Article header image

VPRO Medialab actief tijdens Dutch Design Week

Wat als in de toekomst Netflix door middel van de hartslagmeter in onze smartwatch weet in welke bui we zijn? Willen we een op maat gemaakte filmsuggestie die past bij onze stemming, of houden we onze emoties liever voor onszelf? En wat betekent het voor onze privacy?

In het project We Know How You Feel tijdens de Dutch Design Week van 21 tot en met 29 oktober in Eindhoven, verkent VPRO Medialab de rol die draagbare technologie kan spelen bij het maken en gebruiken van media. We Know How You Feel bestaat uit drie onderdelen: een expositie met de audiovisuele installatie AURA die emoties meet met drie biosensors, een interactieve debatavond en een website met bijzondere dataprojecten.

Terwijl we tv kijken, muziek luisteren of lezen, zijn onze emoties tot dusver meestal van onszelf geweest. Maar dit is op hoog tempo aan het veranderen. Omroepen en streamingdiensten hebben steeds meer mogelijkheden om gepersonaliseerde services aan te bieden.

Nieuwe technologieën stelt ze in staat om onze emotionele data te meten en ons zo een persoonlijke media beleving aan te bieden die naadloos aansluit op onze stemming. Want waarom zou een omroep iedereen met een eigen kijk- of luisterervaring dezelfde content bieden? We Know How You Feel experimenteert hiermee.

We Know How You Feel Expositie: emoties meten
Zaterdag 21 tot en met zondag 29 oktober, 10 – 18 uur, Design Perron, gratis
In een donkere, mistige ruimte dragen vier deelnemers drie biosensors: een hartslag-, een hersengolf- en een huidgeleidingsmeter. De emoties die die zo worden gemeten, worden omgezet in gekleurde laser-lichtcomposities. De vier composities samen vormen AURA, het audiovisuele kunstwerk van Studio Nick Verstand in samenwerking met Salvador Breed, Naivi en TNO.

De verschillen in emotie van de vier deelnemers, worden gestimuleerd door een muziekcompositie. Innerlijke, onzichtbare emoties worden zo openbaar gemaakt voor de vier deelnemers zelf, maar ook voor het omstaande publiek.

We Know How You Feel Tonight: interactieve debatavond
Woensdag 25 oktober 2017, 19 – 21.30 uur, Effenaar, € 5,-
VPRO Medialab kan meten hoe deelnemers zich voelen, maar willen zij die informatie wel prijsgeven? Tijdens deze debatavond gaan tech-CEO’s (van VPRO, TNO en Ministerie Economische Zaken) in gesprek met kritische journalisten over de morele en sociale implicaties van het meten van intieme data. Schrijver en journalist Maurits de Bruijn (Das Mag, Volkskrant) schrijft speciaal voor deze avond een column waarin hij een fictief toekomstscenario schetst over privacy met data in de hoofdrol.

We Know How You Feel Online: bijzondere data-projecten verzameld
Via http://weknowhowyoufeel.nu ontdekken bezoekers vanaf 21 oktober op een speelse manier ongelooflijke en soms verontrustende berichten en projecten op het gebied van persoonlijke data, wearable technology en emotieherkenning. Zo kan de keuze voor Instagram-filters aangeven of iemand aanleg heeft voor depressie en hoeven we in de toekomst alleen nog maar te lachen naar onze telefoon om een smiley te typen.

Bron: VPRO/BM

Bericht delen