dinsdag 16 januari 2018

Overstapmarkt: Ziggo marktleider, Telfort rukt op

Op het gebied van digitale televisie, internet en telefonie is Ziggo bij overstappers nog steeds de meest gekozen provider, maar Telfort zit zijn concurrent wel op de hielen. Deze aanbieders zijn inmiddels samen goed voor meer dan de helft van de triple play-overstapmarkt.

Dat blijkt uit een analyse over de afgelopen 15 maanden onder ruim 14.000 huishoudens, door Overstappen.nl, dat vergelijk- en overstapservice biedt.

In januari van vorig jaar koos nog 37 procent van de overstappers voor Ziggo voor een alles-in-een-pakket. Nu, 15 maanden later doet nog maar 22 procent dat. Telfort bewandelt de omgekeerde route, zij ging van 14 procent naar 34 procent. Gemiddeld komt Telfort uit op precies een kwart van de markt, slechts 2 procent minder dan Ziggo. “Telfort weet met goede campagnes en aantrekkelijke prijzen de kritische consument voor zich te winnen. Ziggo is steeds minder in staat scherp concurrerende prijzen te bieden en vaart sterk op zijn grote naam.” Dat zegt Jelle Feenstra van Overstappen.nl. Op de tweede en derde plaats op de triple play-ranglijst staan KPN (16 procent) en Tele2 (14 procent).

Als huishoudens niet kiezen voor een alles-in-een-pakket (triple play), nemen de meeste een interactief televisie-abonnement. In totaal bijna 23 procent van de ruim 14.000 onderzochte huishoudens. “Zo’n beetje alle Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een internetaansluiting. De aanbieders zetten daarom nu vooral in op de modernste vorm van tv-gebruik. De meeste campagnes richten zich op interactieve tv en dat zie je terug in de cijfers,” aldus Feenstra. Het aantal nieuwe afsluitingen op glasvezel is nog maar heel klein. Voor geen enkele leverancier is dit aandeel groter dan een procent. “Gemeenten moeten glasvezel laten aanleggen. Er zit zeker toekomst in deze aansluiting, maar het ligt nog op te weinig plaatsen om dat te bewijzen. Het overgrote deel van de mensen kiest nog altijd voor ADSL.” Uit de analyse blijkt verder dat het eind van tv-kijken via satelliet nabij is, in de onderzochte periode werden nog geen 200 nieuwe  satellietaansluiting afgesloten. Omdat aanbieder UPC zich niet of nauwelijks competitief opstelt op de overstapmarkt, ontbreken de cijfers van UPC in de analyse.

Bron: Overstappen.nl

Bericht delen