dinsdag 16 januari 2018

Spotify vergroot de impact van radio-campagne

Donderdag presenteerde mediabureau Mindshare de resultaten van een onderzoek naar de toegevoegde waarde van Spotify in de radio-mix. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: advertenties op Spotify hebben een grotere impact dan dezelfde advertenties op reguliere radiozenders.

Het is de eerste keer dat in Nederland op deze schaal de effectiviteit van adverteren via radio en Spotify onderzocht is.

Naast deze hogere impact toont het onderzoek ook aan dat Spotify 6 procent bereik toevoegt aan een gemiddelde radiocampagne, met een totaal bereik van 16 procent. Het platform is verder bij uitstek geschikt om millennials te bereiken. Toegevoegd bereik van Spotify is maar liefst 10 procent onder deze doelgroep en Spotify heeft bovendien minder contacten nodig onder deze doelgroep om impactvol te zijn.

“Wij zijn heel blij met de resultaten”, zegt Mariette Huber, audio lead NL bij Spotify. “Met dit onderzoek hebben we kunnen aantonen dat Spotify naast toegevoegd bereik ook impact heeft. Hiermee hopen we een verschuiving te kunnen realiseren van radio planning naar digitale audioplanning.”

Voor het onderzoek zijn 9 campagnes van merken uit verschillende productcategorieën geëvalueerd, waar zowel reguliere radio als Spotify is ingezet. Hierbij is gebruik gemaakt van passieve meting zodat precies kon worden nagegaan of iemand contact had gehad met de campagne op Spotify en met welke frequentie.

Yoka van de Paverd, exchange director Video bij Mindshare: “Mindshare staat altijd open voor de mogelijkheden van nieuwe kanalen, om recht te doen aan het veranderende mediagedrag van consumenten. Maar we willen wel een goed beargumenteerde keuze kunnen maken. Met dit onderzoek als bewijs voor de toegevoegde waarde van Spotify kunnen we weer een volgende stap zetten in het integreren van dit kanaal in de mediaplannen van onze klanten.”

Bron: Mindshare/Broadcast Magazine

Bericht delen