Radio Veronica grootste stijger 2025
Mediahuis-zender Radio Veronica heeft in 12 maanden tijd het meest aan marktaandeel gewonnen. Dat blijkt uit de jaarlijkse NMO-luistercijferanalyse van BM, te lezen in het decembernummer. Na een ronduit belabberd 2024 won Veronica dit jaar structureel 1,6 procentpunt marktaandeel terug dankzij acties, themalijsten en PR-stunts, zoals het proberen ‘terug te kapen’ van de Alarmschijf.
Hoewel de tweede helft van 2025 getekend werd door de verdere neergang van Radio 10, blijkt bij inzoomen dat Sky Radio nipt de grootste verliezer is van de 12-maandsperiode. Of dit voor heel 2025 zo blijft, hangt af van het succes van Radio 10’s Top 4000 en de kerstcampagne van Sky, dat momenteel voor het eerst in alle Albert Heijns te horen is. Beide Talpa-zenders daalden in 52 weken structureel met afgerond 1,4 procentpunt in 13+.
Verstopparade
De drie grootste radiozenders van het jaar zijn wederom NPO Radio 2, Qmusic (DPG) en Talpa’s Radio 538, ook al leverden ze alle drie wat marktaandeel in. Met het doorgroeiende Radio 5 en het stabiele Radio 1 completeert de NPO de top-5 van 2025.
Voor het eerst presenteert BM naast de Radio Top 30 ook de Verstopparade: welke radiozenders onttrokken zich aan het luisteronderzoek en waarom? Lees de cijferanalyse, het complete audiojaaroverzicht van 2025 én een vooruitblik op 2026 in ons decembernummer.
Bron: BM