Article header image
Article header image

Meer dan het Manifest

Het Manifest levert veel reacties op. Precies waar we op hoopten. Er verscheen een bericht op deze website en bij Villamedia, mensen willen graag kennismaken en vandaag komt Patricia op de radio! Je hoort haar bij De Nieuws BV op Radio 1 na het Journaal van 12 uur.

Marjolein en ik zitten ook niet stil. We delen het manifest met zoveel mogelijk mensen. Daarnaast publiceerde Marjolein een interview met ons en met Pieter van Boheemen, te vinden op de Manifest-pagina. Pieter en Bas Bijlsma tonen in hun Democratie Monitor de huidige staat van onze democratie. Die scoort op maar 9 van de 45 indicatoren voldoende. Dat intimidatie van journalisten toeneemt en de financiering voor journalistiek daalt, maakt nieuwswijsheid nog urgenter. 

En we doen dit jaar meer. Tijdens een sessie in september praten verschillende journalisten en wetenschappers over nieuwswijs gedrag en presenteert Karin Schut haar veldscan naar huidig nieuwswijsheid-onderzoek. In november komen jongerenwerkers, bibliotheekmedewerkers, ambtenaren en andere professionals samen en verkennen zij hoe nieuwswijsheid een plek heeft in hun werk. Wil je erbij zijn of heb je ideeën? Stuur ons een mail!

Tot slot werken we samen met Jolien van de Griendt en Merlijn Passier aan een podcast waarin de pijlers van het manifest tot leven komen. Het blijft niet bij dit manifest, er is nog veel meer te doen!

Jill van Remundt
Redacteur/producer Nieuwswijsheid bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Vele handen maken licht werk

Gisteren was de grote dag, het manifest is nu live! We hadden het goed voorbereid, maar toch vond ik het spannend. De pagina staat online en het persbericht is verstuurd, dat betekent wachten op reacties. Die zijn tot nu toe gelukkig heel positief. Dus we konden de lancering vieren met taart! 
 
Toen ik begon bij Beeld & Geluid, ging ik aan de slag met de organisatie van sessies waarin diverse professionals bespraken wat nodig is voor een nieuwswijzer Nederland. Dit deed ik naast Patricia, samen met Mimi van Dun, de projectmanager van DichterBijNieuws waar deze sessies onderdeel van zijn. En Arine van Heeswijk, die ook alle input samenbracht tot het manifest. 
 
Het manifest bestaat uit vijf pijlers. Pijler 1 roept op om in samenhang te werken aan een nieuwswijzer Nederland. Pijler 2 moedigt aan om de medialogica in onze hoofden én de samenleving te leren begrijpen. Pijler 3 vraagt om een gezonde relatie met technologie. Pijler 4 focust op het belang van journalistiek en vrije pers voor de democratie. En pijler 5 pleit voor verankering van nieuwswijsheid in het onderwijs. 
 
De inhoud van het manifest stond stevig. De volgende stap: online publicatie en communicatie. Maar hoe? Marjolein van der Aar bleek onze reddende engel. Binnen no time presenteerde zij haar communicatieplan en werkte het uit. 
En zo droegen velen bij aan deze bijzondere lancering. Eigenlijk sluit dat precies aan bij de inhoud van de eerste pijler: gezamenlijk aan de slag is een recept voor succes! 
 
Jill van Remundt
 
Redacteur/producer Nieuwswijsheid bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Publicatie Manifest Nieuwswijsheid

Heb je het Digital News Report van het Commissariaat voor de Media gelezen, dan weet je dit al: het vertrouwen in nieuws daalde de afgelopen jaren. Mensen nemen nieuws en informatie steeds vaker scrollend tot zich. Algoritmen die aansturen op sensatie en polarisatie, bepalen wat op ons beeldscherm verschijnt.

En omdat velen van ons sociale media openen als vermaak of afleiding (ik in elk geval), zijn we van nature niet heel kritisch op wat we voorgeschoteld krijgen. Hier maken sommige kwaadwillenden dankbaar gebruik van. Met onjuiste informatie sturen zij onze mening. Samenleven en democratisch tot besluiten komen is lastig, als we allemaal een ander beeld hebben van de werkelijkheid. 

Er is veel om ons zorgen over te maken, maar ondanks dat ben ik positief. Ik zie elke dag veel mensen die werken aan een goede nieuws- en informatiecultuur. Tientallen van deze professionals kwamen vorig jaar samen en bedachten wat nodig is voor een nieuwswijzer Nederland. Die input bundelden we tot een manifest en dat staat vanaf vandaag online! 

Zijn we nieuwswijs, dan weten we informatie op waarde te schatten en vormen we onze mening op een gezonde manier. Zoals Patricia het mooi zegt: “Als je recht hebt op informatie, moet je ook het recht hebben op nieuwswijsheid.” 

