Zestig procent online reclame naar Facebook en Google
Zestig procent van de Nederlandse online reclamebudgetten gaan naar Facebook en Google. De rest is voor lokale en andere buitenlandse partijen. Dat blijkt uit de nieuwe Online Ad Spend Study van IAB Nederland, samengesteld door Deloitte Digital.
Adverteerders gaven in het eerste halfjaar 954 miljoen euro uit aan reclame op internet. Dat is het dubbele van wat ze aan tv-reclame uitgaven. Van iedere euro die in Nederland aan reclame wordt uitgegeven, gaat 58 cent naar een digitaal kanaal. Daarvan gaat 59 procent naar social advertising en search.
Naar schatting 35 procent van alle budgetten – 129 miljoen euro – gaat naar displayreclame op sociale platformen. Dat zijn voornamelijk Facebook en Instagram, al speelt Twitter in Nederland daar ook nog een rol. Mobiel speelt een steeds dominantere rol. En van de totale online bestedingen is inmiddels veertig procent van search-, display- en video-advertising afkomstig van mobiele apparaten. Daarbij laten display en video op mobiel een stijging van 35 procent zien.
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “De cijfers zijn indrukwekkend, maar we moeten er als branche wel voor waken dat deze extreme groei maakt dat we de kwaliteit uit het oog verliezen. Het is belangrijk dat we blijven rapporteren in resultaat op de communicatiedoelstelling en niet in views, clicks of andere ‘halfway metrics’. Deze groeicijfers, maar ook de aankomende GDPR, dwingen de markt om nog sneller belangrijke spelregels te standaardiseren, transparanter te communiceren en zaken als reclamefraude aan banden te leggen.”
Lees het complete rapport hier.
Bron: IAB Nederland/BM