Article header image
Article header image

FunX Awards in AFAS Live

Dit jaar alweer voor de twaalfde keer – de eerste was in 2014. Zelf ben ik in 2011 bij FunX begonnen, dus ik heb de FunX Awards vanaf begin af aan meegemaakt. We begonnen in de oude zaal van de Melkweg, klein, maar ik wist: dit gaat groter worden. Al gauw hadden we meer ruimte nodig. In 2018 verhuisden we naar Paradiso en inmiddels vullen we sinds 2021 AFAS Live. Daar waar het voorgaande jaren de FunX Music Awards was, hebben we dit jaar de naam veranderd in de FunX Awards. Een naam die past bij wat de Awardshow inmiddels is geworden: een viering van cultuur.

FunX Awards

En ook artiesten zijn met ons meegegroeid. Zo won Ronnie Flex in 2014 zijn eerste FunX Award, twee jaar geleden verzorgde hij de eindshow op zo’n spectaculaire manier; het gaf me het gevoel dat ik naar de Nederlandse versie van de half-time show van de Superbowl zat te kijken. Jaar in jaar uit wordt hij genomineerd, en ook dit jaar is hij een van de grootste kanshebbers om een Award te winnen. Zelf zei hij ooit bij een interview bij ons bij FunX: “Ik luister al naar FunX sinds ik me kan herinneren. Als jonge jongen uit Capelle checkte ik die shit en het is dope om er nu al zo lang onderdeel van uit te maken.”

De show is een afwisseling van optredens en Award-uitreikingen. Daarnaast staan we ook altijd stil bij maatschappelijke thema’s waar FunX zich gedurende het hele jaar voor inzet. Dat doen we in de vorm van de Power Award. Eerder wonnen het Marokkaanse elftal, Tim Hofman, Défano Holwijn en Akwasi de Power Award. Afgelopen jaar werd tijdens de awardshow stilgestaan bij het lot van de Palestijnse bevolking. De winnaar van de Power Award 2025 maken we tijdens de FunX Awards zelf bekend.

Dus: deze week is het aftellen en de puntjes op de i zetten. Daar neem ik jullie de komende dagen graag in mee. En in wat me nog meer allemaal bezighoudt als zendermanager.

Chanelva Rier
Zendermanager NPO FunX

Bericht delen
Article header image
Article header image

Journaal

Terugdenkend zie ik mij nog in de woonkamer zitten, rustig voor de tv die in de hoek, aandachtig luisterend naar woorden als ‘staking’, ‘vakbond’ en ‘wereldleider’ die voor mij niet altijd begrijpelijk waren, maar waar ik wel iets bij voelde. Thuis was het rustig, maar daarbuiten leek het allemaal te gebeuren. En nog steeds heb ik dat gevoel wanneer ik even terugdenk aan toen. 

Die nieuwsgierigheid ben ik nooit kwijtgeraakt, ik sta altijd ‘aan’. Zeker met de hedendaagse technologie en een tsunami aan nieuws, alsof je niets mag missen. Maar hoe ouderwets het ook mag klinken, de journaals probeer ik nog steeds op de traditionele manier te kijken, dus om 18.00 en 20.00 uur. Heerlijk eenvoudig, geen pushberichten of livestreams. 

Uiteindelijk ben ik nieuws gaan maken, gaan registreren via de camera en vervolgens heeft dit weer geleid naar het onderwijs. Wat ik leerde als kind geef ik nu door: het belang van weten wat er speelt, van kijken met aandacht en van nieuwsgierig durven zijn, maar ook hoe te verbinden met de wereld om hen heen. 

Ik geloof in het goed vertellen van nieuws. Ik geniet wanneer een student ineens snapt waarom iets ertoe doet en denk dan heel even terug aan de tijd toen ik als kind voor de tv zat. Wachtend op het journaal.

