Article header image
Article header image

Hoe verder met de ‘vergroening’?

Het oprichten van deze branchevereniging(en) komt voort uit 2 redenen:
1. Tijdens corona werd duidelijk dat we als facilitaire partijen geen of nauwelijks een communicatieplatform hadden richting de overheid en dus slecht vertegenwoordigd waren in Den Haag.
2. Een veel actueler onderwerp was en is de verduurzaming van de mediabranche. Een onderwerp dat past in mijn verhaal van gisteren.

Het ging binnen de BFF vooral over de ‘vergroening’ van de branche en de actuele uitdagende situatie rondom de milieuzones in Nederland, waar ook wij, figuurlijk en letterlijk middenin zitten met ons bedrijf Het Licht. De grote uitdagingen zijn momenteel de onduidelijkheid rondom de regelgeving en de kosten die moeten worden gemaakt.
Vooral dat laatste is een hot issue. Om te verduurzamen, moeten nu eenmaal grote investeringen worden gedaan die terugverdiend moeten worden. Gezien de niet groter wordende budgetten voor het maken van producties, wringt de schoen of gaat die natuurlijk ergens wringen. De klant kan of wil de meerkosten niet betalen, ofwel het voelt alsof we in een patstelling dreigen te komen.

De Haagse overheid is vooralsnog onduidelijk over wel of niet, maar een aantal gemeentes (waaronder Amsterdam) lijkt toch echt door te zetten. Waarbij gezegd dat de gemeente via allerlei adviseurs, informatiepunten en website tracht ons te voorzien van allerlei informatie.
100% concreet is het echter nog steeds niet. Feit blijft dat wij als toeleveranciers  met gezwinde spoed verder moeten om niet te laat te zijn als het werkelijk zover is.

Ik wil niet per definitie de loftrompet steken over het Filmfonds, maar in dit geval is het wel erg prettig voor de branche dat deze instantie er is. Naast hun directe ingang bij de overheid in Den haag en de welbekende rol als verlener van subsidie voor het produceren van film, hebben ze zich ook ten doel gesteld de branche te ondersteunen in hoe om te gaan met de verduurzaming ervan. 

Hoewel het Fonds zich niet op glad ijs wil begeven wat betreft inhoud en belangenverstrengeling, is het met de beschikbare financiële middelen die zij ter beschikking heeft ook een mooi stuurmiddel om zowel producenten als dus ook de facilitaire bedrijven in de filmindustrie aan te moedigen en te blijven zoeken naar een gezondere en groenere wereld!

Loet Bol
Managing Director Lichtmacht 

Bericht delen
Article header image
Article header image

De laatste loodjes van 2024

Op BNR Radio luister ik intussen naar de volgende onderwerpen die de revue passeren: een blijkbare (bom)aanslag in Den Haag met inmiddels 6 doden! zonder dat de achtergrond duidelijk is over wie en waarom. Assad-regime weg uit Syrie maar hoe de toekomst eruit komt te zien onder het nieuwe bewind is een groot vraagteken. Nederland begint met meer grenscontroles zonder precies te weten wat dat echt op gaat leveren. Een overleg tussen Trump en Zelensky in Parijs zonder te weten wat het gesprek opgeleverd heeft, wat de agenda’s precies zijn van beide en waar de oorlog zich naar toe beweegt.

Wat mij bij het luisteren naar deze onderwerpen opvalt is dat in plaats van schijnbare oplossingen, er steeds meer (of in ieder geval net zo veel) vragen voor terugkomen en de onduidelijkheid eerder toeneemt dan afneemt. Ook in Broadcast Nederland is er in 2024 weer veel gesproken over het oplossen van allerlei lastige vraagstukken, zodat we weer een zonnige toekomst tegemoet kunnen gaan.

Vanuit het gezichtspunt als facilitair dienstverlener is er van oplossingen in 2024, ondanks de vele mooie producties die we hebben mogen uitvoeren en het besef dat we ook onderdeel van de oplossing moeten/willen zijn, nauwelijks tot niets terechtgekomen. I.p.v. afname door oplossingen over de vele vraagstukken, zijn er méér vragen en onduidelijkheden bijgekomen. Beide hebben tot een (over)spannend jaar geleid, waarbij er veel gevergd is van de mensen, dus…

Nog goed 3 weken te gaan en dan is 2024 voorbij… Wordt het 2025 en gaan we het, net als in alle voorgaande edities, helemaal anders aanpakken. 2025 wordt dan gewoon een topjaar.

