BNNVARA boos: Kassa ingekort én naar de maandag
Zaterdag 15 mei 2021

BNNVARA boos: Kassa ingekort én naar de maandag

BNNVARA heeft van de NPO te horen gekregen dat het plan is om Kassa naar de maandagavond te verplaatsen en afwisselend uit te zenden met Radar. Dat betekent dat Kassa van 37 naar 20 afleveringen gaat en het totale aanbod aan consumentenjournalistiek op NPO 1 van 1,5 uur naar 45 minuten wordt teruggebracht.

Gert-Jan Hox, Directeur Content BNNVARA: “Dit is een onbegrijpelijke keuze van de NPO. Programma’s als Kassa en Radar kunnen uitsluitend bij de publieke omroep gemaakt worden en zijn van groot belang als tegenmacht in een goed functionerende democratie. Rutte pleitte onlangs voor ‘een club die uitzoekt waar het misgaat tussen de overheid en burger’, dat is precies wat Kassa al 30 jaar doet. Zo laten we in de uitzending van vanavond bijvoorbeeld zien dat zo’n 3000 AOW-gerechtigden ten onrechte naheffingen worden opgelegd die kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s.”

“Bij Kassa vindt de burger een stem in de strijd tegen onrechtvaardigheid, daar waar niemand anders luistert. Of dat nu gaat over onrecht vanuit overheidsinstanties of vanuit het bedrijfsleven. Kassa vecht tegen grote organisaties waar burgers zich klein voelen, niet gezien worden. Banken, verzekeraars en overheid. De onderwerpen die we behandelen gaan door alle lagen van de bevolking, van jong tot oud en van arm tot rijk. En daarbij bereiken we iedere uitzending meer dan een miljoen kijkers.”

Kassa vernieuwt continu en dus juichen we verandering van harte toe, maar aan het volume van dit soort programma’s moet je niet willen morrelen. Kassa en Radar zijn samen verantwoordelijk voor 1,5 uur consumentenjournalistiek per week op het hoofdpodium van NPO 1. Als je dat terugbrengt, betekent het dat je veel minder zaken kunt behandelen en de burger daar de dupe van wordt. Dat is de reden dat we de komende tijd stevig in discussie gaan met de NPO om op dit besluit terug te komen.”

Ook AVROTROS is tegen, stelt Antoinette Hertsenberg, presentator van Radar. “De NPO is de enige die dit een goed idee vindt”, stelt ze. “De redacties vinden van niet, de omroepen niet en de kijkers denk ik ook niet. Het komt allemaal voort uit de dringende behoefte van de NPO om te verjongen en te vernieuwen. Het wrange is: als je naar absolute kijkcijfers kijkt onder jongeren dan zie je dat Radar het helemaal niet zo slecht doet. Dat we misschien onze percentuele marktaandelen niet halen, maar wij denken niet in percentages. Maar als je kijkt dat wij in 2020 gemiddeld 220.000 kijkers hadden in de doelgroep 20-49, en daarnaast ontzettend veel in 50 plus, waarvan ik zeg: die vind ik niet per definitie oud. En die willen óók gewoon geïnformeerd worden, weten hoe het met hun pensioen zit. Ik vind helemaal niet dat dat onze doelgroep niet is.”

Inmiddels is er een petitie gestart tegen de plannen. Die is hier te vinden.

Bron: BNNVARA/AD/BM

Bericht delen