Hei-Tech in de tuinstad: bouwen aan Hilversum
donderdag 10 juli 2025

Hei-Tech in de tuinstad: bouwen aan Hilversum

Hilversum, van origine een schapendorp, profileert zich graag als dé mediastad van Nederland. Met het initiatief ‘The Media Ahead – Build your next story in Hilversum’ geeft het Hilversumse college van B en W een impuls aan die positie.

De initiatiefnemers (Stichting Hilversum Marketing, Media Campus NL, Beeld & Geluid, MBO en HBO-onderwijs) stippelen een koers uit naar een toekomstgerichte mediasector in 2040, waarin technologische innovatie, het aantrekken en behouden van mediatalent en publieksbeleving centraal staan. “Hilversum ademt media, en dat willen we zo houden,” zegt Floris Voorink, wethouder Economie en Media van Hilversum.
“Met The Media Ahead bouwen we voort op waar we sterk in zijn: het vertellen van verhalen. Tegelijkertijd slaan we een brug tussen onze bijzondere mediageschiedenis en de toekomst. We zijn trots dat iedereen – van ervaren omroepmaker tot jonge YouTuber – in Hilversum samenkomt om te leren, te maken en te vernieuwen.”
Hei Tech3 564
Na jaren Dutch Media Week kiest Hilversum nu voor een jaarronde aanpak. The Media Ahead bundelt bestaande én nieuwe activiteiten in één herkenbaar jaarrond programma. Die koerswijziging – van eenmalige evenementen naar meer structurele zichtbaarheid en betrokkenheid in de stad – is een bewuste keuze. “We laten het format van één geconcentreerd media-evenement los,” zegt Evelien van der Kruit, directeur van Stichting Hilversum Marketing. “Met The Media Ahead bouwen we aan een programma dat meebeweegt met de tijd, waarin jong talent, bedrijven en publiek elkaar het hele jaar door kunnen ontmoeten en inspireren. Zo blijft Hilversum het hele jaar door zichtbaar en relevant in een veranderend medialandschap.”

Mediastad van morgen
Hilversum wil met makers, publiek en partners bouwen aan ‘de mediastad van morgen’. De mediasector is een belangrijke economische pijler voor de regio – goed voor duizenden banen en heeft dus direct impact op welzijn en welvaart. Tijdens de inspraakavond op 30 juni werd in zes thema’s in groepen gediscussieerd, waarbij ondernemers, mediavertegenwoordigers, politici en in economie geïnteresseerde Hilversummers samen sparden op de Participatiebijeenkomst Economische Visie. In mediagebouw M, thuishaven van onder meer Universal en KRO-NCRV heb ik me ingeschreven voor twee thema’s: ‘Een verbindend ondernemersklimaat’ en ‘Talent voor morgen klaarstomen’, maar wordt bij de tafel van vakgenoten ingedeeld: The Media Ahead. Ook prima de luxe! Inhoudelijk interessant en een kleurrijk gezelschap.

Participatiebijeenkomst
Voorafgaand aan die sessie over ontwikkelkansen van Hilversum, trapt gespreksleider Gert van t Hof de plenaire paneldiscussie af met zes gasten. De sympathieke Studio Sport-presentator heeft zijn huiswerk op orde. Hij vraagt mediawethouder Floris Voorink: “Waar hoop je op vanavond?”
Voorink: “Wij willen vooral checken of we aan de goede elementen werken.”
En voor die actieve zoektocht heeft Hilversum deze participatiebijeenkomst opgezet, want de gemeente wil draagvlak creëren voor de toekomstvisie. Ter inspiratie geeft Sander van de Vegte van het Hilversumse mediabedrijf Monks – in 2001 in Hilversum begonnen, nu een wereldwijd opererende digitale contentgigant met 7.000 medewerkers – een compacte presentatie. Monks is overigens ook betrokken bij het ontwikkelen van de toekomstvisie met cofinanciering door de gemeente. Die Monkspresentatie staat vrijwel volledig in het teken van AI en de invloed op veranderende productiemethoden. “Elk beeld van BMW is tegenwoordig door AI gegenereerd. AI verandert de economie van advertising. Sterker nog, AI verandert de economie van alles. Voor Puma verzamelde Monks zo veel mogelijk data en produceerde een volledig door AI gegeneerde commercial. Dit kan dus al.”

Slimmer en efficiënter
Naast AI en Chat GPT wees de Monks-topman op meerdere slimme tools – Mistral uit Frankrijk, Gemini van Google en Claude van Amazon – die het productieproces slimmer en efficiënter maken. “Werken volgens het principe van uurtje factuurtje wordt steeds moeilijker, dus gebruik AI als creatief gereedschap om eigen processen te verbeteren.”
Dat is de spannende wereld van vandaag en overmorgen, maar de rode draad die gasten door de avond rijgen is de trots op de rijke radio en traditionele tv-historie van Hilversum. Bij Beeld & Geluid ligt dat media-erfgoed veilig verankerd. De mediastad koestert dat verleden, maar speelt in op het heden. Gelet op alle actuele ontwikkelingen – denk aan AI, Immersive Storytelling en Gamifaction – bieden innovatie productiemethoden nieuwe kansen. En juist hierin wil Hilversum met The Media Ahead ook een dynamische rol spelen als creatief centrum voor technologie en samenwerking.
Hei Tech2 564

Ruimte
Met The Media Ahead zet Hilversum in op ruimtelijke ontwikkeling, zoals het Media Park als innovatieve campus, en samenwerking met partners in onderwijs, bedrijfsleven en overheid.
Floris Voorink: “De grootste uitdaging voor economische vooruitgang is omgaan met de beschikbare ruimte. We willen meer woningen en meer banen en tegelijkertijd de schoonheid van onze tuinstad behouden. Als je die mooie omgeving koestert, ga je niet op de hei bouwen. Maar in de stad is het nu eenmaal moeilijker dan in het weiland. De toevoeging van Mout en ontwikkeling van het marktplein heeft een positieve invloed op ons vestigingsklimaat. Ook een internationale grootmacht als Universal heeft voor Hilversum gekozen.”

