YouTube werkt verder aan Super Chat en Channel Memberships
Zondag 14 juli 2019

YouTube werkt verder aan Super Chat en Channel Memberships

Tijdens het VidCon-evenement in Anaheim, Californië heeft marktleider YouTube diverse functies gepresenteerd die kunnen zorgen voor meer inkomstenstromen voor videomakers. Het bedrijf zegt dat het op een aantal functies heeft voortgebouwd en er meer aan heeft toegevoegd.

Zo is er de Super Chat-faciliteit, die is ontworpen om fans in staat te stellen berichten te kopen die opvallen in een livechat. Er zijn nu meer dan 90.000 kanalen die Super Chat gebruiken, en sommige streams blijken meer dan $ 400 per minuut te genereren. Super Chat is naar verluidt de belangrijkste inkomstenstroom op YouTube voor bijna 20.000 kanalen, een stijging van meer dan 65 procent ten opzichte van de voorgaande twaalf maanden. Verder zijn er nu Super Stickers, een uitbreiding van Super Chat. Zoals de naam doet vermoeden, gaat het bij Super Stickers om stickers in plaats van tekstberichten.

Bij kanaallidmaatschappen (Channel Memberships) betalen fans een maandelijks bedrag van tenminste $ 4,99 om toegang te krijgen tot speciale items, zoals exclusieve livestreams en extra video’s. YouTube voegt een van de meest gevraagde functies toe: lidmaatschapsniveaus. Videomakers kunnen nu vijf verschillende prijsniveaus instellen voor kanaallidmaatschappen (tot maximaal $ 24,99 per maand), elk met verschillende voordelen. YouTube meldt dat het niveaus heeft getest met maker Fine Brothers Entertainment op zijn React-kanaal, die zegt dat de lidmaatschapsinkomsten zes keer zijn gestegen na de introductie van twee duurdere lagen.

“Begin vorig jaar was de opbrengst van Super Chat en Channel Memberships bijna nihil. Tegenwoordig genereren deze mogelijkheden forse resultaten voor videomakers over de hele wereld. In feite hebben duizenden kanalen hun totale YouTube-inkomsten meer dan verdubbeld door deze nieuwe hulpprogramma’s, naast het traditioneel tonen van reclame”, aldus Neal Mohan van YouTube. “YouTube-videomakers zijn het levende bewijs dat internet de wereld ten goede kan veranderen. We gaan door met werken om hen de tools te bieden die ze nodig hebben om dat te doen.”

YouTube Giving verlaat ook zijn bètafase. Met deze feature kunnen gebruikers een non-profit doel aanwijzen waarvoor ze geld willen inzamelen. Deze wordt dan inclusief teller getoond naast hun video’s en streams en gebruikers kunnen zonder YouTube te verlaten een geldbedrag schenken.

YouTube is tot slot bezig met het testen van Learning Playlists. Dat zijn afspeellijsten die onderverdeeld zijn in hoofdstukken, die meerdere video’s kunnen bevatten. De afspeellijsten hebben hun eigen pagina’s waarop naast de video’s de leerdoelen te vinden zijn. Ook zijn aanbevolen video’s op de pagina uitgeschakeld om de gebruiker niet af te leiden van de inhoud van de playlist.

Bron: BM

Bericht delen