Article header image
Article header image

Eindelijk weer lentekriebels

Dit weekend begon met een familie-uitje naar de Musical 40-45! En om het maar duidelijk te maken: ga dat zien, wat een ontzettend mooi verhaal en gave productie! Wat mij hier vooral pakte, is hoe vrij en bewegelijk de ruimte is, de tribunes vliegen letterlijk alle kanten op, je hebt geen idee meer waar je precies bent, of de vloer nou draait, of dat het toch de tribunes zijn.
Compleet gedesillusioneerd zit je te genieten van het verhaal! Bij afloop is het eerste wat zowel ik als mijn vader deden kijken naar die panelen die op de tribunes zaten, en hoe groot de ‘computers’ erachter wel niet waren om dit te laten werken. Zo zie je maar weer, zelfs in de ‘offline’ media zit techniek verwerkt!

Het zal je verder niet ontgaan zijn, maar dit weekend was het prachtig weer en de lentekriebels kwamen weer op. Aan de ene kant aan het genieten in de zon, lekker een potje padellen, tennissen of een bakje koffie in de zon nuttigen. Om het contrast waar ik me in bevond te schetsen, ging ik me weer voorbereiden op de schaatstraining van maandag. Zo lig je in korte kleding te genieten van de zon, en zo hangen de schaatsen in de slijptafel om de ijzers scherp te maken voor de training om weer op het ijs te gaan stappen. 

Omdat mijn weken doordeweeks altijd al vol computers en beeldschermen zitten, probeer ik in de weekenden meer van het ‘offline’ leven te genieten (begrijp me niet verkeerd, ik kan evengoed op de bank ploffen en zo een uur lang wegscrollen op TikTok of Instagram). Even een kaartspelletje doen, een LP opzetten op de achtergrond, of een boek pakken en lekker gaan lezen, even lekker helemaal eruit zijn, heerlijk!
Natuurlijk zit ik in ‘De week van’ om jullie wat meer over mijn kijk in/op de mediawereld te geven, daarin zal ik jullie de rest van de week meenemen. Stay tuned!

Shyanta Vleugel
Tech Lead bij Triple I Part of Hypersolid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Blik op de toekomst

Dit programma gaat over mensen in echte situaties en dat moet het programma ook uitstralen. Een eerlijk beeld, zonder dramatische filters. Je wilt namelijk niet dat er een heel eigen wereldje ontstaat qua sfeer, want dan is er een kans dat het wat afstandelijk aanvoelt. Ik maak vandaag dus relatief neutraal uitziende beelden, maar houd het wel lekker fris. Het doel is hier dus niet om de beelden zelf heel indrukwekkend te maken. De inhoud is leidend, en dit format vraagt niet om een sterk gestileerd beeld.

Het verschil tussen producties vind ik erg leuk aan het werk. De ene dag flink pielen met een stijltje, en de andere dag juist een neutraler beeld waar misschien meer aan gecorrigeerd moet worden door noodgedwongen lichtomstandigheden. Ik werk af en toe ook aan korte films. Bijvoorbeeld als ik met een groep vrienden meedoe aan een 48 Hour Film Project; een filmwedstrijd waarin je in 48 uur je nachtrust het raam uit gooit en je volledig richt op het maken van een korte film van A tot Z. Ervaring met het hoge tempo wat ik bij sommige tv-programma’s moet aanhouden, helpt dan zeker bij de tijdsdruk! Maar, eerlijk is eerlijk, zonder deze tijdsdruk vind ik het nog veel leuker om aan dit soort content te werken.

Voor deze laatste blog lijkt het me ook leuk om een blik op de toekomst te werpen. Graden is voor mij één van de leukste vakken binnen de media, dus wat dat betreft heb ik het enorm naar mijn zin. Ik hoop natuurlijk dat steeds meer producties ervoor gaan kiezen om opnames in log te maken en dan grading erbij te nemen, zodat er zo veel mogelijk mooie dingen op tv komen.
Maar naast tv-content hoop ik dat ook meer producties voor streamingdiensten bij mij in de set belanden. En met name scripted content (films/series) is iets wat mij ook ontzettend gaaf lijkt om aan te werken. Ik kijk in ieder geval met een positieve blik richting de toekomst.
Leuk om eens een inkijkje in mijn vak te geven deze afgelopen week. Een heel fijn weekend allemaal!

