Article header image

TV met internet maakt opmars

Van de wereldwijd verkochte televisies in 2010 kan 21 procent worden aangesloten op internet. Dat meldt marktonderzoeker DisplaySearch in zijn jongste kwartaaloverzicht van de tv-markt. De onderzoekers van DisplaySearch spreken in hun rapport van een ‘stille revolutie’ in het televisiekijken. In 2010 komt de verkoop uit op zo’n 45 miljoen toestellen. Bijna drie keer zoveel als in 2009. In 2014 gaan naar verwachting meer dan 122 miljoen toestellen met een netwerkaansluiting over de toonbank.

Onderzoeksdirecteur Paul Gray wijst op het gevaar dat ontstaat als al die ‘connected tv’s’ daadwerkelijk worden gebruikt om te internetten. De videodienst Netflix is in de Verenigde Staten op piektijden nu al verantwoordelijk voor twintig procent van alle internetverkeer. Dat roept volgens Gray de vraag op of de infrastructuur opgewassen is tegen de sterke groei van het aantal internet-tv’s. “Fabrikanten moeten begrijpen dat breedbandtoegang niet eindeloos schaalbaar is zoals ontvangst via de ether.”

Bron: Automatiseringsgids/Broadcast Magazine

Terug naar overzicht