Article header image

'TV heeft meetbaar last van ander mediagebruik'

Ruim een kwart van de kijkers van Goede Tijden, Slechte Tijden en The Voice of Holland zit tijdens het programma ook op de laptop of pc. Maar, nog geen 1 procent hiervan surft naar de sites van deze programma’s. Dit blijkt uit de eerste metingen van het Media Efficiency Panel van Gfk Panel Services, gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘Second screen van Buzz naar Business’ door Station 10. Volgens Jeroen Doucet, voorzitter van de IAB Taskforce Second Screen, loopt tv nu het risico een achtergrondmedium te worden, waardoor de advertentie-inkomsten afnemen.

Station 10 heeft onderzoek gedaan naar de potentie van second screen in relatie tot het first screen, de televisie. Mogelijke inkomsten door second screen zijn: behoud van kijkers op het first screen, adverteren op second screen, het opbouwen van kijkerprofielen of betaalde apps. Uit de analyse blijkt dat er weinig directe inkomsten gegenereerd worden. Het rendement is het hoogst als behoud van de kijkers voor het first screen gerealiseerd wordt.

De uitkomst van een enquête onder de gasten van de bijeenkomst, 65 managers uit de mediasector, onderstreept deze analyse. 50 Procent van de aanwezigen noemt ‘loyaliteit en het verbeteren van de kijkervaring’ als belangrijkste doelstelling van hun second screen activiteiten. Over één jaar is dit ‘genereren van inkomsten uit sponsoring, advertising of transacties’.

Doucet: “De grote uitdaging is om de toegevoegde afleiding van tablets, smartphones en laptops om te zetten in toegevoegde waarde. Op korte termijn zit het rendement in het behoud van de tv kijkers. Op langere termijn worden de directe inkomsten uit advertenties en profiling interessant. Dat is echter alleen weggelegd voor zenders en programma’s die in staat zijn om de kijkers op het second screen blijvend te boeien.”

Bron: Station 10

Bericht delen