Loet Bol
Managing Director Lichtmacht

Bericht delen
Article header image
Article header image

15 jaar iconische interviews

Als ik terugkijk op mijn carrière, realiseer ik me dat het niet alleen de grote hits of bijzondere momenten in de studio zijn die me inspireren, maar vooral de unieke verhalen die ik met mijn gasten heb mogen delen. Hier blik ik terug op een paar van mijn meest iconische interviews.

50 Cent
Ik zal nooit vergeten hoe een ex-vriendin ooit tegen me zei dat het me nooit zou lukken om iemand als 50 Cent te spreken. Begrijpelijk, want wat is de kans dat een jongen uit Amsterdam in gesprek gaat met een rapper die meer dan 30 miljoen albums heeft verkocht? Toch gebeurde het. Dat moment was voor mij een bevestiging dat niets onmogelijk is. Met 50 Cent had ik een gesprek over meer dan alleen muziek: we spraken over zijn visie, zijn drive, en zijn reis naar succes. Het was een gesprek dat mijn geloof in de kracht van dromen nog sterker maakte.

Máxima
Een van de meest bijzondere ontmoetingen uit mijn carrière was met koningin Máxima. Onze eerste ontmoeting was in 2006, tijdens het evenement Colourful Business. Ik stelde haar toen 1 of 2 vragen en dacht bij mezelf: ooit ga ik haar echt interviewen. Jaren later, in mijn ochtendshow, kreeg ik die kans. Wat zou beginnen als een interview van een half uur, liep uit tot een gesprek van anderhalf uur. Máxima vertelde openhartig over haar jeugd in Argentinië, hoe ze spaarde en met geld omging. Het was een intiem gesprek waarin ik haar menselijke kant mocht laten zien. Onder andere die ervaring heeft me geïnspireerd om mijn podcast Real Talk op te zetten, waar mensen zich echt blootgeven en ik verder kan gaan dan alleen het oppervlakkige.

Def Rhymz
Sommige interviews blijven je bij omdat ze groter worden dan je ooit had verwacht. Zo’n moment had ik met Def Rhymz. Hij was een van de pioniers van de Nederlandse rap, maar jaren later leek iedereen hem te vergeten. Ik voelde dat hij een verhaal te vertellen had. In eerste instantie wilde hij geen interviews meer doen, maar tegen mij zei hij: “Jij bent real, jij draagt de cultuur, voor jou maak ik een uitzondering.” Dat interview was ongekend. Hij was open, eerlijk, en liet zelfs zijn hartmonitor zien. Het was een kippenvelmoment dat niet alleen mij, maar heel Nederland raakte. Het gesprek leidde zelfs tot een Videoland-documentaire. Toen hij overleed, werd dit interview overal gedeeld. Het is een eer om te weten dat ik een platform kon bieden waar hij zichzelf kon zijn.

Rihanna
Toen Rihanna aan het begin van haar carrière stond, was ik degene die haar eerste interview in Nederland mocht doen. Haar hit Pon de Replay maakte indruk, maar wat me nog meer fascineerde, was haar achtergrond. Als jongen van Aruba voelde ik een connectie met haar – twee eilandkinderen die hun dromen najagen. Ik vroeg haar: “Wat zijn je dromen?” Haar antwoord? “Ik wil een superster worden en de wereld veroveren.” Niemand kon toen vermoeden hoe groot ze zou worden, maar haar drive en vastberadenheid waren overduidelijk. Het is een herinnering die ik koester, en de foto van ons samen, toen ze nog maar 18 of 19 was, staat nog steeds op mijn Instagram.

Deze interviews laten zien waarom ik doe wat ik doe: verhalen delen die inspireren, ontroeren, en verbinden. Of het nu een internationale superster, een vergeten icoon, of de koningin van Nederland is, het zijn de menselijke momenten die deze gesprekken onvergetelijk maken. Ik ben dankbaar voor alle gasten die hun verhaal met mij hebben gedeeld. En deze mijlpaal? Dat is pas het begin.