Sander de Lange
Colorist bij EMG 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Een scherp oog

Denk aan een camera die niet goed scherp is, een codec die niet de volle beeldkwaliteit overbrengt, of beeldproblemen die ontstaan door het omzetten van progressive naar interlaced. Altijd goed opletten dus!
In de kleursoftware zitten filters om een deel van die problemen op te lossen, maar soms is er eerder in de pijplijn iets niet helemaal goed gegaan. Dan trek ik aan de bel. Dat kan zijn bij het Mediacentre of bij het team van de planning, afhankelijk van of de aanlevering intern is gebeurd of dat er extern opnieuw aangeleverd moet worden. Iets wat een enkele keer gebeurt, is dat er per ongeluk een naamtitel of graphic in beeld blijft staan. Als ik de kleurcorrectie dan op het hele shot leg, verandert de titel gewoon mee. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Naast af en toe een technisch dingetje, zitten de meeste uitdagingen in de inhoud zelf. Zo zit er in dit seizoen van Wie is de Mol? een opdracht die plaatsvindt in een markthal. Elk kraampje heeft zijn eigen verlichting, die niet overal dezelfde kleur heeft – soms warm en soms koud licht. Dat is natuurlijk deels onderdeel van de sfeer, maar soms vangt iemand door een tijdssprong in de montage ineens ander licht. Dit kan botsen op beeld waardoor je als kijker uit het moment wordt gehaald.

Vorig seizoen was de meest intensieve aflevering voor mij een aflevering die zich afspeelde in een woestijn. Daar waren verschillende camera’s door elkaar gebruikt, en dronebeelden van de duinen die op heel andere tijdstippen waren gedraaid dan de opdrachten zelf. Daardoor stond de zon anders en leek het zand steeds een andere kleur te hebben. Normaal heb ik 2 dagen voor een aflevering, bij deze klus ben ik het grootste deel van de eerste dag bezig geweest met alleen deze opdracht.

Vandaag maak ik de laatste instarts voor de live-finale af. Terugblikken, maar ook extra materiaal. Dat betekent veel terugzoeken van shots die ik al gekleurd heb, zodat de instarts hetzelfde zijn als de fragmenten in de afleveringen zelf. Soms is het flink zoekwerk als er kriskras door elkaar is gemonteerd, ik ga dus maar snel beginnen.

Sander de Lange
Colorist bij EMG 

Bericht delen
Article header image
Article header image

De tools en looks

Voor het maken van de look ben ik op zoek gegaan naar wat ‘werkt’ voor het programma. Zo zou bijvoorbeeld een zachte, fleurige look niet fijn aanvoelen. Ook heb ik met de regisseur overlegd dat het best wat meer de filmische kant op mocht gaan met veel contrast. Dan begin ik met het bouwen van de look en het uitproberen van verschillende dingen. Het helpt om veel content te kijken en veel te maken, want zo ontwikkel je langzamerhand een gevoel voor wat wel en wat niet zou kunnen werken.

Met het kleurpaneel (de tool die ik gebruik om te kleuren) kan een heleboel, maar in de basis wordt met het grote paneel op het bureau het beeld in 3 zones van helderheid opgehakt. Daardoor kan ik de helderheid en kleur van donkere partijen, middenpartijen en lichte partijen apart aanpassen. Zo zijn de schaduwen in de look allemaal wat blauwig en de lichtste delen neigen iets naar warmgeel, zoals je ook bij veel films tegenkomt. Dit is al een belangrijk deel van de look van het programma, maar is niet alles. Contrast aanpassen doe je door lichtere en donkerdere delen verder uit elkaar te halen of juist meer naar elkaar toe te trekken.