Jan Anno Boonstra
Lecturer Creative Business and Communication / Exec. Matters.frl 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Media van morgen

Natuurlijk prima, maar media is zoveel. Het is altijd in beweging, in ontwikkeling en onmogelijk om alles over te weten om vervolgens een keuze te bepalen. Studenten bewust maken van het medialandschap is belangrijk om hen vervolgens zelf een pad te laten kiezen en hun eigen tempo te bepalen. De mediawereld is continu in beweging en de student beweegt mee.
De digitale wereld biedt studenten veel kansen én vrijheid, want ze kunnen relatief eenvoudig hun eigen werk creëren, tijdens maar ook na de studie. Enkele studenten van mij zijn niet onverdienstelijk influencer geworden of zijn een productiebedrijf begonnen, waarbij remote werken een belangrijk onderdeel is van het productieproces.

Digitale contentcreatie heeft nieuwe werkvelden gecreëerd. En dit gaat razendsnel. Wat gisteren nieuw was, is vandaag alweer ingehaald door iets beters. Regelmatig hoor ik studenten over nieuwe apps die ze kunnen toepassen, zowel theoretisch als praktisch, om vervolgens weer te implementeren in een project dat gisteren ‘af’ was. Hoe snel en efficiënt studenten hiermee omgaan, getuigt van creativiteit.
Ondanks de vele veranderingen in de media blijft één ding overeind: storytellling, de kracht van verhalen. In een politiek, economisch en sociaalmaatschappelijk onrustige wereld komt veel content op ons af, maar wat raakt ons nu écht? Daar ligt de kans voor de nieuwe generatie, door inhoud te koppelen aan vorm, visie en vakmanschap. Dankzij de kennis van hoe bepaalde digitale tools werken, de toepassing hiervan, de samenwerking met medestudenten en ‘klanten’, ontwikkelt de student zich tot een ware professional. Met de energie, de ideeën en hun aanpassingsvermogen weet ik zeker: ze komen er wel. De media van morgen is aan hen.

Jan Anno Boonstra
Lecturer Creative Business and Communication / Exec. Matters.frl 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Balans

Zoals eerder gemeld is het platform Matters.frl het podium voor onze studenten. Ze kunnen laten zien wat ze in huis hebben en dat doen ze ook! Naast het theoretische kunnen studenten hier echt hun ei kwijt en hun creativiteit laten zien. Maar dat geldt ook voor mij. Naast het vele nakijken en beoordelen, probeer ik mijn contact met het werkveld ook in stand te houden. Die kennis is vaak weer een bron van informatie voor het onderwijs. Wanneer ik weer verhalen deel met studenten, zijn zij zich meer bewust welke richting ze op willen gaan, wat ze kunnen verwachten.  

Het werk op mijn bureau groeit mee met het aantal studenten dat enthousiast raakt over mediaprojecten. Ze verdienen allen aandacht en het is niet zo dat ik om 17.00 uur de deur achter mij dicht trek. Integendeel, ik ga ’s avonds regelmatig door. Dat betekent dus lange dagen, maar ik doe het met alle plezier. Die balans kan lastig zijn, maar hoe druk het ook is, ik zet mij onvoorwaardelijk in voor datgene waar ik van houd. Het is de moeite waard. Altijd.

Jan Anno Boonstra
Lecturer Creative Business and Communication / Exec. Matters.frl 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Platform voor groei

Ook voor het platform Matters.frl wil ik een rol creëren. Dat heeft tijd nodig, net als ik tijd nodig heb om in mijn rol te groeien. Het is een verrijkende aanvulling op mijn taken binnen de academie. Mijn interesses, mijn achtergrond, maar zeker ook omdat het studenten een podium biedt waarop ze kunnen laten zien wat ze in huis hebben.  

