Article header image

Over-the-top tv ten koste van lineair tv-kijken

Over-the-top tv (OTT TV) veroorzaakt grote wijzigingen in het kijkgedrag en daardoor ook in de dynamiek en verdienmodellen van omroepen, kabelaars, programmamakers en reclamebureaus. OTT TV kan in Nederland net zo populair worden als in de Verenigde Staten.

Dat stelt PwC naar aanleiding van een nieuwe publicatie over de impact van OTT TV op de Nederlandse tv-industrie. Het ‘gewone’ of lineaire tv-kijken zal, in navolging van de VS, de komende jaren dalen.

“De opvatting dat OTT TV bovenop het gewone of lineaire tv-kijken komt, is achterhaald”, zegt Cornelis Smaal, verantwoordelijk voor de technologie-, media- en telecomgroep van PwC. “Er vindt onbetwistbaar een substitutie-effect plaats. Dat zien we heel duidelijk in de VS, waar OTT TV al langer ingeburgerd is. De kijkcijfers van de grote Amerikaanse omroepen liggen dit jaar bijna 12 procent lager dan vorig jaar. Tv-stations die zich richten op jongere kijkers zien nog grotere dalingen. Die effecten gaan we ook in Nederland snel zien omdat de snelheid waarmee de OTT TV de markt binnendringt, vergelijkbaar is met die van de mobiele telefonie.”

Zo is Netflix er in zeven jaar tijd in geslaagd om meer dan een derde van de Amerikaanse huishoudens tot abonnee te maken. De helft van de huishoudens in de VS heeft nu al een abonnement op een OTT TV dienst. Ook in Nederland groeit de OTT TV markt heel snel. Zo zou Netflix volgens sommige schattingen nu al circa 1,3 miljoen gebruikers hebben in Nederland.

Bron: PwC/Broadcast Magazine

Bericht delen