Fernando Halman 

Radio-dj FunX 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Samen voor een betere wereld

Eén van de projecten die me nauw aan het hart ligt, is het buddyproject. Voor een aantal maanden was ik buddy van een jongere die een zetje in de rug nodig had. Samen hebben we gewerkt aan persoonlijke doelen en toekomstplannen. Het liet me zien hoeveel impact je kunt maken door simpelweg te luisteren, te ondersteunen en te geloven in iemands potentie.

Ook het Good Vibes Dinner blijft me bij als een magisch moment. Gevluchte jongeren werden uitgenodigd aan tafel om samen met ons een avond te delen vol eten, gesprekken en verbinding. Het was een krachtige herinnering dat zij meer zijn dan alleen hun verhaal van vlucht; ze zijn jongeren met dromen, talenten en een toekomst.

Daarnaast heb ik me hard gemaakt voor maatschappelijke verandering, zoals de petitie om Keti Koti op 1 juli een nationale vrije dag te maken. Deze dag herinnert ons aan de afschaffing van de slavernij, en ik geloof dat we deze geschiedenis gezamenlijk moeten erkennen en vieren. En toen de wereld stil leek te staan na de dood van George Floyd, voelde ik de verantwoordelijkheid om stelling te nemen tegen racisme en discriminatie. Tijdens de Black Lives Matter-beweging heb ik opgeroepen tot gelijkheid en een eerlijkere samenleving. Die strijd is nog niet gestreden, maar elke stap in de goede richting telt.

Als ik terugkijk op deze initiatieven, voel ik dankbaarheid. De echte helden zijn de mensen die elke dag blijven vechten voor verandering, maar als dj is het een eer om de microfoon te mogen gebruiken om hun stem te versterken. Samen maken we verschil.

Fernando Halman
Radio-dj FunX

Bericht delen
Article header image
Article header image

Zoeken naar talent als missie

Neem Frenna, een fenomeen dat ik al in 2015 spotte, toen de hype rondom New Wave begon. Ik hoorde iets speciaals, een compleet pakket dat niet te negeren was. Vanaf dat moment pushte ik zijn muziek en bouwden we een band. In 2018 voorspelde ik in mijn muziekrubriek op RTL Late Night dat zijn album Francis op nummer 1 zou binnenkomen, en dat gebeurde. Dat gevoel van weten voordat het gebeurt – dat is magie.
Rolf Sanchez kwam na zijn X-Factor-avontuur bij mij in de studio. Ik zag direct zijn potentie. Zijn nummers waren misschien nog geen hits, maar ik bleef hem steunen, wetende dat zijn tijd zou komen. En kijk waar hij nu staat!

Ook Nathalie La Rose en Sigourney K kwamen al bij mij langs voordat hun naam groot werd. Ik herinner me Nathalie’s eerste single, lang voordat haar monsterhit Somebody de wereld veroverde. Het is altijd een eer om artiesten in zo’n vroeg stadium te ontmoeten en te helpen bouwen aan hun dromen. 

Mijn zoektocht naar talent kan intens zijn. Ik ben in studio’s, bij producers en ga naar veel talentenjachten. Die toewijding zorgt ervoor dat ik talent al vanaf het prille begin spot. Het komt niet altijd op je voordeur kloppen. Dat is de vastberadenheid die ik in me heb. Dat leverde bijvoorbeeld interviews op met internationale iconen als WizKid, lang voordat hij de hit One Dance met Drake had. Hij zou een interview geven in mijn ochtendshow – maar hij kwam niet opdagen. Ik stopte niet totdat ik hem sprak, uiteindelijk acht uur later met mijn eigen camera op zijn hotelkamer.

Ik wil deze blog afsluiten met Davido, de afrobeats-legende. Ik had de eer om hem te mogen interviewen. Maar tijdens het interview bedankte hij míj. “Dankjewel dat je Afrobeats zo lang op je rug hebt gedragen en een platform voor ons hebt gebouwd. Jij was de enige en de eerste die dat deed.” Woorden als deze raken me diep. Ze bevestigen waarom ik doe wat ik doe: artiesten een platform bieden, lang voordat de wereld hen omarmt.
Het is niet alleen een passie, het is mijn missie. En ik blijf pushen, want het volgende grote talent staat altijd voor de deur.

