Article header image
Article header image

Vergeet The Sphere, België bouwt de Corda Arena

Ik zet de bril op mijn hoofd. Op dezelfde plaats staat-ie al te schitteren: de Corda Arena. Een hypermoderne eventlocatie. Noem het een tv-studio, concertlocatie, beursvloer. Het is in ieder geval de eerste multi-purpose digitale arena ter wereld. Klaar voor de toekomst. Niet voor niets is de tagline van de Corda Arena: Beyond reality.

Ik hoorde voor het eerst van de Arena tijdens mijn research voor de podcastserie Cultuurshift. Daarin bespreek ik met Splinter Chabot als co-host de tofste buitenlandse innovaties met technologie voor de cultuursector.

Het gebouw is ontworpen door dezelfde architecten als The Sphere in Las Vegas. Op deze bouwplaats in Hasselt komt de nieuwste technologie voor hologrammen: niet alleen leuk voor concerten, maar brengt ook een nieuwe tijd voor bedrijven.

Neem Tesla bijvoorbeeld. Wanneer Musk in Californië zijn nieuwste stalen paradepaardje presenteert en de robots daar naar binnen marcheren, gebeurt dat tegelijk in de Corda Arena. En zie je Musk zijn verhaal houden als hologram. Dan hoef je voor zo’n live Tesla-presentatie maar een uurtje te rijden vanaf Eindhoven in plaats van de grote plas over.

Met nieuwe technologieën komen ook nieuwe vormen: denk aan digital fashion (altijd al eens een Victoria’s Secret show mee willen maken, waarom niet front row bij de hologram catwalk?) esports of het WK Excel (ja, dat bestaat). Dit wordt een heel nieuw speelveld. Letterlijk.

Ooh, is het al 2026? Ik kan niet wachten om hier een event te hosten en om op deze nieuwe manieren verhalen te vertellen. Voorlopig zet ik de VR-bril nog maar eens op om me in de toekomst te wanen. De Corda gaat officieel pas open in 2026.

Anic van Damme
Presentator, dagvoorzitter, journalist tech en innovatie 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Live vanuit de kantoorstudio: bedrijven als nieuwe omroepen

Vanuit mijn tijd van dagelijkse live tv-uitzendingen voor NOS op 3 geniet ik van deze crossovers met B2B. Ik deed ik dat bijvoorbeeld al voor bedrijven als Signify, Accenture, maar ook voor NEP bijvoorbeeld.
Een paar weken geleden presenteerde ik een event voor de Australische softwaregigant Atlassian. Dit bedrijf organiseert een paar keer per jaar ShipIt-days. Dat is een soort hackaton: Atlassians (jaja) hebben 24 uur om een idee uit te werken en te presenteren.

Atlassian ShipIt564

Zo’n challenge met een deadline werkt vaak als een trein. Intens samenwerken en een beetje afzien met je collega’s verbindt natuurlijk. Elke keer met een ander thema. Deze editie was dat ‘climb’. Samen bereik je immers grotere hoogtes. Tikkeltje corny, I love it.

Waar zat de uitdaging voor mij en de productie in? Nou, in drie verschillende werelddelen werden (ongeveer) tegelijkertijd finaleshows gehouden waarin awards werden uitgereikt. Voor Europa doen we dat vanuit Amsterdam, met publiek. En een livestream naar andere kantoren of medewerkers die remote aansluiten.

Elke show heeft drie hosts, waarvan één externe, ik dus. En twee eigen medewerkers. Met live spelshowelementen waar iedereen aan mee kan doen in de chat. Het is vooral heel veel lol, losjes, grappig. Met finalisten en winnaars live in beeld op de ‘Zoom’ stage. Geen sprekers, winnaars of vragen voorgeproduceerd, alles on the spot. Superspannend.

Ik krijg er altijd een soort Songfestival-gevoel van. Alleen in plaats van de glamour en vlaggetjes, dit keer bergwandelschoenen, backpacks en karabijnhaken. Als je een thema kiest, moet je het goed doen.