Jill van Remundt
Redacteur/producer Nieuwswijsheid bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Er staat wat te gebeuren

In 2024 begon ik bij Beeld & Geluid. Aan de slag op het Media Park lijkt misschien niet logisch als je net afgestudeerd bent aan de TU Delft. Maar voor mij viel alles op z’n plek. Tijdens mijn afstudeeropdracht ontwikkelde ik lesmateriaal en een dialooginterventie over een belangrijk maatschappelijk onderwerp. Ik deed redactionele ervaring op tijdens mijn stage en freelance werk voor kindertijdschrift Zo Zit Dat. Die ervaringen en mijn opleidingen in ontwerp en (wetenschaps)communicatie, komen me elke dag van pas. 
 
Officieel ben ik bij Beeld & Geluid redacteur en producer Nieuwswijsheid. In praktijk betekent het dat ik me met expert Nieuwswijsheid Patricia van Rijswijk inzet voor een nieuwswijzer Nederland. We ontwikkelen workshops en trainingen voor professionals die willen leren over de rol van media in de democratie, het belang van journalistiek en de vrije pers, de medialogica in onze hoofden en de samenleving, het (online) informatielandschap en de wereld achter desinformatie. 
 
Ook brengen we geregeld professionals en experts samen om te ontdekken hoe iedereen een steentje kan bijdragen aan een nieuwswijzer Nederland. Want wij kunnen het niet alleen! Uit drie eerdere bijeenkomsten ontstond vorig jaar het Manifest Nieuwswijsheid, en dat lanceren we dus 12 augustus. Morgen in deze blog meer over de urgentie en waarom het tijd is voor actie. Tot dinsdag! 
 
Jill van Remundt 
Redacteur/producer Nieuwswijsheid bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Ode aan de Vierdaagse

Dat Vierdaagse-virus, dat is hardnekkig. Zelf ben ik sinds 2008 woonachtig in Nijmegen en kan ik niet meer zonder. Sterker nog, de Vierdaagse is voor mij één van de redenen waarom ik hier nog altijd woon. Die ene week in juli, die toevallig morgen weer begint, is zo ongekend mooi.  

Zeven dagen feest in de Nijmeegse binnenstad en in alle dorpen waar de routes doorheen gaan. Het is Gelders Cultureel Erfgoed ten top. Het ademt een gevoel van saamhorigheid, van geluk, vrijheid. Dat zie je bij de feestvierders, de wandelaars en bij onze crew van Omroep Gelderland.

Deze week zijn we met vijftig collega’s. Een geoliede machine, vol gepassioneerde mensen. Het is de week waar iedereen het hele jaar naar uitkijkt. Omdat we mooie dingen gaan maken. Omdat we middenin ons publiek staan. Omdat we een groot publiek bereiken. Het is een week van knallen, genieten, weinig slaap en altijd doorgaan.  

We brengen Vierdaagse-verhalen via onze socials, een liveblog en web/app. Linda Breekt Uit vanaf de Vierdaagse-feesten. Harm Edens presenteert het 4Daagse Journaal. We hebben een eigen Omroep Gelderland Plein, een radio-uitzending vanaf het start- en finishterrein en natuurlijk de live intocht op vrijdag. Het is een week die ik nooit wil missen, want dit is Omroep Gelderland op z’n best.  

Soms voelt deze week ook onwerkelijk. Omdat we in een samenleving leven waarin dit kan. Waarin vrijheid vanzelfsprekend lijkt. Geen oorlog, geen angst, geen paniek. Alleen maar mensen die samen in Nijmegen en omgeving het leven vieren, ervan genieten. En dat is misschien wel de mooiste les die ik dagelijks zie door de blauwgroene ogen van mijn dochter: laten we de wereld waarin wij leven nooit voor lief nemen.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Data als kompas

Bij Omroep Gelderland ben ik de persoon die zich volledig kan vastbijten in cijfers, dashboards, rapportages en datapatronen. Waarom? Omdat ik geloof dat groei in bereik, betrokkenheid en loyaliteit begint met beter inzicht in ons publiek. Vanuit mijn marketingbril zie ik data niet als een bedreiging, maar als een kans. Een kompas dat helpt om koers te houden en die verhalen te brengen die het verschil maken, verhalen waarmee we écht impact maken.

De afgelopen jaren hebben we met ons interne datateam, waarin redactie en marketing nauw samenwerken, al veel geëxperimenteerd op web, app en social. We maken daarnaast gebruik van het userneeds-model, dat dagelijks leidt tot verrassende inzichten. We hebben hierdoor al vele mooie stappen kunnen zetten richting data- geïnspireerd werken.
Toch liggen er op dit vlak nog volop kansen. Wil dit zeggen dat je als journalistieke organisatie volledig vanuit data moet redeneren? Absoluut niet. Als publieke regionale omroep zoeken we continu naar een juiste balans tussen data-geïnspireerd werken en maatschappelijke relevantie. Een zoektocht die met regelmaat leidt tot de nodige – en soms ook onnodige – discussies. 