Er zijn inmiddels een paar succesvolle conceptideeën uitgevoerd. Een show die regelmatig terugkomt en waaraan studenten veel plezier beleven, is ‘Thank God It’s Friday!’ oftewel TGIF; een mix van licht entertainment, humor en spontaniteit. Maar ook een conceptidee dat de winnaar was van de Broadcast Media Young Creative Cup, namelijk de korte psychologische horror-miniserie ‘Let Me Be’ van de groep studenten Niet te Filmen Prod. Deze serie gaat over een doorsnee student die uiteindelijk door heeft dat ze wordt achtervolgd door een schimmig figuur. Vanaf dat moment gaat alles bergafwaarts. Om haar leven weer op de rails te krijgen, moet ze de confrontatie aangaan met wat haar achtervolgt. Deze groep studenten heeft uiteindelijk een aantal meetings gehad met Creative Director Ralph de Beurs van RTL, wat werkelijk een superervaring voor hen was. Kijk, en daar doe ik het dan voor! 

Wat mijn rol betreft zie ik mezelf steeds minder als ‘traditionele coach’. Het is meer alsof ik onderdeel ben van hun reis, de reis van de student. Iemand die het kompas kan aangeven, maar niet de route uitstippelt. Het gaat erom dat je beweegt en anderen meeneemt in die beweging.

Jan Anno Boonstra
Lecturer Creative Business and Communication / Exec. Matters.frl 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Vrije val met controle

Mijn naam is Jan Anno Boonstra en naast mijn docentschap nog freelance (ENG)camera. Een prima combinatie, want met één been in het mediagedruis kun je optimaal ervaring uitwisselen met de studenten.
Inmiddels alweer ruim 29 jaar in het mediavak. De combinatie van onderwijs en het mediawerkveld is gelijktijdig mijn grootste drijfveer. Voornamelijk dat je kennis kan delen met de nieuwe generatie. Eerlijk gezegd was dit feitelijk voor mij een eye opener. De manier hoe het onderwijs mij pakte, is moeilijk te beschrijven. Toch ga ik het proberen. Het is een ongrijpbaar, dankbaar gevoel, verrijkend en horizon-verbredend. Alsof je ineens een vrije val maakt, maar toch de controle hebt. Hopelijk heb ik mij zo een beetje meer duidelijk gemaakt.  

Die allereerste dag verliep alleen niet vlekkeloos, alsof de Wet van Murphy met mij het lokaal was binnengelopen. Er was echter een goede collega die mij uit de brand hielp, maar toch nog steeds het gevoel van de vrije val, de controle.
Nu jaren later deze column. Ik heb veel interesses, maar in de komende blogs richt ik mij vooral op het onderwijs. Eén van die interesses is het platform Matters.frl. Dit platform is voor onze studenten van de academie Center for Entrepreneurship & Creative Business. Studenten maken hun eigen content al dan niet vanuit een opdracht welke tijdens een semester wordt gegeven.
Op dit platform vind je vele programma’s maar ook conceptideeën. De producties die worden opgeleverd, variëren van podcasts tot talkshows en van korte series tot kookprogramma’s. Alles is wel geënt op sociaal relevante onderwerpen. Denk aan bijvoorbeeld duurzaamheid, sociale ongelijkheid, inclusie en cultuur. Er worden verhalen verteld met onderwerpen die van belang zijn via mediaproducten zoals podcasts en video’s. Sinds januari heb ik de uitdaging gekregen dit nog meer vorm te geven. Op de achtergrond wordt dan ook druk gewerkt om het platform optimaal in te richten.
Ik kijk ernaar uit om via dit platform nog meer studenten te inspireren om met hun verhalen verschil te maken in de media en in de maatschappij.

Jan Anno Boonstra
Lecturer Creative Business and Communication / Exec. Matters.frl 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Van waarde voor Nederland

Welke betekenis we hebben voor de Nederlandse samenleving blijkt uit deze reflectie. In 2024 hebben we samen met de omroepen opnieuw laten zien hoe waardevol een pluriform, onafhankelijk en toegankelijk media-aanbod is. In onze jaarlijkse Terugblik tonen we hoe we die publieke taak hebben waargemaakt. We publiceren de Terugblik volgende week op onze corporate site en gebruiken de content om onze homepage te vernieuwen. Die biedt straks rechtstreeks toegang tot de tientallen impactvolle voorbeelden uit de programmering, die we samen met de omroepen verzameld hebben.