Over het hele beeld ligt nog een zilverachtige filter. Het idee stamt uit de tijd van de analoge film. Bij sommige films (bijvoorbeeld Saving Private Ryan) werd een stap in de ontwikkeling overgeslagen, waardoor zilverkristallen die ontstaan op de filmstrip niet helemaal werden weggespoeld. Die zilverachtige laag zorgt ervoor dat het beeld meer contrast heeft dan de bedoeling is, en kleuren wat meer vervaagd lijken.
Dit idee heb ik nagemaakt en in een hele lichte mate toegevoegd aan de look. Het is in feite een kopie van het beeld wat in zwart-wit over het origineel heen wordt gemengd. Ik doe het vooral voor het volle contrast wat het oplevert, dus voor de kleuren die wat vervaagd raken, heb ik weer wat verzadiging gecompenseerd.

Verder is groen een kleur die je veel tegenkomt door alle natuur die je ziet in dit seizoen. De mooie omgevingen mochten extra levendig aanvoelen. Daarom heb ik alle groentinten wat rijker gemaakt. In de kleursoftware zitten tools om specifieke kleuren te selecteren. Daarvoor is wel wat voorzichtigheid nodig, want voor je het weet krijg je last van beeldruis. Groen is meer verzadigd, maar ook wat donkerder. Dat geeft een natuurlijker en meer indrukwekkend effect dan alleen maar de verzadiging omhoog gooien. Niet alleen groen, maar ook rood/oranje heb ik op deze manier aangepast. Dat helpt bij de huidskleuren, én oranje komt ook met enige regelmaat terug in de tempels en gewaden. Dat alles maakt de kern van de look voor De Mol.

Daarna komen er nog allerlei andere dingen bij kijken die afhankelijk zijn van smaak en hoeveel tijd er staat voor een aflevering. Soms moet je keuzes maken als het té krap wordt. Tijdens het kleuren van de aflevering gaat de look op elk shot. Dan is het belichting, contrast en witbalans voor elk shot op peil brengen. Vragen die ik aan de regisseur stel zijn bijvoorbeeld of hij donkere scènes donker genoeg vindt, of dat we het echt wel mogen pushen. 

Denk voor dit seizoen aan de overval in aflevering 2 of het spookhotel in aflevering 8. Zijn er nog maskers nodig om echt een deel van het beeld aan te passen, of is alles expres zo uitgelicht? Datzelfde geldt voor gekleurd licht. Daarnaast vind ik het heel gaaf als er van dat ‘felle’ groenige TL-licht wordt gebruikt, maar is dat noodgedwongen gebruikt en moet ik het eruit halen? Of is het onderdeel van de sfeer en juist expres gekozen?
Zo ontstaan er snel veel afwegingen die je moet maken. Daarom probeer ik zo veel mogelijk iemand erbij te hebben als ik aan de eerste aflevering van een serie met nieuwe look werk. Zo komen we eruit wat de bedoeling is zodat we op één lijn zitten voor een mooi resultaat.

Sander de Lange
Colorist bij EMG 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Workflow

Programma’s die bij ons worden gemonteerd, worden door het Mediacentre voorbereid voor de kleurnabewerking. Bij montage met proxy’s (lagere resolutie bestanden zodat de montageset lekker vlot blijft) zorgt het Mediacentre ervoor dat deze weer worden vervangen door de originele bestanden in hoge kwaliteit. Graphics, titels, bijzondere effecten, alles gaat eraf zodat ik een zo schoon mogelijke versie van de tijdlijn heb, die ik per shot kan gaan bewerken.

Deze schone tijdlijn wordt naar mij toe geëxporteerd en vervolgens kan ik hem inladen in de software die ik gebruik. Dat is hier bij EMG meestal Nucoda, maar voor sommige projecten gebruik ik ook Resolve. Samen met de geëxporteerde tijdlijn krijg ik een extra bestand waarmee alle lassen weer op de juiste plek komen te liggen, samen met informatie over de cameratijdcodes. Zo kan ik de tijdlijn sorteren op zo’n manier dat alle shots van dezelfde camera bij elkaar staan en in de volgorde waarop ze gedraaid zijn. Handig voor als in de montage heen en weer is gegaan tussen verschillende scènes. Daarna kan ik aan de slag met het graden.

