Article header image

SPOT publiceert twitter top 20

SPOT publiceert voortaan wekelijks een ranking van de meest populaire Nederlandse tv-programma’s en -zenders op basis van het aantal tweets. Deze GfK Twitter TV Ratings laten zien over welke programma’s en zenders het meest wordt getwitterd.

De cijfers geven inzicht in het aantal tweets, het aantal unieke twitteraars, het aantal twitteraars dat een tweet heeft gezien en het aantal impressies. De GfK Twitter TV Ratings bestaan uit een top 20 tv-programma’s waarover het meest is getwitterd en een top 15 zenders met de meeste tweets.

Michel van der Voort, directeur SPOT benadrukt de functie van twitter als aanvulling op tv-kijken: “Twitter verhoogt de betrokkenheid van de kijker en stimuleert discussies van kijkers onderling. Met de wekelijkse rapportages wordt de wederzijds versterkende werking en relatie tussen tv en twitter nog inzichtelijker”, aldus Van der Voort.

Door middel van een uitgebreide studie gedurende een lange periode in verschillende landen, onderzoekt GfK de relatie en afhankelijkheid tussen twitter en het tv-bereik. Voor een groot aantal programma’s is de relatie tussen twitter en tv geanalyseerd. De resultaten van deze GfK Twitter TV Study zullen binnenkort beschikbaar komen.

De GfK Twitter TV Ratings zijn vanaf nu wekelijks te vinden op de website van SPOT.

Bron: SPOT/Broadcast Magazine

Bericht delen