Eric Bouwman
Presentator/dagvoorzitter, creative en tech-expert bij Bright.nl
2025 - week 49

M.A.N.D.

Alles moet korter, gecomprimeerder. Social content in dertig seconden is al lang. Vijftien seconden is beter. Focus je puur op de inhoud, want voor emotie hebben we geen tijd. AI helpt ons om alles strak te knippen, want anders haken mensen af. Ben je niet binnen twee seconden interessant, dan zijn ze weg.

Ik zie gelukkig ook wat anders. Kijk naar de genomineerden voor de Televizier-Ring: veel reality en talkshows, oftewel programma’s waarin mensen gewoon praten, lachen, ruzie maken, stilvallen. Geen hysterische montage, geen continue prikkels, maar verhalen. Echte mensen. Blijkbaar hebben we daar juist weer behoefte aan. Gewoon op de bank, achteroverleunen en kijken naar wat er tussen mensen gebeurt — zonder dat er elke drie seconden iets hoeft te exploderen.

Datzelfde streef ik altijd na in elke presentatie. Echtheid creëren naast het plezier in mijn werk overbrengen naar kijker en publiek. Als ik een event presenteer, dan presenteer ik dat samen met het publiek. Ik ben er voor hen, maar ze zijn er ook voor mij. Dan gebeurt er iets. En dan: plezier hebben.

Omdat ik geloof dat informatie beter beklijft door emotie. Je kunt technisch alles perfect uitleggen, maar zonder emotie blijft het niet hangen. Sterker nog: gaat er iets fout? Bonus! Dat zie ik als een cadeautje. Dan gebeurt er iets waar je mee kunt spelen. Vaak ook precies wat mensen in een zaal onthouden. Dat ene momentje.

Binnen Bright hebben we natuurlijk formats en tijdslimieten. Mijn eerste edit zit steevast rond de twintig minuten, waarna we teruggaan naar veertien en dertien minuten. Maar ik hanteer altijd één regel: 60% plezier en 40% inhoud. Het mooiste compliment dat ik ooit kreeg: “Ik heb niks met drones, maar ik zat toch tien minuten met een glimlach naar jouw video te kijken.”

Precies dát is wat ik wil. Juist daarom denk ik dat echte verhalen nu belangrijker zijn dan ooit. Jezelf laten zien. Niet alles kortknippen en gladstrijken. Want uiteindelijk draait media niet om algoritmes of formats, maar om emotie. Om wat er tussen mensen gebeurt.

Het is een gekke tijd waarin we leven. Maar het is óók een tijd waarin wij als makers, als presentatoren, als mensen in media het verschil kunnen maken. Door niet alleen zo snel mogelijk informatie over te brengen — maar door er gevoel in te stoppen. Want uiteindelijk blijft dat het belangrijkst.

Eric Bouwman
Presentator/dagvoorzitter, creative en tech-expert bij Bright.nl

De week van Eric Bouwman

Presentator/dagvoorzitter, creative en tech-expert bij Bright.nl
2025 - week 49