dinsdag 16 januari 2018

The Case bouwt communities

Met een betrokken community kun je veel bereiken, merkten documentairemakers. Samen bedachten ze The Case: een maatschappelijk documentaireplatform dat kijkers door middel van social media betrekt bij de film.

Na het verschijnen van haar documentaire Het Beste voor Kees merkte documentairemaker Monique Nolte hoe groot de impact van sociale media rondom een documentaire kan zijn. Nog voor de uitzending van de film over de autistische Kees maakte ze een Facebookpagina aan waar, nu bijna twee jaar later, nog steeds 48.000 mensen Kees volgen. Deze volgers zorgen voor een invulling van “de ledigheid in zijn leven”, zoals Kees het zelf zegt, door hem tekenopdrachten te geven.

“Film is een heel krachtig medium voor het oproepen van empathie en draagkracht”, zegt Nolte. De film werd door verschillende organisaties opgepikt en gebruikt als les- en voorlichtingsmateriaal. De vraag die de betrokkenheid van de buitenwereld bij de documentairemakers opriep was: wat kan de maximale impact zijn van een documentaire?

Het leidde tot het oprichten van het project The Case, dat onlangs een innovatiesubsidie van 100.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek toegezegd kreeg.

Bron: SVDJ/Broadcast Magazine

Bericht delen