Streamingdienst Quibi kiest unieke aanpak
maandag 17 juni 2019

Streamingdienst Quibi kiest unieke aanpak

De nieuwe streamingdienst Quibi, die in april 2020 van start zal gaan, biedt een totaal afwijkend concept. De dienst zal zich daarmee kunnen onderscheiden van partijen als Netflix en Disney+.

Quibi is opgericht door voormalig Disney- en Pixar-baas Jeffrey Katzenberg en heeft al diverse grote namen weten aan te trekken. Zo zullen Steven Spielberg, Steven Soderbergh, Guillermo del Toro, Sam Raimi en Antoine Fuqua voor Quibi zeer korte films gaan maken. Hun projecten voor het nieuwe platform zullen alleen maar op mobiele telefoons bekeken kunnen worden, in afleveringen van zeven tot tien minuten lang.

De streamingdienst beschikt gedurende twee jaar volledig over de rechten. Hierna mogen deze korte delen gecombineerd worden tot een groot geheel, om er bijvoorbeeld een lange speelfilm van te maken. Vanaf dat moment belanden de rechten weer in handen van de makers, die hun films en series dan weer kunnen doorverkopen.

Antoine Fuqua, de regisseur van Training Day, gaat een twee en een half uur durende dramaserie maken, die in korte stukken bij Quibi te zien zal zijn. Hierin speelt Stephan James een veteraan van de Irakoorlog die oog in oog komt te staan met de politie in New Orleans. Fuqua liet zich over het originele concept uit: “De streamingdienst financiert een film of tv-serie voor jou, en na een paar jaar bezit je de filmrechten. Dat is werkelijk fantastisch.”

Quibi, de afkorting van Quick Bites, zal bij de lancering in 2020 twee abonnementsvormen aanbieden. Een voor zo’n 5 euro per maand, met reclame, de andere voor 8 euro per maand, zonder reclame. De initiatiefnemers beschikken over 2 miljard dollar die wordt geïnvesteerd in content en bij de lancering zal Quibi ongeveer 7.000 video’s aanbieden.

Bron: Filmtotaal/BM

Bericht delen