dinsdag 16 januari 2018

SKO levert volgend jaar ook online kijkcijfers

Het is vanaf nu mogelijk om de kijkcijfers van online programma’s te meten. Stichting KijkOnderzoek (SKO) gaat als eerste het online bereik van programma’s en het kijkgedrag leveren. 

Dat wordt gedaan door twee soorten data te meten. Het aantal keer dat een programma wordt afgespeeld wordt gecombineerd met de gegevens van een online kijkerspanel. “Dankzij het panel kunnen we zien wie er heeft gekeken, en dat is nieuw. Voor televisie bestaat dat al heel lang, maar voor online niet”, zegt Bas de Vos, directeur van SKO.

Het wordt mogelijk voor programma’s om het totale aantal kijkers te meten. “We kunnen dan zien wat het online kijkgedrag toevoegt aan het kijkgedrag op televisie”. Het is voor het eerst dat die combinatie van data wordt toegepast om online kijkcijfers te produceren.

Over de afgelopen maanden heeft SKO al online kijkcijfers. “De verwachtingen die er zijn over online kijkgedrag worden daarmee bevestigd. Er wordt meer online gekeken door jonge doelgroepen. Ook kijken zij vaker op mobiel”. Vanaf 2016 gaat SKO de cijfers met regelmaat publiceren.

Gemiddeld keek de online kijker van 6 jaar of ouder in de maand oktober in totaal 86,3 minuten via internet naar tv-programma’s. Net als bij bereik is het aandeel in kijktijd onder vrouwen groter dan onder mannen.

Vrouwen die via internet één of meer tv-programma’s van de drie zendergroepen hebben gekeken, noteerden gemiddeld een totale kijktijd van 97,1 minuten. Onder de mannelijke kijkers werd gemiddeld een totale kijktijd van 72,8 minuten gerealiseerd.

Online kijkers in de leeftijd van 13-19 jaar realiseerden een gemiddelde kijktijd in oktober van in totaal 109,4 minuten. Zij scoorden daarmee de hoogste totale gemiddelde kijktijd, gevolgd door een gemiddelde van 100 minuten onder online kijkers in de leeftijd van 20-34 jaar.

Voorlopig worden de online kijkcijfers gemeten van programma’s van de NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting. Later in 2016 worden ook online reclamevideo’s gemeten.

Bron: NOS/SKO/Broadcast Magazine

Bericht delen