Vooruitlopend op de publicatie kan ik alvast een aantal mooie cijfers met jullie delen: met een 8,2 voor publieke waarde en een 8,6 voor kwaliteit mogen we trots zijn op het vakmanschap van onze makers. Maar cijfers zijn niet het hele verhaal. 75% van ons publiek ervaart daadwerkelijk impact van onze programma’s – of het nu gaat om persoonlijke inzichten of maatschappelijke betrokkenheid. En met een stabiel bereik van 81% onder alle Nederlanders (13+) blijven we aanwezig waar het telt: in het dagelijks leven van ons publiek.

We zijn trots op wat we samen als omroepen en NPO hebben bereikt om ook in de toekomst relevant en goed vindbaar te blijven. Juist nu, met alles wat er speelt in de wereld, merken we hoe belangrijk dat is. De publieke omroep is en blijft een vertrouwd kompas voor miljoenen Nederlanders – een plek voor betrouwbare en onafhankelijke informatie. Een plek waar we elkaar kunnen ontmoeten en de ruimte geven, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt. De plek van ons allemaal.

En daarmee is de cirkel met mijn blog van maandag compleet. Ik vond het leuk om jullie mee te nemen in mijn week en ik hoop je deze zomer tegen te komen op één van de festivals, evenementen, of andere plekken waar de publieke omroep aanwezig is.

Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO

Bericht delen
Article header image
Article header image

In verbinding op de festivalweide

Als publieke omroep is het onze taak om te verbinden. Niet alleen via schermen, radio’s en apps, maar ook live – op plekken waar cultuur, muziek en jong publiek samenkomen. Festivals zijn daar bij uitstek geschikt voor. Ze bieden ons de kans om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan, nieuwe doelgroepen aan te spreken én te laten zien wat we als publieke omroep allemaal in huis hebben.

3FM en de kracht van muziek
3FM is al jaren dé festivalzender van Nederland: met liveregistraties en verslaggeving vanaf het terrein, festivalcommunities op Whatsapp en dit jaar ook met een bijzonder initiatief zoals de Groene Cup. Daarnaast nemen we een aantal ‘Vrienden van 3FM’ mee de festivalweides op. Dit zijn creators, artiesten en online gezichten die zich voor langere tijd aan het merk 3FM verbinden.
Vorig jaar zijn we gestart met onze influencerstrategie om te bouwen aan een duurzaam netwerk van ambassadeurs die passen bij de toon, waarden en doelgroep van 3FM. Zo versterken we onze zichtbaarheid buiten de traditionele ether – en maken we de stap naar nieuwe platforms en communities. Het is geweldig om te zien hoe bij 3FM Serious Request vorig jaar de content vanuit de glazen social room zo’n succes was.

NPO Luister
Nieuw dit jaar: NPO Luister, het on demand audioplatform van de publieke omroep, is live aanwezig op festivals. Onder het motto ‘Hoor alles met NPO Luister’ vind je NPO Luister op onder andere Pinkpop en North Sea Jazz. Bezoekers kunnen genieten van volledige concertregistraties in de NPO Luister-app en natuurlijk luisteren naar het liveverslag van de radiozenders. Op North Sea Jazz kun je daarnaast ook even tot rust komen bij de NPO Luister-stand – een plek waar je het festival op topkwaliteit kunt beleven, met grote schermen en perfect geluid op je oren. Zo laten we je kennismaken met ons rijke audio-aanbod: van persoonlijke verhalen tot journalistieke podcasts en muziekprogramma’s.