Anic van Damme
Presentator, dagvoorzitter, journalist tech en innovatie

Foto: Dimitri Valentijn 

 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

To autocue or not to autocue

Wanneer je juist wél autocue moet inzetten:
In mijn tijd van dagelijks live nieuwsuitzendingen bij NOS op 3 heb ik mijn vlieguren wel  gemaakt. Autocue is geweldig als mijn tekst er strak op moet staan. Foutloos, met precies de juiste intonatie en met gevoel voor wat ik vertel. Het leent zich ideaal voor:

𝗘𝘅𝗽𝗹𝗮𝗶𝗻𝗲𝗿𝘀: uitlegvideo’s om complexe onderwerpen uit te leggen. Een strakke presentatie mét ondersteunende graphics zorgt voor een sterk geheel. 

e-𝗹𝗲𝗮𝗿𝗻𝗶𝗻𝗴: wil je via video kijkers door nieuwe stof heen helpen dan wil je dat de teksten spot on zijn. Ik nam deze week een e-learning ‘Digitale strategie’ op voor Kennisinstituut DEN. 

𝗣𝗲𝗿𝘀𝗽𝗿𝗲𝘀𝗲𝗻𝘁𝗮𝘁𝗶𝗲𝘀: fabrikanten willen dat hun nieuwste producten goed neergezet worden. Ik werkte dan ook fijn met autocue voor merken als JBL en Philips Hue.

Het alternatief voor een autocue is natuurlijk dat je gewoon alle tekst uit je hoofd leert. Maar zo ‘gewoon’ is dat niet. Het kost veel tijd en vraagt heel veel van je presentator. En meer dan 3-4 zinnen achter elkaar lukt vaak niet, dus je zult veel ‘cuts’ in je montage hebben.
Betekent dit dat ik altijd met autocue wil? Nee! Voor deze vormen raad ik autocue zelfs af:

𝗜𝗻𝘁𝗲𝗿𝘃𝗶𝗲𝘄𝘀: de swung gaat nogal snel uit het gesprek als je steeds naar de camera kijkt om een vraag te stellen. 

𝗗𝗮𝗴𝘃𝗼𝗼𝗿𝘇𝗶𝘁𝘁𝗲𝗿𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽: je publiek zit in de zaal. Maak daar contact mee. 

𝗩𝗹𝗼𝗴𝘀: hoe authentieker hoe beter. Hier past juist een andere tone-of-voice. Alsof je iets tegen een vriend vertelt. Dan mag het juist wel een beetje natuurlijker (lees: rommeliger).

Met autocue werken betekent niet dat je als presentator onvoorbereid de studio in kan lopen. Het vraagt een andere voorbereiding: met meer nadruk op tekstbehandeling. En ja, laat ik eerlijk zijn, dat kost minder tijd. Ik ben liever met de inhoud bezig dan eindeloos zinnen in m’n hoofd stampen.

Anic van Damme
Presentator/dagvoorzitter/journalist tech en innovatie  

Bericht delen
Article header image
Article header image

De Klimaattop presenteren, zo gaat dat

Nadat ik voor National Geographic een tv-documentaire had gepresenteerd over de rol van waterstof in de energietransitie, werd ik voor veel waterstofprojecten gevraagd. Op een dag een mail: of ik de Hydrogen Transition Summit wilde voorzitten tijdens de belangrijkste klimaat-vergadering van het jaar. Tja, is de Paus Rooms? Sure thing!

Ken je dat, dat je werk soms ‘comfortabel’ voelt? Je weet hoe de golven rollen, je weet hoe je moet surfen. Maar soms is het goed om je teen eens in onbekend water te steken. Ik ben nog nooit zo uitgedaagd als tijdens dit event waar het mondiale klimaatbeleid wordt besproken met wereldleiders en industrie.

500 mensen in de zaal, 2000 via de livestream. Een enorme crew. Een Britse regisseur en Egyptisch AV-personeel. Die spraken nou niet echt elkaars taal. 30 seconden voor de opening is er paniek. ‘Niet opgaan!’ wordt me zo zacht mogelijk toe geschreeuwd. Al het video- en audioverkeer ligt plat. Het blijken de standaard veiligheidsmaatregelen wanneer de president van Roemenië in de buurt is.

