WNF-campagne Aarde op 1 gestart
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) voert sinds zondag campagne voor de aarde. Ambassadeur André Kuipers heeft de campagnevideo Aarde op 1 gelanceerd op zijn Twitter account. Kuipers zag vanuit de ruimte hoe kwetsbaar onze planeet is en dat we er zuinig op moeten zijn.
Hij maakt zich grote zorgen. “Niet eerder in de geschiedenis van de mensheid was de druk op onze aarde zo groot als nu. Het belang van natuurbescherming is dan ook groter dan ooit, want door overbevissing, vervuiling van oceanen en ontbossing verliezen we steeds meer dieren en planten. Dit kan en moet radicaal anders want als we nu niks doen is het straks nog veel erger. De mens heeft de oplossingen in huis om in grotere harmonie met de natuur te leven. Wij zijn de generatie die het moet gaan doen dus ik hoop dat heel Nederland de Aarde op 1 gaat zetten.”
Er is bewust gekozen om niet alleen de schoonheid van de natuur te laten zien, maar ook de onomkeerbare gevolgen als de mensheid in dit tempo doorgaat met vernietigen. De muziek bij de video is Hey World (Don’t give up) van de Amerikaanse maatschappelijk betrokken componist Michael Franti en zijn band Spearhead. De campagnevideo is vanaf 1 december op de Nederlandse tv te zien en eindigt vlak na de Klimaattop op 16 december.
De campagne eindigt op 16 december met de televisieshow Zet de aarde op 1, die vanaf 21.30 uur live wordt uitgezonden op NPO 1. Samen met AVROTROS en een twintigtal betrokken artiesten vraagt het WNF alle Nederlanders om de Aarde op 1 te zetten en het werk van de natuurbeschermingsorganisatie te steunen. De artiestenteams schrijven speciaal voor deze avond samen met bevriende artiesten een lied. Ze laten zich hiervoor inspireren door een bedreigd dier en de belangrijkste gevaren voor hun leefgebied. De presentatie van de televisieshow is in handen van Frits Sissing.
Bron: WNF/Nederlands Medianieuws/Broadcast Magazine