Fernando Halman
Radio-dj FunX 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Mijn reis naar de radio

Gewapend met mijn muziekkennis en persoonlijkheid, maakte ik kennis met radiolegendes zoals Ruud de Wild, Gijs Staverman en Giel Beelen. Dit was mijn eerste echte kennismaking met radio, en het overviel me compleet. Ik was in shock, maar tegelijkertijd vond ik het geweldig.
Tijdens het programma moesten we verschillende opdrachten uitvoeren, waaronder draaien in een club. Tot mijn verbazing bereikte ik de finale, iets wat ik nooit had verwacht. De jury was gecharmeerd van mijn inzet en mijn vermogen om mijn eigen jingles en muziek te produceren.

Hoewel ik de finale niet won, voelde ik me al een winnaar door simpelweg deel te nemen. Na het programma kreeg ik een lift van Ruud de Wild terug naar Amsterdam. Hij vertelde me dat ik veel talent had en dat ik hiermee door moest gaan. Dit zette me aan het denken. Hoewel ik altijd had gedroomd om muziekproducent te worden, begon ik te overwegen of radio misschien toch mijn roeping was.

Kort daarna werd ik aangesproken door een reporter van FunX, One’sy Muller. Ze nodigde me uit voor een gesprek en stelde me voor aan Willem en Sherilla. Ze hadden me opgemerkt en waren al op zoek naar mij. Zij boden me meteen een baan bij FunX aan. Na enige twijfel besloot ik het te proberen, en al snel werd ik verliefd op radio. Ik besefte dat ik er echt gevoel voor had en wilde de beste worden.
Binnen 2 tot 3 jaar had ik 2 shows op FunX, en later zelfs 3. Ik begon ook landelijke shows te presenteren en hostte verschillende feesten. Mijn gedrevenheid was zo groot dat ik verplicht op vakantie moest om even bij te komen. Radio was niet alleen iets waar ik goed in was, maar ook iets waar ik enorm van genoot.

Naast mijn werk als radio-dj begon ik me ook in te zetten voor maatschappelijke kwesties. Ik promootte talenten, nodigde gasten uit en besprak belangrijke onderwerpen. Door mijn hart te volgen en authentiek te blijven, heb ik mezelf ontwikkeld tot de radio-dj die ik nu ben.

Fernando Halman
Radio-dj FunX

Bericht delen
Article header image
Article header image

Afscheid bestaat niet

Vandaag namen we afscheid van een collega. Geen dramatisch afscheid, maar na 5 jaar vond hij het tijd voor een nieuwe uitdaging. Dat geeft mij altijd een dubbel gevoel. Rationeel begrijp ik het volledig – ik moedig het zelfs aan om je horizon te verbreden en af en toe uit je comfortzone te stappen. Zelf heb ik dat ook gedaan, wat me veel heeft gebracht. Maar eerlijk? Het doet toch altijd een beetje pijn.

Ik werk bij een fantastisch bedrijf, met geweldige collega’s, inspirerende projecten en een fijne sfeer. Als iemand vertrekt, voelt dat soms als een kleine nederlaag. Gelukkig blijft het vaak niet bij een permanent afscheid. Oud-collega’s blijven waardevolle ambassadeurs: ze prijzen ons aan bij anderen of worden zelfs klant. En in de kleine wereld van de media kom je elkaar toch altijd weer tegen.

Nieuwe medewerkers komen vaak wat voorzichtig binnen. Begrijpelijk, want Bindinc. is nog geen grote naam. Maar als we onze visie delen en laten zien wat we doen en waar we naartoe willen, groeit het enthousiasme. Zo lukt het vaak om echte talenten aan ons te binden. Het mooie van afscheid en opvolging is dat er met nieuwe mensen ook frisse ideeën en energie binnenkomen. En dan is het aan ons om die talenten zo lang mogelijk te koesteren.