Aantrekkelijke vestigingslocatie
De gemeente Hilversum focust in de economische visie op vier deelgebieden. De mediastad als aantrekkelijke vestigingslocatie, de transformatie van het Media Park naar een levendige Media Campus en het faciliteren van hubs en labs in de startfase. Daarnaast: het versterken van samenwerkingen, onder meer via subsidies met campusorganisatie MCNL of ROM Utrecht Region. Positionering en lobby is cruciaal in het werven van nieuwe toetreders, waarbij de krachten van partners via gezamenlijke branding worden gebundeld. En, tot slot programmering vooral via subsidies voor start-ups en scale-ups met mediafondsen. Voor het vitaal houden van Hilversum is juist de clustering van alle mediabedrijven de grote kracht. En de infrastructuur van het Media Park is ook voor potentiële internationale toetreders bovengemiddeld.

“Het Media Park is goed voor 1,4 miljard omzet op anderhalve vierkante kilometer”

Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid, stipte het bedrijfseconomisch belang nog eens aan. “Het Media Park is goed voor een omzet van 1,4 miljard! En dat op anderhalve vierkante kilometer.”
Rufus Baas, Program Director van Oasis: “Hilversum koestert de Legacy van media. Terecht, want die heeft nu nog waarde, zowel creatief als technologisch. Maar Hilversum is ook de tuinstad. Juist in die combinatie schuilt nu nog de kracht, maar die is niet oneindig. Het Media Park en de stad zijn nog steeds gescheiden werelden. Durf het open te gooien. Haal zolderkamerbedrijfjes naar Hilversum.”
John Leek, Beeld & Geluid: “We moeten actiever tech-bedrijven werven, we zijn nog onvoldoende verbonden met technologische grootmachten en AI-specialisten.”
Hans Declercq, directeur HKU: “Zoek verbinding met zakelijke dienstverlening, met ICT, onderwijs, zorg en zelfs Defensie waarvoor mediatechnologie van toegevoegde waarde kan zijn. Al die strategische vergezichten zijn mooi, maar laten we eens alle expertise en capaciteit op de kennisagenda zetten, want we kunnen nu al heel veel samen.”
Egon Verhagen, NPO Innovatie, is het roerend eens: “Laten we goed vertellen wat we allemaal doen, dat is namelijk gigantisch veel. Be Proud and tell it!”
Rufus Baas: “We zijn al zes jaar bezig met het Lab waar hele bijzondere dingen gebeuren. Echt cutting edge, met fonkelnieuwe techniek. Maar wie weet dit?”
De overkoepelende conclusie van deze door Gaston Grolla geleide discussie was dan ook. “We moeten beter vertellen wat we doen en misschien ambassadeurs van Hilversum benoemen.
Het vertrekpunt van Hilversum is goed, maar meer aansluiting bij de tech-sector is wenselijk. Net als mediagenieke cross-overs met onderwijs, zorg of defensie meer werkgelegenheid kan bieden. En in de toekomst kunnen we hopelijk een investeringsfonds opzetten waarin naast de overheid ook publieke investeerders instappen.”

De diverse thema’s waren voer voor discussie maar leverden ook een paar opvallende overeenkomsten en kansrijke suggesties op. Bij het thema Verbindend Ondernemersklimaat werd de centrale ligging en het Hilversumse DNA in de media geroemd, maar mag de overheid meer in de ‘meewerkstand’. De regelgeving is vaak star. Gebruik ondernemers ook om op de zeepkist te staan en te laten zien én horen hoe trots ze op Hilversum zijn.
Tijdens de brainstorm Ruimte voor Werken werd een gebrek aan visie geconstateerd waar het gaat om de samenhang tussen wonen, werken en winkelen. Maak keuzes en een profiel per gebied om zo tot een geïntegreerde aanpak te komen. Floris Voorink: “We hebben wel een omgevingsvisie, maar die blinkt niet uit in scherpe keuzes. En dan krijg je een soort tomatengroentekippensoep, dus mijn credo is: durf te kiezen.”

Groene huursubsidie
Tijdens de Transitie naar Circulaire Economie werd ‘knetterhard gediscussieerd’ en een voorzet voor groene huursubsidie voor ondernemers gelanceerd, waarin de mediawethouder wel iets ziet, zeker als het gaat om “goed gedrag te stimuleren.”
Bij het gespreksthema Hilversum in evenwicht, bouwen aan een diverse economie werd de wens geuit om de rode loper uit te rollen voor ondernemers én meer verbinding tussen digitalisering, technologie en media. En Hilversum heeft een extra kans om talent aan te trekken als het inzet op gezond leven in de tuinstad. Neem Nike voor sport- of wandelschoenen, de zorg hecht aan gezond eten en we bieden cultuur. Dus werk aan een geïntegreerde economie met een knipoog naar digitalisering en onze mooie heidevelden. “Dan wordt Hilversum pas echt Hei-Tech.”

Bron: BM-Erik Klap
Fotografie: Gemeente Hilversum, Ton Kastermans Fotografie

 

Bericht delen