dinsdag 16 januari 2018

SPOT meet kijkcijfers online commercials

Als eerste in de wereld gaat SKO vanaf 1 juni 2016 dagelijks kijkcijfers voor online bekeken commercials leveren. Met deze data rapporteert SKO het online kijkgedrag naar commercials binnen doelgroepen. In eerste instantie gaat het om de online campagnes bij RTL, Ster, SBS, Sanoma en Disney.

In het derde kwartaal van dit jaar worden ook de campagnedata van BrandDeli ontsloten. Hiertoe worden nog noodzakelijke aanpassingen in de meetopzet doorgevoerd. Uniek aan het nieuwe onderzoek is dat de cijfers gebaseerd zijn op een hybride meetmethode waarbij censusdata en paneldata elkaar versterken. SKO heeft hiermee als eerste in de wereld een systeem dat op deze (hybride) manier dagelijks hoogwaardige kijkdata over online video campagnes levert.

Voor de deelnemende publishers individueel of over het totaal kunnen analyses worden gemaakt naar bijvoorbeeld branche, device en playout-percentages. In samenwerking met PMA (Platform media-adviesbureaus) wordt nog een oplossing ontwikkeld waarmee campagnes op andere videoplatforms gemeten kunnen worden. Hierbij wordt ook een oplossing ontwikkeld voor het meten van programmatic ingekochte online video campagnes. Deze lancering volgt eind 2016.

Bas de Vos, directeur van SKO: “De toevoeging van campagnedata aan de online kijkcijfers is een fundamentele stap in het realiseren van ons doel: inzicht krijgen in zowel het afzonderlijke, als het gecombineerde bereik voor video over alle platforms heen. De nieuwe data leveren voor het eerst transparante, onafhankelijk gemeten inzichten over de performance van campagnes. Nog niet over de hele markt, maar het is een belangrijke eerste stap en daarmee een uitnodiging aan alle marktpartijen in online video om mee te doen in deze standaard.”

Bron: SKO/Broadcast Magazine

Bericht delen