Charelle Akihary
Directeur Publiek & Marketing NPO
2025 - week 21

In verbinding op de festivalweide

De festivalzomer is begonnen – en ook dit jaar is de publieke omroep erbij. Van Pinkpop tot North Sea Jazz en Best Kept Secret: we zijn aanwezig waar ons publiek is. Niet alleen met livemuziek via NPO 3FM en NPO Radio 2, maar ook met ons audioplatform NPO Luister. 

Als publieke omroep is het onze taak om te verbinden. Niet alleen via schermen, radio’s en apps, maar ook live – op plekken waar cultuur, muziek en jong publiek samenkomen. Festivals zijn daar bij uitstek geschikt voor. Ze bieden ons de kans om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan, nieuwe doelgroepen aan te spreken én te laten zien wat we als publieke omroep allemaal in huis hebben.

3FM en de kracht van muziek
3FM is al jaren dé festivalzender van Nederland: met liveregistraties en verslaggeving vanaf het terrein, festivalcommunities op Whatsapp en dit jaar ook met een bijzonder initiatief zoals de Groene Cup. Daarnaast nemen we een aantal ‘Vrienden van 3FM’ mee de festivalweides op. Dit zijn creators, artiesten en online gezichten die zich voor langere tijd aan het merk 3FM verbinden.
Vorig jaar zijn we gestart met onze influencerstrategie om te bouwen aan een duurzaam netwerk van ambassadeurs die passen bij de toon, waarden en doelgroep van 3FM. Zo versterken we onze zichtbaarheid buiten de traditionele ether – en maken we de stap naar nieuwe platforms en communities. Het is geweldig om te zien hoe bij 3FM Serious Request vorig jaar de content vanuit de glazen social room zo’n succes was.

NPO Luister
Nieuw dit jaar: NPO Luister, het on demand audioplatform van de publieke omroep, is live aanwezig op festivals. Onder het motto ‘Hoor alles met NPO Luister’ vind je NPO Luister op onder andere Pinkpop en North Sea Jazz. Bezoekers kunnen genieten van volledige concertregistraties in de NPO Luister-app en natuurlijk luisteren naar het liveverslag van de radiozenders. Op North Sea Jazz kun je daarnaast ook even tot rust komen bij de NPO Luister-stand – een plek waar je het festival op topkwaliteit kunt beleven, met grote schermen en perfect geluid op je oren. Zo laten we je kennismaken met ons rijke audio-aanbod: van persoonlijke verhalen tot journalistieke podcasts en muziekprogramma’s.

Ontmoetingen die ertoe doen
Onze aanwezigheid op festivals gaat niet alleen over branding of bereik. Het gaat over relevantie. Over je merk in beweging brengen, daar waar mensen zijn. En over het stimuleren van gesprekken, of dat nou over muziek of iets heel anders gaat wat je bezighoudt. Deze zomer kiezen we dus niet voor zenden van een afstand, maar voor ontmoeten op ooghoogte. We staan niet langs de zijlijn, maar op de festivalweides. Dat wordt een heerlijke zomer!

Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO