XR lab op het Media Park van start gegaan
woensdag 20 maart 2019

XR lab op het Media Park van start gegaan

Vorige week heeft het XR lab haar deuren geopend in het Mediacentrum op het Media Park in Hilversum. Het onderwijs- en innovatielab voor de media van de toekomst start met vijf studenten die 20 weken aan de slag gaan met innovatieve projecten van partners uit het mediaveld, zoals AVROTROS en Fremantle Media. En dat is nog maar het begin.

XR lab is een publiek private samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheidsinstellingen die werd opgestart onder de naam TAKE 5. XR lab wordt aangestuurd door ROC van Amsterdam, MBO College Hilversum, in nauwe samenwerking met het Mediacollege Amsterdam en Media Perspectives. Het hoofddoel van XR lab is het beroepsonderwijs sneller en beter in kunnen laten spelen op de snel veranderende AV/ICT-arbeidsmarkt. De focus ligt op het ontwikkelen van innovatieve vormen van (hybride) onderwijs met bedrijven in context-rijke leeromgevingen waardoor er proactief ingespeeld kan worden op de technologische en digitale veranderingen in de markt.

Claas Hazewinkel, projectleider van XR lab: “De ontwikkelingen in de media industrie gaan zo hard, als we nu met een opleiding starten dan lopen de studenten die over drie jaar klaar zijn alweer achter. Het is dus zaak om in ons huidige onderwijs ruimte te creëren voor continue innovatie. De X staat voor het onbekende, de R voor reality, het lab voor het experimentele karakter. We proberen wat uit, testen, maken prototypes en dan gaat er bijvoorbeeld ook wel eens iets stuk. Hoort erbij. Onze projecten hebben altijd een immersive component. We werken bijvoorbeeld aan virtual en augmented reality projecten. Zo hebben we in een eerder project het Melkmeisje van Vermeer virtueel in 3D nagebouwd waardoor de bezoekers tijdens onze presentatie in het schilderij konden rondlopen.”

Finus Tromp, Hoofd Interactieve Media bij AVROTROS, is blij met de komst van deze nieuwe generatie naar het Media Park. “Jongeren zijn een belangrijke doelgroep die steeds minder gebruik maken van de traditionele mediakanalen. Met XR lab halen we deze doelgroep in huis en werken we met ze samen in projecten.”

Stagiair Dave: “Ik vind het als gamedeveloper supertof om aan meerdere projecten voor verschillende opdrachtgevers te werken. Als ik gewoon stage zou lopen bij een bedrijf zou ik waarschijnlijk veel minder zelf mogen doen, terwijl ik hier met mijn team echt verantwoordelijk ben voor het resultaat.”

Bron: Media Park/BM

Bericht delen