OTT tv-dienst KNIPPR stopt op 1 juni
De interactieve televisiedienst KNIPPR van T-Mobile krijgt niet genoeg voeten aan de grond en stopt per 1 juni 2018. KNIPPR begon in 2016 als start-up om bestaande conventies in de televisiemarkt open te breken om zo de consument de regie en maximale keuzevrijheid en flexibiliteit te geven.
KNIPPR richt zich op de mobile first doelgroep. Het disruptieve bussinessmodel blijkt echter nog niet aan te sluiten bij de behoefte van het grote publiek. Klanten eisen meer content voor lagere prijzen terwijl voor een stand alone a-la-carte televisiedienst als KNIPPR schaalgrootte nodig is. Die schaalgrootte blijkt binnen redelijke termijn niet te realiseren.
Volgens KNIPPR is er op de televisiemarkt nog steeds ruimte voor OTT tv–diensten. De kosten voor (exclusieve) content zijn echter hoog, waardoor het lastig is om een stand alone televisiedienst tegen een concurrerende prijs te blijven aanbieden.
Tisha van Lammeren, Directeur Consumentenmarketing bij T-Mobile: “We hebben gezien dat er potentie is voor deze manier van tv-kijken. KNIPPR is destijds enthousiast ontvangen en direct omarmd. Zoals bij veel start-ups, leer je al doende en kom je soms tot de conclusie dat je te vroeg de markt hebt betreden. Met KNIPPR spreken we op dit moment nog een te kleine doelgroep aan. We geloven nog steeds in a-la-carte OTT tv-diensten, maar om onze concurrentiepositie te waarborgen moeten we het in een meer traditionele, oftewel gebundelde vorm, aanbieden. Daarmee leveren we in op onderscheidend vermogen. We hebben veel geleerd van deze reis en gebruiken de (technische) kennis die we met KNIPPR hebben opgebouwd om onze challengerspositie in de markt te versterken.”
Bron: KNIPPR/BM