Waarom spreekt het graden mij zo aan? Voor mij is het een hele fijne combinatie tussen techniek en creativiteit. Ik houd mezelf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen rondom camera’s, codecs en standaarden zoals HDR. Ook AI is tegenwoordig in opkomst. Ik houd in de gaten of, en hoe het iets kan betekenen voor mijn werk. Op een testsysteem krijg ik de ruimte om tools uit te proberen, met een blik op de toekomst. Naast het enigszins nerd-gehalte vind ik het ontzettend leuk en gaaf om erachter te komen wat bij elk programma past, om zo de beelden tot leven te laten komen waardoor de kijker wordt meegenomen in de sfeer.

Als laatste komt mijn export van de gekleurde tijdlijn weer terug in de montagesoftware, waarna alle graphics, titels et cetera weer terug worden gelegd. Samen met de audiomix ontstaat er dan een compleet geheel.
Morgen meer over de tools die ik gebruik, de look and feel van de beelden en de wensen van de klanten!

Sander de Lange
Colorist bij EMG 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Mijn weg naar EMG

Eerst wat persoonlijke achtergrond en hoe ik op mijn huidige plek terecht ben gekomen. Eigenlijk al sinds ik op de basisschool zat, ben ik door mijn vader geïnteresseerd geraakt in video en film. Vakanties, uitjes en verjaardagen werden gefilmd en daarna uitgebreid gemonteerd. Ik heb toen heel lang gespaard voor een eigen videocamera zodat ik zelf filmpjes kon gaan maken, en wilde later cameraman worden. Dat idee bleef hangen, waardoor ik na mijn middelbare school een allround filmopleiding ben begonnen.

Tijdens de opleiding is mijn aandacht gaan verschuiven van het camerawerk naar de postproductie. Qua technische kennis ben ik sterk en ook hield ik me vaak bezig met het terugkijken van de beelden om die er dan ‘als een film’ uit te laten zien. Toen ik me meer ging verdiepen in het graden, begon het belletje te rinkelen. Ik heb het camerawerk losgelaten om mij te richten op het graden. Tijdens mijn examenjaar heeft een studiegenoot zijn afstudeerproductie laten graden bij EMG. Daar heeft hij mijn naam doorgegeven aan de colorist. Via die weg ben ik dus eigenlijk zo van mijn studie het vak in gerold.

Deze week ben ik bezig met Married at First Sight, Wie is de Mol? en De Rijdende Rechter. Drie best verschillende programma’s met ieder een eigen stijl. Married staat als eerste op de planning. Een aflevering heeft tussen de 800 en 1000 shots, die ik allemaal moet graden. Er is afwisseling tussen scènes met interviews waar ik wat tempo kan maken, en scènes met veel verschillende settings (denk aan het lopen door een stad of een uitje). Daar is meestal wat meer aandacht nodig om verschillende camera’s aan elkaar te matchen en het tot één geheel te maken. Zacht contrast en een subtiel gloedje over het beeld is wat de look voor dit programma maakt.

De set is opgestart, en ik ga beginnen aan de eerste shots van de dag. Morgen ga ik wat meer in op de workflow, van de montage tot op mijn scherm.

Sander de Lange
Colorist bij EMG 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Roxy en Tijger

Toen ik een aantal jaar terug De Tube School oprichtte, wilde ik jonge talenten begeleiden in de wereld van YouTube en hen de tools geven om hun passie professioneel na te jagen. Bekende YouTubers kwamen les geven. En de klas zat vol met kinderen die dingen wilden leren die ze niet op school kregen. Een van onze eerste leerlingen was bijvoorbeeld Roxy Dekker, die al op jonge leeftijd deelnam aan onze lessen.
Roxy was vastberaden om ‘iets’ met entertainment en media te doen. En dat heeft ze ondertussen meer dan waargemaakt. Na haar deelname aan het Junior Songfestival in 2019 begon ze haar solocarrière. Met haar muziek veroverde ze de hitlijsten en TikTok, wat haar meerdere nummer 1-hits opleverde.

