Meer tijd voor reclame moet de NPO 12 miljoen euro extra inkomsten opleveren
zaterdag 22 november 2025

Meer tijd voor reclame moet de NPO 12 miljoen euro extra inkomsten opleveren

De NPO mag van het demissionaire kabinet meer reclame gaan uitzenden op radio en tv om zo de bezuiniging op de publieke omroep een beetje te compenseren. Commerciële reclame online blijft aan strenge regels gebonden.

De maximaal toegestane reclamezendtijd gaat van 8 naar 10 procent van de totale uitzendtijd. Volgens minister Gouke Moes van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (BBB) kan de publieke omroep hier 12 miljoen euro per jaar mee verdienen.

De “verzachtende” maatregel is het gevolg van een besluit van de Tweede Kamer om 50 miljoen euro extra op de NPO te bezuinigen, waarbij de totale bezuiniging 150 miljoen wordt. De Kamer gaf daarbij de mogelijkheid om de reclametijd wat op te rekken.

Weinig last van
Moes: “Dat heb ik onderzocht en ik doe nu dit voorstel. Maar de Tweede Kamer moet er nog over oordelen.” Volgens Moes hebben de commerciële omroepen er weinig last van en ga je er als kijker ook niet veel van merken.

“Ik heb naar de balans gezocht”, zegt hij. “Als kijker zal je wellicht wat andere soorten reclames gaan zien.” In de reclameblokken komen namelijk minder maatschappelijke reclames voor bijvoorbeeld goede doelen en musea, daarvoor in de plaats komen commerciële reclames die meer geld opbrengen.

Bron: NOS/BM

Bericht delen