Article header image

'Ster-reclame op internet aan banden'

Reclame door Ster op internet moet aan banden worden gelegd, zodat commerciële nieuwsaanbieders meer reclamegeld binnen kunnen halen. Dat gaat D66 maandag voorstellen tijdens de behandeling van de mediabegroting.

Tijdens de onderhandelingen over het herfstakkoord regelde de partij op het nippertje dat de geplande extra bezuiniging op de publieke omroep werd gehalveerd tot 50 miljoen euro. “Maar het kan niet zo zijn dat de NPO op internet de markt nog verder verstoort”, vindt D66-Kamerlid Kees Verhoeven.

Reclame op internet is nu niet gereguleerd, terwijl nauwkeurig in de wet is bepaald hoeveel vrijheid Ster op radio en televisie krijgt. “Dat wil ik nu ook voor internet”, zegt Verhoeven. “Dat betekent bijvoorbeeld: geen programmaonderbrekende spotjes, geen sluikreclame en een maximale lengte van commercials.”

Hilversum moet van staatssecretaris Dekker (Media) meer eigen inkomsten verwerven. “Maar ze moeten niet de randen opzoeken van wat kan”, stelt Verhoeven. Zo vindt hij het een slecht idee dat de NOS nieuwsfilmpjes gratis aanbiedt aan andere partijen, maar wel op voorwaarde dat er Ster-reclame bij zit. “Dat frustreert andere makers van internetvideonieuws.”

Bron: De Telegraaf/Broadcast Magazine

Bericht delen