South by South West kleurt oranje

Festival South by South West (SXSW) kleurt volgend jaar oranje. In Austin wordt op 12 maart New Dutch Wave gelanceerd, met onder andere Take Over House, een podium voor de Nederlandse creatieve industrie. Het is een aanvulling op de reguliere deelname van Nederlandse partijen. Van 12 tot en met 16 maart is er ruim baan voor Nederlandse interactieve media, film en muziek.

 

Het nieuwe publiek-private initiatief is het resultaat van intensieve samenwerking tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Washington, de Nederlandse zakelijke vertegenwoordiging in Houston (NBSO), StartupDelta, Topsector Creatieve Industrie, Buma Cultuur en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam. Overheidsdeelname is gericht op een gezamenlijke aanpak om Nederland te presenteren en een impuls te geven aan het Nederlands bedrijfsleven. Het nieuwe consortium New Dutch Wave van Corrino Media Group, Wink en Enterprise Summit heeft een strategie ontwikkeld om Nederlandse creatieve ondernemers en artiesten nog meer in de spotlights te krijgen op SXSW.

New Dutch Wave is zowel een fysieke ontmoetingsplek, een showcase-paviljoen, als een online meeting point; een platform voor toonaangevende creatieve bedrijven. Het benadrukt de top 10 -positie van Nederland als creatief land en de kracht van de verschillende creatieve steden. Daarnaast is in Austin een Take Over House waar gedurende het festival ruimte is voor Nederlandse muziek, meet-ups, startup pitches, kunstprojecten, lezingen, panels en netwerkbijeenkomsten. De Nederlandse ambassade in Washington steunt het programma. Van de ruim 740.000 banen die in de VS zijn gecreëerd dankzij Nederlandse initiatieven, zitten de meeste in Texas (86.000).

SXSW (10 tot en met 19 maart 2017) is een jaarlijks festival in Austin, Texas op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan 50 landen. Sinds 1987 heeft SXSW wereldsterren ontvangen onder wie Bruce Springsteen, Prince, Jay-Z en Pharrell.
In de komende maanden zijn er sponsorsessies ten behoeve van de financiering van de activiteiten. Naast activiteiten op de SXSW Trade Show en in het Take Over House worden ook innovatievouchers toegekend aan Nederlandse deelnemers die zich presenteren op het SXSW-hoofdprogramma. Klik hier voor registratie.

Bron: Wink/Broadcast Magazine

Bericht delen