Article header image

TV grootste invloed op online zoeken op merk

Door de inzet van media bezoeken consumenten vaker sites van adverteerders en zoeken ze vaker informatie over het betreffende product of dienst. Daarbij is de invloed van televisie in absolute zin het grootst.

Dat zijn de uitkomsten van het Media Browsing onderzoek dat SPOT en Mediabrands Marketing Sciences hebben laten doen.

Doelstelling van het onderzoek was om inzicht te krijgen in het effect van mediacampagnes op het surfgedrag van de consument. Hiervoor werd bij 2.748 personen gedurende drie maanden het effect van 16 verschillende Nederlandse multimedia campagnes op het surfgedrag geanalyseerd. Onderzoeksbureau MarketResponse was verantwoordelijk voor uitvoering van het onderzoek.

Media browsing is in het onderzoek gedefinieerd als het online surfen naar een productmerk. Media browsing beslaat alle sites die bezocht worden naar aanleiding van een campagne. Zowel de sites van het merk zelf als sites die gerelateerd zijn aan het product zoals informatiepagina’s, actiepagina’s  en webshops. Ook search opdrachten met het merk of product als trefwoord behoren tot media browsing.
De belangrijkste conclusies zijn:
• De inzet van media leidt tot meer media browsing
• TV en online display zorgen voor een duidelijke toename van media browsing
• Gemiddeld over alle campagnes is het effect op media browsing is het grootst voor TV (zie grafiek hieronder)
• Het effect van media op media browsing verschilt per productcategorie
• Het media browsing effect van de print media is bij vrouwen sterken dan bij mannen
• Cross media campagnes leveren altijd een sterker effect op dan een single media campagne

Absolute toename media browsing (totaal 20-60 jaar)

Bron: SPOT/Mediabrands Marketing Sciences

Bericht delen