Article header image

Trailer Slavery – The Game blijkt viral van De Slavernij

De NTR blijkt de afzender te zijn van de omstreden gametrailer Slavery – The Game, die op 1 september werd gelanceerd. De trailer suggereert dat je in deze videogame slaven kunt kopen en verkopen, landen kunt veroveren en zelfs je eigen zweep en brandmerk kunt kiezen. De omroep heeft onthuld dat de trailer fictief is en dat het gaat om een bewustmakingscampagne in het kader van de nieuwe serie De Slavernij.

Doel is om mensen enerzijds te confronteren met deze donkere pagina’s uit de vaderlandse geschiedenis, anderzijds om mensen ervan bewust te maken dat slavernij anno 2011 nog steeds bestaat.

De trailer is een fictieve productie van Javelin Reds, dat een anagram is van De Slavernij. In de trailer wordt getoond hoe spelers wapens en brandmerken kunnen kiezen om, als in het verleden, als slavendrijver fortuin te maken en de wereld te beheersen.

Wereldwijd werd er verontwaardigd gereageerd op de game en vooral online ontstond er veel discussie. De trailer spreidde zich als een olievlek uit op internet; social media, blogs en sites, maar ook op radio en tv werd erover gesproken. Zelfs in Amerika, Frankrijk en Japan werd de viral opgepikt door grote nieuwssites. De video is op YouTube al zo’n 400.000 keer bekeken en honderden sites en blogs schreven over de trailer. “Het doel van deze viral was om de serie en daarmee slavernij op de kaart te zetten. Het is goed om te zien dat een fictieve game als deze zoveel beroering teweeg  brengt en dat zoveel mensen zich kennelijk betrokken voelen bij het onderwerp,” aldus Carla Boos, eindredacteur NTR.

De serie wordt vanaf zondag 18 september vijf weken uitgezonden op Nederland 2.

Bekijk de gametrailer:

Bron: NTR/Broadcast Magazine

 

Bericht delen