Article header image

Raad voor Cultuur bepleit betere promotie van NLZIET

NPO, RTL en SBS moeten intensief samenwerken, willen ze nog het hoofd kunnen bieden aan onlinegiganten als Netflix en YouTube. Daarom moet de gezamenlijke streamingdienst NLZIET veel beter gepromoot worden.

Pas daar desnoods de Mediawet voor aan, zo luidt het advies van een bezorgde Raad voor Cultuur in een rapport dat 22 februari wordt gepresenteerd.

Het is vijf voor twaalf, constateert het belangrijkste adviesorgaan van de Nederlandse regering op het gebied van kunst, cultuur en media. Films, series en programma’s van eigen makelij verliezen steeds meer terrein aan de buitenlandse ‘superplatforms’. Vooral jongeren lopen massaal weg. Daar zouden de traditionele omroepen en zenders onvoldoende op inspelen.

Het adviesorgaan spreekt van ‘uitkijken en ingrijpen voor het te laat is’. Het ouderwetse tv-kijken neemt af, online groeit. NPO, RTL en SBS zouden zich daarbij teveel blindstaren op de eigen video on demandplatforms (NPO Start, Videoland, RTL XL en KIJK). Die strategie is ‘niet meer houdbaar’.

“Werk samen”, is de belangrijkste conclusie van het nog te verschijnen rapport. De RvC wijst op NLZIET. Wie daar een (betaald) abonnement heeft, ziet álle programma’s van zowel de NPO, RTL en SBS in topkwaliteit en zonder reclame. 

De streamingdienst bestaat al sinds 2014, maar veel succes heeft het platform nog altijd niet door het ‘te navelstaarderig’ opereren van zenders.

Bron: AD/BM

Bericht delen