In een wereld waarin aandacht schaars is, helpt data ons om de juiste verhalen bij de juiste doelgroep te krijgen. Het is een spiegel van wat ons publiek wanneer nodig heeft. Aan die spiegel kunnen we niet meer voorbij, of we nu marketeer zijn of journalist.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Kalm An

Een trend die niet nieuw is, maar wel steeds urgenter wordt. Want hoe blijf je als nieuwsmerk zichtbaar in een algoritmisch doolhof? Hoe val je op in de overvloed aan online content? En hoe krijg je de aandacht en het vertrouwen van jongeren, die zelden tot nooit op eigen initiatief naar jouw platform komen?

Om antwoord te geven op deze vragen zijn we in 2023 vanuit het RPO Transformatieteam gestart met een pilot: Kalm An. Een journalistiek experiment, gericht op jongeren in het oosten van het land – van Noordoost Groningen tot aan de Achterhoek. We wilden leren wat jongeren bezighoudt en hoe we als omroepen de jongeren kunnen bereiken.  

Na deze pilot besloten we vanuit Omroep Gelderland het platform Kalm An te adopteren. Inmiddels is de redactie van Kalm An niet meer weg te denken uit onze organisatie. Het platform richt zich op de Gelderse plattelandsjongeren, via Instagram en TikTok. Een platform waar wij in geloven en waar we de komende jaren in willen groeien.  

Kalm An is vanzelfsprekend volgende week ook te vinden op de Zwarte Cross. Want om jongeren aan ons te binden, moeten we daar zijn waar onze doelgroep is. Verhalen brengen in hun taal en op hun terrein. Niet zenden, maar verbinden. Niet harder roepen, maar beter luisteren. Kalm An, en dan kump ’t wel good.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Alles wat ons verbindt

Zo ook vandaag, want er staat een meeting op het programma met het landelijke projectteam van het Regio Songfestival (RSF). Dus zet ik vandaag vooral in op allerlei Songfestival-knallers. Van Arcade tot C’est la Vie en van Fairytale tot Waterloo.
Ik kom alvast in de stemming en bereid de meeting over het Regio Songfestival deze ochtend voor in mijn hoofd. Steeds wanneer ik op weg naar de omroep langs het Musis Theater in Arnhem rijd, denk ik aan wat er op 1 november op deze plek staat te gebeuren. Die avond zullen 13 regionale artiesten hun nummers ten gehore brengen. Het publiek in de zaal en thuis gaat genieten van een avond vol muziek vanuit alle hoeken van Nederland.

En daar ben ik trots op. Trots op dat we dit als Omroep Gelderland mogen organiseren, omdat we er vorig jaar dankzij onze Gelderse Emma Luca met de winst vandoor gingen. Trots op dat we dit samen met de 12 andere regionalen doen. Het Regio Songfestival is een schoolvoorbeeld van de verbindingskracht van ons als regionale omroepen. Wij staan allemaal voor onze regio, dicht bij onze inwoners, zijn verbindende schakels. Met het Regio Songfestival laat iedere provincie de eigen identiteit zien, terwijl we tegelijkertijd zorgen voor verbinding over onze provinciegrenzen heen.

In tijden als deze waarin verbinding niet vanzelfsprekend meer is, zijn projecten zoals het Regio Songfestival relevanter dan ooit. Van Zeeland tot Groningen, van Limburg tot Friesland – op ons Regio Songfestival klinken de 13 regio’s en daarmee Nederland zoals het bedoeld is: verschillend, maar samen.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland

Bericht delen
Article header image
Article header image

‘Balanceren’ tussen de deadlines door

We treffen bij Omroep Gelderland immers de laatste voorbereidingen voor de 4Daagse en Zwarte Cross. Het is een fantastische tijd en tegelijkertijd een periode die veel vraagt van mijn team, want het is aanpoten geblazen. Op deze momenten des te belangrijker dat we daarin als team – en ik als manager – de rust bewaren en het overzicht behouden.
Maar hoe bewaar je die rust? Hoe behoud je samen het overzicht met deze grote projecten? Nog 1001 andere dingen op de to do-lijst, campagnes die uitgerold moeten worden en slechts 24 uur in een dag? Heel eerlijk: dat weet ik zelf soms ook niet. Toch durf ik te zeggen dat mijn team en ik er inmiddels aardig goed in zijn geworden.

In mijn team is rust en overzicht vanwege de vele lopende zaken altijd een belangrijke factor. Een soort ‘balanceren’ tussen de deadlines door. Vanuit mijn leidinggevende rol probeer ik hier dan ook veel aandacht aan te geven.
Zelf leerde ik al van jongs af aan te balanceren, alleen dan letterlijk. Van pirouette tot arabesque, tendu en plié. Ik voelde – toen ik dansdocente was – precies aan wanneer een leerling of ikzelf uit balans was. Ontdekte hoe ver anderen en ikzelf konden gaan met lenigheidsoefeningen, de split en spagaat. Daardoor konden we samen de lat steeds hoger leggen en perfecte shows opvoeren in het theater.

Een mooie metafoor voor hoe belangrijk het is om als team elkaar te begrijpen, te vinden en te vertrouwen. Alleen dan kun je samen de lat steeds hoger leggen en tot de beste resultaten komen.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland

Bericht delen