Ontmoetingen die ertoe doen
Onze aanwezigheid op festivals gaat niet alleen over branding of bereik. Het gaat over relevantie. Over je merk in beweging brengen, daar waar mensen zijn. En over het stimuleren van gesprekken, of dat nou over muziek of iets heel anders gaat wat je bezighoudt. Deze zomer kiezen we dus niet voor zenden van een afstand, maar voor ontmoeten op ooghoogte. We staan niet langs de zijlijn, maar op de festivalweides. Dat wordt een heerlijke zomer!

Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Waarom de NPO mentale gezondheid centraal zet

Over dit initiatief vertelden ze vorig jaar in het programma Tijd voor MAX van Omroep MAX. De laagdrempeligheid van samen wandelen met buurt- of dorpsgenoten bleek een mega succes! Gewoon met je hart denken en uitnodigen voor het gesprek: “Hoe gaat het met je?” En soms nog verder: “Wat heb jij te doen waar ik je mee kan helpen?” Zaken waar ik binnen de organisatie met mijn teams veel aandacht voor heb.

We zijn in de volle voorbereidingen van een belangrijke week. Vanaf maandag 2 juni draait het bij de NPO om iets wat ons allemaal raakt, maar waar we nog te weinig over praten: mentale gezondheid. Tijdens de Week van de Mentale Gezondheid openen we het gesprek. Niet met een belerende vinger of zware onderwerpen, maar met herkenbare verhalen, concrete acties en een groene beker die misschien wel dé festivalaccessoire van deze zomer wordt. Misschien ken je iemand die is vastgelopen. Wat kun je doen? Hoe kun je er voor een ander zijn zonder het willen fixen? De eerste stap zetten is altijd de grootste, maar je hoeft het niet alleen te doen

Steeds meer jongeren voelen zich alleen
Eén op de drie jongeren voelt zich wekelijks sociaal eenzaam. Dat is niet zomaar een getal; dat zijn mensen die, ondanks de drukte om hen heen, toch het gevoel hebben er niet echt bij te horen. En dat terwijl 70% van hen aangeeft graag nieuwe mensen te willen ontmoeten. Alleen… dat eerste stapje zetten is vaak lastig. 3FM komt daarom met iets kleins dat hopelijk iets groots in gang zet: de Groene Cup. Een beker die je tijdens een festival gewoon bij je draagt, als signaal dat je openstaat voor contact. Geen verplichtingen, geen geforceerde praatjes – maar wel een ingang tot iets nieuws. Misschien een leuk gesprek. Misschien een dansmaatje. Misschien een vriendschap.

De Groene Cup gaat op 13 juni van start op Best Kept Secret en reist daarna langs meer festivals. En voor wie liever eerst online aftast: er komt ook een WhatsApp-community voor solo festivalgangers. Want je hoeft het niet alleen te doen – zelfs niet als je alleen gaat.

Echte verhalen van mensen die je kent
Ook online en op tv zie je die week gezichten die je misschien al kent van FunX, 3FM of YouTube – maar nu in een ander licht. In een reeks ‘Get Ready With Me’-video’s delen Tim Senders, Vonneke, Firoza Mulahella en Sophie Hijlkema hun persoonlijke ervaringen met mentale uitdagingen als ADHD, faalangst en psychoses. Tussendoor doen zij hun make-up of kiezen ze een outfit, maar vooral: ze vertellen hoe het écht met ze gaat. Op npo.nl/mentale-gezondheid vind je vanaf 2 juni hun verhalen, plus een handige keuzehulp waarmee je content kunt vinden die bij jóu past. Of je nu worstelt met eenzaamheid of gewoon benieuwd bent hoe anderen ermee omgaan.

Eén boodschap, veel stemmen
De Week van de Mentale Gezondheid laat zien dat je er niet alleen voor staat. En bij de NPO willen we dat geluid versterken – via radio, televisie, online, festivals en social media. Samen met partners als HUMAN en stichting MIND bouwen we aan een samenleving waar mentale gezondheid net zo normaal besproken wordt als fysieke gezondheid. En soms begint dat gewoon… met een groene beker op een festivalterrein!

Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO 

 

Bericht delen