Frank Mekkelholt
Manager Data & Technology bij Bindinc. 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Streaming: komt er ooit een einde aan de versnippering?

Dat weten wij omdat we elke maand 4.000 mensen vragen naar hun kijkgedrag op de streamingdiensten. We vragen bijvoorbeeld wat ze kijken, met wie ze kijken, hoe aandachtig ze kijken, of ze een film of serie aanraden aan anderen, en nog veel meer. Op basis van deze data weten we ook welke doelgroepen er kijken en hoe zij de videocontent waarderen.

Het leuke aan dit onderzoek voor deze klant is dat de serie op twee plekken te zien is: op de lineaire tv, maar ook via een streamingdienst. Zo kunnen we ook zien of er verschillen zijn tussen de profielen van de kijkers. In dit geval is de lineaire doelgroep anders dan de doelgroep die via streaming de serie volgt.

Wij kijken daar overigens niet van op. In eerdere onderzoeken zagen we min of meer dezelfde uitkomsten. We zien dat de verschillende kanalen niet kannibaliseren op elkaars bereik, maar samen juist het totale bereik vergroten. En dat is voor makers, maar ook voor zenders, uiteindelijk het belangrijkste doel. We zien titels dan ook steeds vaker aangeboden worden op tv én op een streamingdienst. Denk bijvoorbeeld aan de serie Gooische Vrouwen, die lineair bij Talpa (SBS6) wordt uitgezonden, maar ook beschikbaar is op Videoland van RTL.

Een ander interessant fenomeen is dat de grote streamers steeds meer op marktplaatsen gaan lijken. Hiermee volgt de streamingwereld de e-commercewereld. Bol.com en Amazon waren immers ook eerst eigen winkels, maar inmiddels zijn ze uitgegroeid tot winkelcentra waar iedere verkoper zijn eigen spullen kan verkopen. In vergelijking: op Prime Video kun je inmiddels ook een abonnement nemen op HBO Max of SkyShowtime.

Hoelang gaat het duren voordat Kijk van Talpa en Videoland van RTL verder integreren? Als NPO Start/Plus dan ook nog meedoet, krijgen we een sterkere Nederlandse speler tegenover het internationale streaminggeweld. Met NLZIET zijn we al halverwege. Als kijker zou ik dat geweldig vinden.

Frank Mekkelholt
Manager Data & Technology bij Bindinc. 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Nooit meer streamingstress

Precies voor dit probleem hebben wij Binge.nl bedacht. Een app waarin je heel eenvoudig kunt aangeven welke diensten je hebt en wat voor genre of type videocontent je wilt kijken. Vervolgens kun je via een TikTok-achtige interface snel door films en series scrollen waarbij we je vertellen waarom deze film of serie de moeite waard is.

Vandaag had ik de wekelijkse productmeeting met het hele team. Tijdens de meeting bekijken we onder andere welke marketingkanalen goed scoren om nieuwe gebruikers te werven, wat binnen de app wel of niet goed werkt, welke features we gaan toevoegen en welke kijktips veel gelezen zijn. Deze meetings zijn altijd erg dynamisch, er wordt veel gediscussieerd tussen het sales-, redactie-, product- en marketingteam. Een hoop energie, creativiteit en (te) veel ideeën. 

Met TVgids.nl weten we heel goed hoe mensen zoeken in een lineaire tv-gids. Je hebt maar een paar variabelen: zender, tijd en de beschrijving. Dit maakt de keuze relatief beperkt. Voor streaming geldt het tegenovergestelde. Onze streaming database bevat al meer dan 60.000 unieke film en series die je elk moment kunt bekijken. Het is dus voor het productteam een uitdaging om de app zo te ontwikkelen dat je in een paar klikken iets vindt wat je wilt kijken.

Inmiddels hebben we meer dan 130.000 gebruikers in de app, daarmee zitten we op de goede weg. De komende periode gaan we de feature ‘kijklijsten delen’ implementeren, waarmee je favoriete kijklijsten kunt delen met familie en vrienden.
Dus mocht je opzoek zijn naar een leuke film of serie, probeer de Binge-app en stream zonder stress!

Frank Mekkelholt
Manager Data & Technology bij Bindinc. 

 

Bericht delen