dinsdag 16 januari 2018

SBS digitaal wel succesvol

Wat is het verhaal, aan wie willen we dat vertellen en wat is daarvoor de ideale mediamix? Een paar simpele vragen die als uitgangspunt dienen van de ‘full media format strategie’ die SBS Broadcasting sinds voorjaar 2012 in hoog tempo uitrolt.

Formats worden niet meer alleen voor tv ontwikkeld, maar vanaf de basis neergezet als verhalen die op alle relevante platformen moeten worden verteld. Exclusieve digitale videocontent speelt daarin een belangrijke rol. Om deze content op de juiste wijze bij het publiek te krijgen, was er ook op technisch vlak veel vernieuwing nodig.

SBS verbeterde de kwaliteit van haar digitale video’s en lanceerde nieuwe platforms. Allereerst PLUS, de zenderbrede tweede schermen voor SBS 6, Net 5 en Veronica, en vervolgens KIJK. Op dit videoplatform vinden kijkers alle gemiste programma’s van de drie zenders, maar ook veel exclusieve content, internationale blockbusters en de beste internationale hitseries. Sociale media kregen een prominente rol; zowel als facilitator van het gesprek van kijkers tijdens tv-uitzendingen, als voor het betrekken van het publiek bij de formats buiten de tv-zendtijden om. Kijkers kunnen via de sociale kanalen van de zenders dagelijks rekenen opexclusieve video’s, interactie, live games en acties.

De full media aanpak is inmiddels een succes gebleken. De tweede schermen zijn bij elkaar al meer dan 200.000 keer gedownload in de verschillende app stores en worden door minstens zoveel kijkers gebruikt via de webvariant.

In de krappe twee maanden van haar bestaan, kon het videoplatform KIJK op bijna 1 miljoen unieke bezoekers rekenen en serveerde 2.2 miljoen videostreams. Uit de cijfers blijkt dat bezoekers, naast het terugkijken van programma’s, veelal komen voor de fragmenten, betaalde films en series en de nieuwe service KIJK eerder, waarbij kijkers de kans krijgen om hun favoriete serie of tv-programma te bekijken voordat ze op televisie zijn uitgezonden.

Edwin Valent, creatief directeur SBS: “Met vertrouwen vervolgen we het ingeslagen pad. De full media strategie heeft in het verleden al vaker succes bewezen en doet dat bij SBS wederom. We bieden onze kijkers meerwaarde door ze de mogelijkheid te geven om met onze programma’s in contact te blijven waar, wanneer en hoe zij dat willen. Het is goed om te merken dat het publiek al onze inspanningen waardeert.”

Bron: SBS Broadcasting

Bericht delen