Eenmaal van start krijg ik tijdens de eerste keynote ingefluisterd dat de minister van Petroleum, Mines en Energy van Mauretanië met wie ik hierna een interview heb, niet op tijd is. Als alternatief heeft productie het hoofd van het Amerikaanse beleid voor kernenergie geregeld. M’n voorbereiding kan de prullenbak in. Ik heb geen idee hoe Amerika aankijkt tegen de rol van waterstof. En de ochtend is pas halverwege.

Ik begin vast extra te peddelen. Adrenaline gaat omhoog. Deze megagolf is voor mij.

Anic van Damme
Presentator/dagvoorzitter/journalist tech en innovatie  

Bericht delen
Article header image
Article header image

De BurgerReserve

Denk aan natuurrampen of pandemieën. Het idee is simpel: door mensen goed voor te bereiden en te trainen, kunnen ze in noodsituaties als een extra kracht naast de reguliere hulpdiensten staan. Sinds de Volkskrant schreef over de BurgerReserve, is de belangstelling enorm gegroeid. De aanmeldingen stromen binnen en we zijn momenteel druk bezig om alles te verwerken. De online cursus is bijna af en de volgende fysieke trainingen worden op dit moment gepland.

Het is fantastisch om te zien hoe betrokken de mensen in Nederland zijn en hoe groot hun bereidheid is om te helpen. Deze week hebben we bovendien interessante gesprekken gehad met verschillende hulpdiensten en veiligheidsregio’s over het belang van burgerinzet tijdens crisissituaties. Nu gaan we uitzoeken hoe we de verschillende organisaties beter op elkaar kunnen laten aansluiten. Dat is een behoorlijke puzzel, maar wel een leuke, want iedereen is enthousiast en wil graag vooruit met dit initiatief.

Maurice van Wordragen
Directeur Universiteit van Nederland 

Bericht delen
Article header image
Article header image

De volgende 10 jaar Universiteit van Nederland

Dat is waar wij, bij de Universiteit van Nederland, het verschil willen maken. Wetenschappers hebben de antwoorden op veel van de uitdagingen waar we vandaag de dag voor staan. Zonder goede communicatie blijft die kennis in een te beperkte groep hangen, terwijl we iedereen nodig hebben om de problemen op te lossen.

We vreten snelle, hapklare informatie. Daarom is het juist belangrijker dan ooit om ook kwalitatieve informatie toegankelijk te maken. Bij de Universiteit van Nederland geloven we dat hapklaar niet per se oppervlakkig hoeft te zijn. Je kan heus wel de diepte in, als je dat maar aantrekkelijk maakt, spannend en inspirerend.

Daarom waren we deze zomer aanwezig op Lowlands. Maken we een podcast (Rare Jongens) die de actualiteit bespreekt, maar dan bekeken door de ogen van de oude Romeinen. Maar we zorgen er ook voor dat wetenschap(pers) op TikTok en YouTube Shorts te vinden is.

De sleutel ligt in het vertellen van verhalen die de complexiteit van de wetenschap vertalen naar iets dat iedereen kan begrijpen en waarderen. In de afgelopen 10 jaar zijn we juist hier expert in geworden. Aan ons de (grote) taak om de komende 10 jaar te zoeken naar nieuwe innovatieve vertelvormen zodat de maatschappij aangehaakt blijft bij de wetenschap.

Maurice van Wordragen
Directeur Universiteit van Nederland 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Universiteit van Nederland in Carré

De spanning begint te komen, maar vooral ook het enthousiasme bij het team is te merken. De show viert de wetenschap. Het is bijzonder om te zien hoe alles samenkomt: kennis, muziek, visuals. Allemaal rond het thema ‘tijd’. 

