Wie zijn de kijkers van The White Lotus en Adolescence
Twee series hielden streamend Nederland recentelijk aan het scherm gekluisterd. Een duik in de data van Bindinc. VOD Insights laat zien door wie de succestitels The White Lotus en Adolescence werden bekeken, en wat ze ervan vonden.
Er was geen ontkomen aan: traditionele media, online nieuwskanalen en social media raakten niet uitgepraat over 2 series die uitsluitend te zien waren via streamingdiensten. The White Lotus en Adolescence scoorden goed op HBO Max en Netflix, maar wie zijn de kijkers die massaal kozen voor deze titels?
Bindinc. VOD Insights doet doorlopend onderzoek naar het kijkgedrag rondom SVOD (Subscription Video On Demand) in Nederland. Dankzij indicatoren als Net Promoter Score, Waardering, Coviewing en Attentive Reach geeft Bindinc. VOD Insights een gedetailleerd beeld van het kijkgedrag rond The White Lotus, Adolescence en alle andere SVOD-titels die er bekeken zijn. Het kijkersprofiel komt in beeld aan de hand van onder meer leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en inkomensgroep. Zo ontstaan inzichten die waardevol zijn voor bijvoorbeeld zenders, producenten, adverteerders en natuurlijk de aanbieders van streaming diensten.
The White Lotus
De fans van The White Lotus hebben lang moeten wachten op het derde seizoen, dat grotendeels in de loop van maart op HBO Max verscheen met wekelijkse afleveringen. Het vorige seizoen ging in 2022 in première. In de tussenliggende periode heeft HBO Max een behoorlijke transformatie ondergaan, want medio 2024 werden de content en abonnees samengevoegd met die van discovery+. Hoe is het nieuwe seizoen van The White Lotus ontvangen door de HBO Max-kijker en is een verschuiving in het kijkersprofiel zichtbaar?
De cijfers van Bindinc. VOD Insights laten zien dat de waardering voor het derde seizoen van The White Lotus hoger was dan bij het voorgaande seizoen, en ook hoger dan de gemiddelde waardering over alle HBO Max-titels. Indicatoren als Coviewing (met hoeveel mensen werd gekeken), Attentive Reach (hoe aandachtig werd er gekeken?) en het gemiddelde aantal gekeken afleveringen vertonen vrijwel geen verschil tussen de 2 seizoenen. De NPS (Net Promoter Score) laat wel een heel ander beeld zien. Deze indicator geeft aan in welke mate een titel wordt aangeraden aan anderen, en hiermee scoort het derde seizoen van The White Lotus veel hoger dan het vorige, en ook aanzienlijk hoger dan de gemiddelde HBO Max-titel.
Hoogopgeleide vrouwen
Bij het nieuwe seizoen van The White Lotus vormden vrouwen 70% van de kijkers, een paar procent meer dan bij seizoen 2 en duidelijk meer dan bij het HBO Max-gemiddelde. De fusie met discovery+ heeft niet geleid tot een meer mannelijk profiel bij de kijkers van The White Lotus. Beide seizoenen trekken kijkers met een hoog opleidingsniveau en een bovenmodaal inkomen. De sterkste groei zit in de leeftijdsgroepen 35-44 en 45-54 jaar. Deze groepen vormden bij het vorige seizoen samen 25% van de kijkers, en nu 46%. Bijna 40% van de kijkers woont in de 3 grootste steden, aanzienlijk meer dan gemiddeld en een duidelijke stijging ten opzichte van seizoen 2 (31%). Om deze inzichten verder te verdiepen, kunnen we ze koppelen aan het Mentality-model van Motivaction. Deze analyse toont aan dat ongeveer de helft van de kijkers behoort tot de zogeheten Kosmopolieten; kritische wereldburgers met grote ambities, een internationale oriëntatie en een consumptiegerichte leefstijl.
Adolescence
De miniserie Adolescence verscheen op 13 maart in zijn geheel op Netflix en trok voor een nieuwe titel meteen ongebruikelijk veel aandacht in de media en op de socials. Adolescence kreeg van de kijker een hoge waardering, maar wat vooral opviel was de NPS-score. De serie werd massaal aangeraden aan vrienden, familie en collega’s en was in maart dé must see titel van Netflix. Net als bij The White Lotus is de Adolescence-kijker overwegend vrouw (68%). Ten opzichte van de gemiddelde Netflix-titel zijn de oudere kijkers oververtegenwoordigd, met name in de leeftijdsgroepen 55-64 en 65-80 jaar.
Bindinc. VOD Insights geeft een nog uitgebreider beeld over Adolescence en het bijbehorende kijkersprofiel, maar ook over andere titels die Nederland heeft gekeken op de streamingplatforms. Daarnaast zijn ook analyses mogelijk op basis van bijvoorbeeld markttrends, doelgroepen, genres of specifieke titels. Meer weten over wat er allemaal mogelijk is? Mail naar info@bindinc.nl
THE WHITE LOTUS
Als HBO-original is The White Lotus in Nederland exclusief te zien op HBO Max. De zwarte comedyserie strijkt ieder seizoen neer op een andere locatie en volgt de onhebbelijke gasten en geplaagde personeelsleden van een luxe vakantieresort. De aandacht in de (social) media was vooral te danken aan de sterrencast, controversiële thema’s en speculaties over de identiteit van het dodelijk slachtoffer dat – net als in de eerdere seizoenen – in de slotaflevering werd onthuld.
ADOLESCENCE
De nieuwe Britse miniserie Adolescence was een verrassend succes, exclusief te zien op Netflix. In 4 afleveringen toont het psychologische drama scènes uit het leven van tiener Jamie, die verdacht wordt van moord, en zijn gezin. Opvallend is dat elke aflevering in één shot werd gefilmd. De serie was spraakmakend door zijn actuele thema: de zorgwekkende invloed van de ‘manosfeer’ en influencers als Andrew Tate op jongens van middelbare schoolleeftijd.
Bron: Bindinc. VOD Insights/Jorrit van Broekhoven