Article header image

Dutch Media Hub succesvol op NAB en MIPTV

De Dutch Media Hub was zowel vertegenwoordigd op de NAB Show in Las Vegas als op de MIPTV in Cannes. Diverse partijen op de NAB hebben positief gereageerd op het initiatief en op de MIP is gesproken met de minister of Information, Communication & Arts van Singapore.

In de Dutch Media Hub zijn enkele tientallen Nederlandse facilitaire bedrijven vertegenwoordigd die van Nederland de ‘Digital Gateway to Europe’ willen maken.

Van 12 tot en met 15 april was de Dutch Media Hub met een stand aanwezig op de NAB Show in Las Vegas, één van de grootste evenementen voor de wereldwijde broadcast industrie, met name gericht op techniek en distributie. De show was dit jaar groter dan ooit, met meer dan 85.000 bezoekers vanuit 157 landen, meer dan 1.500 standhouders en meer dan 1.300 journalisten. De Dutch Media Hub had een plek weten te bemachtigen in de South Upper Hall, midden in het Content Paviljoen.

Er waren veel bezoekers die toevallig langs kwamen lopen en nieuwsgierig waren naar wat de Dutch Media Hub precies is en doet. Ook de Nederlandse deelnemers van de Dutch Media Hub die op de beurs aanwezig waren, trokken de nodige bezoekers.

Op woensdagavond 14 april vertrok een delegatie van de Dutch Media Hub vanuit Las Vegas naar Los Angeles voor een tweedaagse economische missie. Op 15 en 16 april werden onder andere vijf grote filmstudio’s bezocht om te bespreken hoe de Dutch Media Hub hen kan helpen bij de distributie van hun digitale content binnen Europa. Verder was er een bijeenkomst van de Holland Hollywood Connection en een receptie met de Consul Generaal en de andere leden van het Consulaat.

Vrijwel tegelijkertijd met de NAB vond in Cannes de MIPTV plaats, een beurs en congres eveneens gericht op de broadcast industrie, maar dan specifiek gericht op content. Onder leiding van Freek van ’t Ooster heeft het projectteam een ontmoeting gehad met de Media Development Authority (MDA) van Singapore. De delegatie van MDA bestond uit Ben Heng (Head of distribution) en Yeo Chun Cheng (chief information officer, director Broadcast & Music) en was voor de gelegenheid aangevuld met Zhaoyong Cheong van International Enterprises Singapore (IES).

Tijdens de Singapore-borrel werd de Dutch Media Hub al direct onder de aandacht gebracht van Christopher Chia (CEO MDA) en Mr. Lui Tuck Yew, minister of Information, Communication & Arts, die beiden de samenwerkingskansen tussen Singapore en The Netherlands nogmaals onderstreepten. In dat kader verwezen zij ook naar het recente bezoek van een Nederlandse handelsdelegatie onder leiding van minister-president Balkenende. De parallellen tussen Singapore als contenthub voor Zuid-Oost Azië, China en India en Amsterdam als contenthub voor Europa zijn groot.

Een delegatie van MDA en Singaporese bedrijven bezoekt in september de IBC en doet ook een tour langs bedrijven die partner zijn in de Dutch Media Hub. Singapore heeft bovendien de Dutch Media Hub uitgenodigd om ook op afzienbare termijn een tegenbezoek te plannen.

Bron: Immovator

Terug naar overzicht