dinsdag 16 januari 2018

Smartphone vaker gebruikt voor tv-kijken

Het nieuwe tv-seizoen is van start gegaan. We kruipen daarvoor echter niet meer massaal voor de televisie in onze woonkamer. Uit gegevens van Knippr blijkt dat we liever eerst de smartphone aan zetten, dan de laptop, en pas na de tablet verschijnt de tv in beeld.

Kortom, keuzevrijheid voor het apparaat waarop wordt gekeken, is steeds belangrijker aan het worden. En zijn het niet langer de kabelaansluiting en het abonnement die bepalen wat, waar en wanneer er wordt gekeken. Uit gegevens, onderzoeken en gesprekken, ontdekte Knippr acht trends die het moderne kijkgedrag typeren.

1. De woonkamer is passé

Waar de aansluiting van je tv zit, bepaalt niet langer waar jij televisie kijkt. Televisie kijken doe je overal en waar het jou uitkomt. In bad, in de tuin, in de trein, op de camping of in het park. Het maakt allemaal niet zoveel meer uit. Wij willen zelf bepalen waar en wanneer we televisie kijken. We doen dat dan ook steeds vaker op een tablet of smartphone. En als we dan toch in de woonkamer belanden, dan doen we dat vaak samen met anderen.

2. Jongeren en jonge gezinnen gebruiken vaak een tablet of smartphone

Een tweede scherm is inmiddels gemeengoed. In veel huishoudens is zelfs een derde of vierde scherm geen uitzondering. We kijken allerlei (soorten) content gelijktijdig op verschillende devices. Maar we blijven sociaal. Wanneer we in gezelschap zijn gebruiken we steeds vaker een koptelefoon.

3. Wij bepalen graag zelf wat ‘prime time’ is

Uitzending Gemist bracht ons jaren geleden een geheel nieuwe kijkervaring. We hoeven niet meer thuis te blijven voor onze favoriete tv-programma’s. En dat went snel. Programma’s terugkijken op hoge kwaliteit en een overzichtelijke online tv-gids zijn inmiddels normaal.

4. Tv kijken doen we alleen, maar ook samen

Soms kijkt iedereen naar hetzelfde programma op hetzelfde device en soms kijkt iedereen naar een ander programma op een ander device. Verplicht samen naar hetzelfde programma kijken hoeft niet meer. We bepalen zelf ons kijkgedrag. Daarmee vertelt dat gedrag steeds meer over wat jij belangrijk vindt.

5. Zelf je zenders kiezen = vrijheid = belangrijk

Tientallen zenders waar je nooit naar kijkt, maar wel voor betaalt. Dat is gewoon niet meer van deze tijd. We hebben behoefte aan overzicht: een beknopt aantal zenders. We kiezen zelf welk profiel bij ons past en stellen zelf onze extra zenders samen. En als we het zat zijn, doen we het gewoon opnieuw.

6. Niet besteld is niet betalen

Men is er klaar mee om te betalen voor zaken waar we niet op zitten te wachten. We bepalen graag zelf of we internet bij Jantje afnemen en onze tv-zenders bij Pietje. En als we alleen bellen met onze mobiele telefoon dan gaan we toch niet betalen voor vaste telefonie?

7. Onderweg tv kijken is ‘on the rise’

Tv kijken is ontspanning. Jongeren kijken steeds vaker online televisie onderweg en buitenshuis. Het testpanel van Knippr was vooral enthousiast over het feit dat ze nu altijd en overal hun favoriete tv-programma’s kunnen bekijken.

8. Je bent nog steeds ok als je niet alles hebt gezien

Een populair programma missen is prima. Tv kijken staat immers voor ontspanning. De sociale druk van alles maar moeten zien en kiezen uit zoveel zenders helpt daar niet echt bij. En bedenk je je achteraf? Dan kijk je het gewoon terug.

Bron: T-Mobile/Broadcast Magazine

Bericht delen