Article header image

Digitaal Omroepplein verzamelt twitterberichten

De programma’s van de Publieke Omroep zijn dankbare gespreksonderwerpen op sociale netwerken als Hyves, Facebook en vooral Twitter. Sinds 2 december kunnen programmamakers weten wat daar over hun creaties wordt gezegd door regelmatig te kijken op een nieuw digitaal platform van de Publieke Omroep, het Publieke Omroepplein.

Daar verzamelt een speciale applicatie alle twitterberichten die gaan over de publieke omroep, haar programma’s en presentatoren. Ook is er een zogenaamde tagcloud, die toont waarover het meest wordt gesproken, en een overzicht van welke presentatoren actief zijn op Twitter.

In een later stadium worden ook Hyves en Facebook aan de applicatie toegevoegd. Overigens is de applicatie zo opgezet dat de omroepen er hun eigen variant van kunnen maken, met daarop alleen eigen programma’s. Extra handig voor programmamakers is de mogelijkheid om per aflevering in een tijdlijn te zien waar op een bepaald moment het meest over is getwitterd. Daarmee wordt meteen duidelijk welke onderdelen scoren en welke niet. Onder twitteraars dan.

Bron: NPO/Broadcast Magazine

Terug naar overzicht