Article header image

Prijs voor GTST: Spring Levend

Donderdagavond zijn, tijdens de vijfde editie van de Dutch Interactive Awards, de prijzen uitgereikt voor het beste interactieve werk van Nederland. Tot de winnaars behoort RTL Nederland. De app GTST: Spring Levend werd door de jury zeer gewaardeerd.

RTL zocht na het succes van GTST: Wie Is Tim? opnieuw naar een format om de Goede Tijden, Slechte Tijden-kijkers tijdens de zomerstop aan zich te binden. De auteurs van Goede Tijden, Slechte Tijden schreven daarom dit jaar een cliffhanger met een spannende transmediale zomer in het achterhoofd. Aan het eind van de laatste aflevering verongelukte één van de favoriete personages tijdens een gezamenlijke parachutesprong.

Via de app GTST: Spring Levend konden fans in acht weken achterhalen wie nog springlevend waren en vooral: wie niet? De bijpassende storyline was zo ingestoken dat de fans niet alleen tijdens de zomer bezig werden gehouden, maar ook een sterke behoefte kregen om de start van het nieuwe tv-seizoen te kijken om uit te zoeken: Wie heeft de parachute gesaboteerd?

Via de GTST: Spring Levend app, de GTST-site, social media, advertenties in kranten, billboards en free publicity werden fans continu gevoed met nuttige informatie. De wekelijkse onthulling van één Spring Levend-karakter creëerde een media hype. Niet alleen de kranten werden gehaald, ook op tv werd een veilige landing als nieuws gebracht.

Nieuwe hints werden vrijgegeven via video’s, spelletjes en door het invullen van codewoorden. Extra content en codewoorden werden verspreid via een brede mediamix, zoals het RTL Weer en RTL Boulevard. Voor meer hints volgden de fans springinstructeur Leo op de voet. Fans konden op zoek gaan naar de Mysterie Springer die in heel Nederland opdook. De tien winnaars gingen tijdens een live event op de locatie van de cliffhanger met elkaar de strijd aan. De beloning: een rondvlucht met het Spring Levend-karakter van die week!

De wekelijkse onthulling van een nieuw Spring Levend-karakter zorgde niet alleen voor nieuwswaarde, maar hield ook de discussie over wie nu die noodlottige val had gemaakt levendig. Na een spannende finale week waarin het nog maar spande om de laatste twee karakters, kregen alle app-spelers de eerste aflevering van het nieuwe seizoen te zien. Ook werd de afloop van de cliffhanger onthuld tijdens het GTST-live event aan de 8.000 trouwste fans.

Met 514.732 downloads, 360.650 registraties en gemiddeld wekelijks 240.293 bezoekers werd de app intensief gebruikt. De cliffhanger werd bekeken door 1,8 miljoen mensen en na de transmediale zomerbuzz van GTST: Spring Levend ging de eerste aflevering eind augustus van start met 2,25 miljoen kijkers. Dit is een stijging van 25 procent. De app is gerealiseerd door The Project Factory, RTL Nederland en Endemol Nederland.

Bron: Dutchinteractiveawards.nl/Broadcast Magazine

Bericht delen