Article header image

Steeds meer live kijktijd online

Online televisie werd in het verleden vooral gebruikt als ‘uitzending gemist’. Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt echter dat de tv-kijker steeds meer online naar live programma’s kijkt.

De online tv-dienst ziet dat de kijktijd naar live streams afgelopen jaar met 51 procent is gegroeid. Niet alleen live (sport) evenementen scoren goed online, maar ook televisieprogramma’s waar veel over wordt gesproken, zoals Wie is de Mol? en Boer zoekt Vrouw, zorgen voor veel live kijktijd. Uit gebruikscijfers blijkt dat binnen NLZIET het online live kijktijd-aandeel is gestegen naar 27 procent. Tijdens het WK Voetbal keek zelfs bijna de helft van de online kijkers naar live televisie.

Niels Baas (directeur NLZIET): “De sterke groei in online tv-kijken laat ook zien dat de consument de online tv-dienst steeds meer als vervanging voor het traditionele tv-abonnement gebruikt. De verschillen in kijkgedrag tussen online en lineair lijken steeds meer te vervagen. Al eerder bleek dat steeds meer consumenten online tv op het grote scherm kijken. Ook het live online kijken, op zowel mobiele apparaten als op tv, wordt steeds meer gemeengoed.”

Bron: NLZIET/BM

Bericht delen