Article header image

VARA blijft crossmediaal innoveren

Ook in 2010 blijft de VARA haar innovaties op crossmediaal gebied voortzetten. Dit bleek donderdag 28 januari tijdens het – via live stream te volgen – Nieuwe Media-evenement ‘De digitale omroep’, in het Ketelhuis in Amsterdam. Hier presenteerde de omroep haar plannen voor de lancering van een ‘social video player’, die is gekoppeld aan verschillende social media zoals Hyves, Facebook, Twitter en sites als IMDB.com. Daarnaast komt de VARA met een nieuwe site voor Giel Beelen en een applicatie voor de mobiele telefoon, waarmee je als fan Giel overal live kunt volgen. En de succesvolle prijswinnende Kinderen voor Kinderen Karaoke wordt verrijkt met Augmented Reality, waardoor je met behulp van een webcam in een speciale video-omgeving te zien bent. Het event is terug te zien via dedigitaleomroep.vara.nl.
 
De innovatieve koers die de VARA volgt, is twee jaar geleden ingezet vanuit de visie dat de formats van de toekomst niet langer televisie-, radio- of internetformats zijn, maar ‘mediaformats’ waarin alle media op een zinvolle manier gecombineerd worden. De resultaten van deze nieuwe koers zijn verbluffend. Zo is het bereik van de VARA binnen twee jaar verviervoudigd en is de VARA binnen het digitale domein veruit de grootste ledengebonden omroep geworden. Edwin Valent, hoofd Nieuwe Media, legde aan de toehoorders uit hoe de nieuwe mediaformats binnen de VARA geïmplementeerd worden: “Onze manier van werken bewijst dat je ongekende successen kan neerzetten. Kijk bijvoorbeeld naar DWDD, dit format is binnen twee jaar online verdertigvoudigd! We zullen in 2010 dan ook deze manier van werken verder optimaliseren. Verder zullen we dit jaar ook vol inzetten op innovatie.”
 
Streamen over mobiel netwerk
Michel Bais van Triple IT liet een revolutionaire manier zien om video te streamen op internet en televisie. Door een slim gebruik van gecombineerde SIM-kaarten is het mogelijk om over het netwerk voor mobiele telefonie haarscherp beeld en geluid te ‘streamen’. Live uitzenden, ook op televisie, is daarom mogelijk vanaf iedere locatie (bewegend of niet) en op elk moment. Op dit moment zijn daarvoor vaak nog kostbare verbindingen nodig.
 
Connected TV
Yahoo! ontwikkelde ‘Connected TV’ voor de nieuwe generatie televisies met internet-aansluiting. Met behulp van zogenaamde widgets kun je tijdens het tv-kijken, ook aanvullende (of heel andere) informatie bekijken. De VARA ontwikkelde als eerste publieke omroep in Nederland zo’n Yahoo-widget, waarin de natuurfoto’s van Vroege Vogels getoond kunnen worden op het televisiebeeldscherm. Shirlene Chandrapal is Europees directeur Yahoo! Connected TV. Zij gaf een heldere inleiding op Connected TV en liet zien met welke ambities Yahoo! de televisiemarkt bestormt.
 
Einde ouderwetse tv-kijken nog niet in zicht
In het laatste deel van de middag debatteerden Jacqueline Smit van Microsoft, Dan Ligtvoet van MTV, Roeland Stekelenburg van de NOS, Huub Wijfjes van de Rijksuniversiteit Groningen, Edwin Valent van de VARA en Vincent Everts, digitaal visionair, onder leiding van dagvoorzitter Menno Bentveld met elkaar over stellingen als ‘On demand programma’s terugkijken wordt overschat’ en over de rol van adverteerders op nieuwe media.
 
Tijdens de discussie bleek dat de partijen toch niet altijd zover uit elkaar lagen als verwacht en was er zelfs al enige toenadering voor de toekomst tussen de publieke omroepen en de technologie, vertegenwoordigd door Jacqueline Smit (Microsoft). Zij voorspelde “hele grote kansen wanneer de NPO zou gaan samenwerken met Microsoft en Apple – zij de content, wij de distributie”. Edwin Valent (VARA) sloot zich hierbij aan en zag eerder mogelijkheden dan bedreigingen. “De rol van ‘Hilversum’ zal in de komende jaren veranderen; de uitdaging is om kansen te zien en daarop in te spelen.”
 
Roeland Stekelenburg van de NOS over de stelling dat ‘het ouderwetse televisiekijken aan het uitsterven is’: “De gedeelde ervaring van samen naar een live-event kijken zal nooit verdwijnen; maar op welk device je dat doet is totaal niet interessant. Televisie, mobiel, internet: Maakt niet uit”. Huub Wijfjes (RUG) sloot zich volmondig aan bij deze stelling, al was het maar vanuit sociaal historische bevindingen.
 
Adverteerders bleken toch minder ouderwets dan ingeschat. Dan Ligtvoet (MTV) vond dat adverteerders juist de vinger aan de pols houden en inspringen op de mogelijkheden van crossmediaal adverteren. Ook Vincent Evers kwam met een aantal toonaangevende voorbeelden over dit onderwerp. Toch plaatsten de publieke omroep-vertegenwoordigers een kritische noot door te stellen dat mooie nieuwe mogelijkheden, zoals adverteren rondom de online live uitzendingen van de Olympische Spelen, weinig door mediabureaus zijn opgepakt. 
 
“Misschien is het tempo van digitale media soms zo groot dat adverteerders en mediabureaus het niet bij kunnen houden. Toch is 1 ding zeker: de rol van de digitale omroep zal alleen maar groeien”, concludeert Edwin Valent.
 
Voor het volledige debat en meer informatie: dedigitaleomroep.vara.nl

Bron: VARA/Broadcast Magazine

Bericht delen