We hebben net de volledige show doorgelopen, van begin tot eind. De regie staat als een huis, de animaties en band brengen de verhalen tot leven. En natuurlijk zijn er de wetenschappers, die het hart vormen van deze avond. Hun verhalen en ontdekkingen staan centraal. Sommige vertellen deze avond over hun onderzoek, anderen geven een beschouwing en weer anderen zorgen dat de basiskennis (Hoe zat het ook alweer met ruimtetijd?) wordt vergroot.

Het voordeel van theater is dat je er echt theater van kan maken. Het mag wat grootser, verhalender en we hebben ook een heerlijke verrassing in petto, ik ben heel benieuwd hoe het publiek daarop reageert.
Als ik deze week langs Carré fiets, en de poster van de Universiteit van Nederland zie hangen, kan ik niets anders dan me trots voelen. Ik kan nu al niet wachten om samen met ons team, de wetenschappers, onze fans en onze partners te vieren wat we de afgelopen 10 jaar hebben neergezet.

Maurice van Wordragen
Directeur Universiteit van Nederland 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Wetenschappers massaal op TikTok?

Zeker in het digitale tijdperk. Online communicatie is een spel van aandacht en relevantie. Het gaat erom dat je aanwezig bent op de plekken waar mensen zijn en daar op een manier die bij die plek past. Of het nu Youtube, TV of TikTok is. We kunnen niet simpelweg van wetenschappers verwachten dat ze massaal voor elk medium op maat gemaakte video’s produceren die hun onderzoek uitleggen. De vaardigheden die je daarvoor nodig hebt, zijn haast een wetenschap op zich ;). 

Dit is waarom de Universiteit van Nederland op aarde is. Wij vertalen wetenschappelijke kennis op de juiste manier naar de platforms waar bijvoorbeeld jongeren zich bevinden. Wij vinden dat het onze rol is om een brug te bouwen tussen de complexe academische wereld en het brede publiek, dat met deze kennis de wereld om zich heen beter kan begrijpen. Dit is niet alleen een kwestie van informeren, maar ook van inspireren en nieuwsgierigheid prikkelen. Door wetenschap en samenleving dichter bij elkaar te brengen, kunnen we samen werken aan een betere toekomst. 

Maurice van Wordragen
Directeur Universiteit van Nederland 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Universiteit van Nederland

We vieren binnenkort onze 10e verjaardag in Koninklijk Theater Carré, een mooi moment om terug te blikken. Niets maakt me trotser dan het team van de Universiteit van Nederland. Elke dag werken we met een groep jonge, gedreven mensen – van wetenschapsjournalisten tot camerateams en productiemedewerkers – om wetenschap toegankelijk te maken voor iedereen. Wat ooit begon als een kleine groep enthousiastelingen is uitgegroeid tot een collectief ervaren mediamakers. We willen complexe wetenschappelijke materie begrijpelijk maken, zonder de nuance te verliezen, en dat is precies wat ons team elke dag opnieuw lukt. 

Wetenschapscommunicatie wordt steeds belangrijker in een tijd waarin informatie snel verspreid wordt, maar niet altijd betrouwbaar is. Terwijl mensen wel behoefte hebben aan goede informatie, zodat ze de wereld een klein beetje beter begrijpen. Wetenschap heeft de antwoorden, maar door al het jargon is het lastig om die zelf uit onderzoeksresultaten te halen. En zelfs als je dat lukt, weet je nooit helemaal zeker of je al die resultaten wel goed interpreteert. Dat is wat wij doen. We maken journalistieke verhalen samen met de wetenschapper. Zo wordt ingewikkelde materie relevant, met verhalen die raken en de nieuwsgierigheid prikkelen. 

Ik ben ontzettend trots dat wij dit doen met zo’n creatief en jong team, dat niet bang is om nieuwe wegen te bewandelen. We maken niet alleen video’s en podcasts, maar creëren ook een plek waar wetenschap en het dagelijks leven samenkomen. Want als je de wereld beter begrijpt, kun je hem ook beter maken – en dat is de missie waar we elke dag met veel passie aan werken. 

Maurice van Wordragen
Directeur Universiteit van Nederland 

Bericht delen