Songfestival iets beter bekeken dan vorig jaar
Het Eurovisie Songfestival heeft dit jaar wereldwijd iets meer kijkers getrokken dan vorig jaar. Dit jaar keken er 166 miljoen mensen, tegenover 164 miljoen kijkers een jaar eerder. Vooral het aandeel jonge kijkers is gestegen, meldt organisator EBU.
Het gemiddelde marktaandeel – het percentage van alle televisiekijkers van dat moment – van de finale was 47,7 procent. Dat is het grootste aandeel sinds 2004. In Nederland, waar ruim 3,5 miljoen mensen de finale zagen bij AVROTROS, was dat marktaandeel 66,1 procent. Tijdens de uitslag was dat zelfs 84,3 procent.
Het Eurovisie Songfestivall trok dit jaar opvallend veel jonge kijkers. In de categorie 15 tot 24 jaar was het marktaandeel 60,4 procent. Dat is volgens de European Broadcasting Union (EBU) nog niet eerder zo groot geweest. Online werd content van het Eurovisie Songfestival ook veel bekeken. Alle posts, video’s en stories op sociale media behaalden bij elkaar bijna twee miljard views.
Het Eurovisie Songfestival werd dit jaar behalve in de deelnemende 37 landen ook uitgezonden in de Verenigde Staten, Noord-Macedonië, Kosovo, Moldavië en online. De Oostenrijkse zanger JJ won het evenement met het nummer Wasted Love. Namens Nederland deed Claude mee. Hij eindigde op de twaalfde plaats met C’est La Vie.
Bron: Nu.nl/BM