Mijn oudste zoon Tijger (20) zat in hetzelfde klasje en begon op zijn 12e met het monteren van video’s voor succesvolle YouTubers als Enzo Knol, Kalvijn, Qucee en Gio Latooy. Hij deed een bak aan ervaring op waardoor hij nu al een zeer ervaren editor en maker is en daar al meer dan 2 jaar zijn geld mee verdient.
De Tube School is helaas ter ziele. Maar één ding is zeker: we moeten als mediaprofessionals naar jongeren luisteren, hun ambities serieus nemen en hen de ruimte geven om te ontdekken. Zo zorgen we ervoor dat ze niet alleen succesvol worden, maar ook betekenisvol bijdragen aan de wereld van morgen. Want de beroepen van de toekomst kunnen we ons nu nog niet voorstellen.

Bas van Teylingen
Productmanager Programmering bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Goed verhaal

Wat voor mij de magie van Aalsmeer was, is voor hen Klokhuis, Pokémon of die ene YouTuber die hun jeugd kleur gaf. Herkenning en verbondenheid zijn universele thema’s die ons blijven raken.
Bij Beeld & Geluid komen verleden en toekomst samen en blijven we innoveren. En innovatie gaat hier niet alleen over technologie, maar ook over hoe we deze verhalen bewaren en opnieuw vormgeven en doorgeven aan de volgende generaties. De overgang van televisie naar online media, de opkomst van user-generated content en de invloed van social media dwingen ons vooruit te denken.  

Wat is waardevol om te bewaren in een tijd waarin iedereen een maker is? De uitdaging? Nostalgie benutten en vertalen naar nieuwe mediavormen. Of het nu gaat om een film gebaseerd op een YouTuber, een archief vol iconische programma’s of een interactieve beleving of game voor een nieuwe generatie, één ding blijft: echte verhalen blijven mensen raken, ongeacht het medium of de tijd waarin ze worden verteld.
We leven in een tijd waarin content maken makkelijker is dan ooit. Iedereen kan een verhaal vertellen, overal en op elk moment. Juist daarom moeten we blijven zoeken naar de echte pareltjes – verhalen die iets losmaken en de tand des tijds doorstaan. Een goed verhaal blijft altijd relevant en dat is iets om te koesteren.

Bas van Teylingen
Productmanager Programmering bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Ontdekkingstocht

We leven in een digitale wereld. Van videobellen met opa tot het maken van je eerste TikTok of YouTube video – het biedt kansen, maar ook valkuilen. Hoe vaak vergeten we niet om écht te genieten zonder alles vast te leggen? Zoals ik laatst zag bij een concert van Toto: duizenden filmende mobieltjes, maar hoevelen beleefden het moment echt?
Als vader en auteur van ‘Help, Mijn Kind Zit Op YouTube’ weet ik hoe belangrijk het is om kinderen te begeleiden in de digitale wereld. Ik vind dat kinderen zo laat mogelijk een smartphone zouden moeten krijgen. Niet om ze af te zonderen, maar om ze de kans te geven zich eerst zonder digitale prikkels te ontwikkelen.

Het allerbelangrijkste? Ouders moeten samen met hun kind dit traject lopen. Niet ‘hier is je telefoon, succes ermee’, maar een gezamenlijke ontdekkingstocht. Leren, fouten maken en bijsturen – dat is de sleutel tot een bewuste en creatieve omgang met technologie.
Dus ja, pak die smartphone, maak die foto – maar vergeet niet te genieten van het moment. Soms moet je gewoon even stilstaan en de wereld écht ervaren.

Bas van Teylingen
Productmanager Programmering bij Beeld & Geluid

Bericht delen