Onze kennismaking met John de Mol
Dit maakt de NCP-Young, de jongerentak van de Nederlandse Content Producentenvereniging, nou zo leuk. Voordat ik me aansloot, wist ik niks van tv produceren en formats, maar omdat we niet alleen op film focussen, maar alle facetten van media, heb ik de kunst van de formats leren waarderen. Daardoor heb ik opkomende tv-producent Meike van Engelen leren kennen, met wie ik een aantal formats ontwikkel. NCP-Young organiseert regelmatig masterclasses met inspirerende producenten.
Gisteren kregen wij met onze groep van 11 leden de bijzondere kans om een uur door te brengen met John de Mol. Ook voor de nieuwe generatie blijft hij een van de weinige voorbeelden van een selfmade mediamagnaat. We waren dan ook best een beetje zenuwachtig. Stipt om 11.00 uur stormde John energiek en enthousiast de vergaderruimte binnen. Vrijwel meteen begon hij uit te leggen hoe hij dit uur wilde indelen: “Ik wil dat jullie mij allemaal iets over jezelf vertellen, daarna zal ik iets over het vak vertellen en jullie vragen beantwoorden.”
We begonnen met een voorstelrondje, waarin iedereen in 30 seconden probeerde te vertellen waar zijn of haar ambities liggen. Tijdens de rondes stelde John directe vragen, zoals: “En waar zie je jezelf over 10 jaar?”, “Hoe denk je dat te gaan bereiken?” en “Wat leer je nou eigenlijk op die Filmacademie?”
Later legt hij uit dat de eerste 30 seconden van je pitch of ontmoeting cruciaal zijn. Wanneer hij iemand uitnodigt voor een sollicitatie voor een topfunctie, weet hij vaak al binnen die eerste halve minuut of iemand geschikt is, puur door de manier waarop die persoon binnenkomt of een handdruk geeft. Waarschijnlijk had hij ons tijdens het voorstelrondje ook al door deze bril bekeken.
Hij begon zijn verhaal met het benadrukken van zijn bekende motto: zorg dat je zelf de rechten in handen hebt, dat je eigenaarschap hebt. Na zijn tijd als producent voor andere programma’s besloot hij zijn bedrijfsstrategie volledig om te gooien. Vanaf dat moment zouden hij en zijn bedrijf alle formatideeën zelf bedenken en geen ideeën van anderen meer uitvoeren. Het verdienmodel werd gebaseerd op de verkoop van formats aan het buitenland.
In Nederland verdient Talpa Studios niet het meeste geld, soms moeten ze zelf investeren in de shows om het format vervolgens internationaal te kunnen verkopen. Daar ligt de echte winst. Inmiddels is er een nieuw verdienmodel bijgekomen. Naast de verkoop van de formatrechten produceren ze ook de volledig buitenlandse shows in een van hun eigen studio’s. Dat is goedkoper voor hen en meer omzet voor Talpa. Het decor van De Quiz met Ballen wordt bijvoorbeeld in Hilversum gebouwd, waarbij alle landen hun eigen kandidaten en teams invliegen. Dat is extra winstgevend, vooral als de Amerikanen grotendeels de bouwkosten betalen, voegt John met een glimlach toe.
John is met zijn 69 jaar nog altijd enorm energiek. Volgens hem komt dat doordat hij nog steeds met jonge mensen werkt en dezelfde ‘kick’ voelt wanneer hij zijn programma’s op tv ziet verschijnen. “Sommige mensen die gestopt zijn met werken, zitten er al heel anders bij,” zegt hij. John heeft besloten dat hij nooit zal stoppen met werken, tenzij hij die kick niet meer voelt.
Vanwege deze houding blijft hij enorm goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. John is een echte ‘Early Adopter’ van AI. De eerste keer dat hij hoorde over het bestaan van AI, stelde hij direct iemand aan om alle informatie op dit gebied te verzamelen. Daarnaast heeft Talpa Studios trendwatchers in dienst, zodat ze met hun formats kunnen inspelen op de laatste trends.
Toch waarschuwt John dat het voorspellen van trends niet de grootste uitdaging is en de echte kunst zit volgens hem in het perfect timen van een trend. Als je vóór de trend zit, begrijpt niemand waar je het over hebt, en als je ná de trend zit, ben je te laat en word je ingehaald door de volgende. Tegelijkertijd geeft John eerlijk toe dat veel van zijn absolute hits niet per se met trends te maken hadden. Sterker nog, zenders zaten vaak helemaal niet te wachten op wat later bleek uit te groeien tot enorme successen.
Voor ons, als gedreven jonge aspirant-producenten, was het hele gesprek inspirerend. John de Mol wist zijn ongekende passie over te brengen. In zijn bedrijf gaat hij voor niets minder dan de absolute top. Een 7 is simpelweg niet hoog genoeg. Dat werd bevestigd door Daniël Kovtun, een Junior Creative van onze vereniging die bij Talpa Studios werkt. John doet er ook alles aan om creativiteit te stimuleren.
Een goed voorbeeld daarvan zijn de speciale brainstormavonden, Johns persoonlijke favoriet, waar er geen vaste agenda is en de meest bizarre ideeën welkom zijn. Volgens John mogen er in de eerste conceptfase geen beperkingen zijn. Als het idee inhoudt dat het dak van de studio moet worden verwijderd om 6 helikopters te laten landen, zou hij serieus onderzoeken of het haalbaar is, mits hij het idee goed vindt.
John de Mol’s succes ligt, denk ik, in de perfecte balans tussen betrokkenheid en het zien van het grotere plaatje. Hij is behoorlijk perfectionistisch en bezoekt regelmatig de set van een productie. Daarnaast weet hij precies wanneer het tijd is om een groot risico te nemen. Hij vertelt dat Big Brother tot in de puntjes was uitgewerkt, maar dat geen enkele zender het zomaar wilde oppakken. Uiteindelijk besloot hij, samen met Joop van den Ende, zelf een grote som geld te investeren. En nu is er al 25 jaar geen dag voorbijgegaan zonder dat ergens ter wereld Big Brother op televisie is.
Voordat hij vertrekt, zegt John: “Nou, ik hoop over 10 jaar een paar van jullie als mediamagnaten terug te zien.”
Staas Nelis
Student-producent en lid NCP-Young
De week van Staas Nelis
-
ΜaandagVermaak en commercie op de Filmacademie
-
DinsdagVan film van 1000 euro naar serie
-
WoensdagDe inspirator en Amerika
-
DonderdagEen plekje op de Oscars shortlist
-
VrijdagOnze kennismaking met John de Mol
