant van de tafel net zo enthousiast worden als wij. En daarna? Dan begint het duimen. Hopen dat je door mag naar de volgende ronde.

Maar eerst dit project. Eerst de Nationale Viering van Amsterdam 750 jaar tot een goed einde brengen. Een prachtig moment voor de stad — en een bijzonder hoofdstuk voor ons om aan mee te schrijven. En daar neem ik jullie deze week graag in mee. Dus voor nu: liefs vanaf het Museumplein. Tot morgen!

Jessica Stam
Managing partner Out of the Rat Race 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Weekend in zicht en sport op YouTube knalt harder dan ooit

ODMedia beheert het grootste premium sportnetwerk van Nederland op YouTube. Van Ziggo Sport tot Viaplay en de Eredivisieclubs: bijna 95% van alle sportviews loopt via ons netwerk. En met Connected TV (CTV) als snelgroeiend scherm, kijken fans steeds vaker op het grote scherm – in een setting van focus en ontspanning.

Precies wat fans willen, en de adverteerders volgen: sport en CTV zijn dé gamechangers voor merken. Want sport op YouTube is niet alleen booming – het is het nieuwe primetime, en daar zitten we met ODMedia middenin. To be continued…

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen
Article header image
Article header image

Wereldwijd denken, lokaal verbinden

Vanuit onze basis in Utrecht hebben we een netwerk opgebouwd dat reikt van Barcelona tot Johannesburg en van Londen tot Abidjan. Met de overname van Pixagility in Frankrijk en Ivoorkust hebben we niet alleen onze Europese positie versterkt, maar ook een brug geslagen naar het Afrikaanse continent.

Deze hubs stellen ons in staat om content wereldwijd te distribueren – van TVOD, SVOD, AVOD tot FAST – en tegelijkertijd lokale verhalen een podium te geven. Want in een gefragmenteerde markt is het juist de combinatie van schaal en culturele nuance die het verschil maakt. Wij geloven dat de toekomst van media niet draait om grenzen, maar om verbinding.

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen
Article header image
Article header image

Preferred partner in een veranderend distributielandschap

Van Netflix tot Amazon Prime Video, van YouTube tot Apple en Disney+, ODMedia is niet alleen aangesloten, maar officieel erkend als vertrouwde partner voor lab services, aggregatie, lokalisatie en creatieve workflows. Dat is geen toeval, maar het resultaat van meer dan 20 jaar innovatie, betrouwbaarheid en schaalbaarheid.

ODMedia onderscheidt zich door een full-service aanpak, een wereldwijd netwerk met kantoren in Europa en Afrika, en een team van meer dan 170 professionals dat content perfect weet te verwerken, verrijken en distribueren. We leveren niet alleen aan de platforms, we denken mee, bouwen mee en zorgen dat onze klanten maximaal rendement halen uit hun content.

MIPCOM is de uitgelezen plek om binnen een paar dagen alle grote spelers te spreken en onze partnerships te bespreken.

Marijn Poeschmann
Chief Commercial Officer bij ODMedia

Bericht delen