Als je niet op mijn tijdlijn staat, besta je niet!
Gisteren schreef ik over de nieuwe editie van onze campagne ‘De publieke omroep: De plek van ons allemaal’. Een campagne die laat zien dat de publieke omroep er is voor iedereen en dat betekent ook: jongeren.
Een paar weken geleden ontmoette ik Marc Dullaert op de Future School European Leaders Forum. Marc is oprichter van KidsRights, voormalig Kinderombudsman, initiatiefnemer van de internationale kindervredesprijs en vanaf nu voorzitter van het Kinderrechtencollectief. Hij vroeg waar jongeren het meest mee bezig zijn. “They score high on despair dimension”, oftewel: deze generatie denkt aan wanhoop en vertwijfeling.
In het grotere onderzoek van KidsRight 2024 – als directeur Publiek & Marketing ben ik dol op publieksinzichten – zien we dat Nederland op het gebied van kinderrechten zelfs 12 plaatsen gezakt is. Er is voor ons dus ontzettend veel werk aan de winkel om tot een gunstiger klimaat voor de rechten van het kind te komen. En toen vroeg Marc aan de groep met directeuren van verschillende grote Nederlandse bedrijven: “Wat doen jullie voor deze toekomstige generatie?”
Bij de NPO passen we ons media-aanbod aan en zetten vol in op onze social kanalen om deze toekomstige generatie te bereiken. “Als je niet op mijn tijdlijn staat, besta je niet”, zei iemand vorig jaar. We maakten daarom een variant van de merkcampagne voor jongeren die helemaal past bij hun wereld. En wat we steeds meer doen, is luisteren naar jongeren en mét ze praten, in plaats van over ze. Niet om er simpelweg te zijn, maar om écht aansluiting te vinden en te begrijpen wat ze op mediagebied nodig hebben om goed geïnformeerd te zijn. Jongeren zijn mediawijs, kritisch en zoeken echtheid. Ze prikken moeiteloos door oppervlakkigheid heen. Daarom willen we niet alleen zenden, maar vooral ook naar hen luisteren. En dat doen we, onder andere, met de NPO Jongerenraad.
Deze raad is een initiatief van de NPO en bestaat uit jongeren tussen de 16 en 24 jaar uit alle delen van het land. Zij denken actief mee over de koers van de publieke omroep: over programmering, mediagebruik, distributie en beleid. Geen symbolische raad, maar een serieuze gesprekspartner. Hun stem telt, en hun perspectief helpt ons om relevant te blijven in een snel veranderend medialandschap. Met deze initiatieven willen we jongeren niet alleen betrekken bij de publieke omroep, maar hen ook meer in aanraking laten komen met betrouwbare, onafhankelijke media. In een tijd waarin desinformatie en fake news op de loer liggen, is dat geen luxe, maar noodzaak.
We organiseerden Media Talks op scholen en hogescholen door heel Nederland. Tijdens deze sessies gaan we in gesprek over thema’s die jongeren zelf belangrijk vinden, zoals mentaal welzijn, duurzaamheid en inclusiviteit. Elke Media Talk wordt samen met een omroep georganiseerd en gehost door een maker die jongeren aanspreekt – denk aan Roos Haarsma van Spuiten en Slikken tijdens onze eerste sessie in Nijmegen.
Zowel de NPO Jongerenraad als de Media Talks zijn een bron van inspiratie en een heerlijke spiegel. Onze online edits van de merkcampagne zijn uiteraard gedeeld en werden gelukkig heel positief ontvangen. En ook heel fijn: er werd feedback gegeven hoe het nog beter kan. Daarom investeren we bewust in dialoog, representatie en herkenning. Omdat we geloven dat de publieke omroep ook hún plek moet zijn, en dat is soms een andere plek dan we traditioneel gewend zijn. Want de stem van jongeren doet ertoe – in de samenleving en dus ook bij de publieke omroep.
Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO
De week van Charelle Akihary
-
ΜaandagDe publieke omroep: De plek van ons allemaal
-
DinsdagAls je niet op mijn tijdlijn staat, besta je niet!
-
WoensdagWaarom de NPO mentale gezondheid centraal zet
-
DonderdagIn verbinding op de festivalweide
-
VrijdagVan waarde voor Nederland